بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۰۱۹۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
میانگین بودجه مورد نیاز برای احداث هر کیلومتر مترو در تهران حدود 60 میلیارد تومان است. اگر این 4 هزار میلیارد تومان در همان سال های 90 تا 92 برای احداث خط 3 مترو هزینه می شد...
تدبیر24:حمید یزدانیان - هر روز که از مسیر پل صدر می گذرم یک محاسبه ساده در ذهنم تداعی می شود.گفته می شود برای احداث این پل و تونل نیایش که قرار بود! ترافیک شرق و شمال شرق تهران به غرب و مرکز شهر را روان سازی کند حداقل 3 هزار و حداکثر 5 هزار میلیارد تومان هزینه شده است. چون در این جا نیز مثل خیلی از پروژه های کشور که ما متوجه هزینه های دقیق آن نشدیم و هر مسئولی آماری متفاوت را اعلام نموده، بنا را بر 4 هزار میلیارد تومان می گذاریم.

می دانیم که برای ایجاد برخی مشاغل نظیر بخش صنایع دستی ، کشاورزی و ... مبالغ کمتر و برای برخی مشاغل صنعتی مبالغ بالغ بر 100 میلیون تومان هزینه می گردد. اگر برای ایجاد هر شغل به طور میانگین حدود 40 میلیون تومان در نظر بگیریم، با 4000 میلیارد تومان هزینه شده برای پل صدر می شد 100 هزار شغل ایجاد کرد و یا می شد به 100 هزار خانواده تهرانی متقاضی انتقال به شهرستان، 40 میلیون تومان بلاعوض داد تا تهران را ترک نمایند و در شهرستان ها ساکن گردند. و اگر میانگین هر خانواده را 4 نفر در نظر بگیریم با این روش حدود 100 هزار خودرو از تهران خارج می شد و حدود 400 هزار نفر تهران را ترک می کردند.

کسانی که در ماه های اخیر از مسیر پل صدر عبور کرده اند خوب می دانند که این پل به دلیل احتمالی عدم انجام مطالعات کارشناسی کافی برای احداث (همانند بسیاری از پروژه های دیگر) ترافیک و میزان اتلاف وقت شهروندان تهرانی را بیشتر نموده است.

مشکلات دیگری نیز بر پل صدر توسط کارشناسان گرفته شده که مهم ترین آن ها عبارتند از:

- افت 30 درصدی ارزش آپارتمان های اطراف پل

- آلودگی بیشتر هوا در منطقه شمالی تهران به دلیل تردد بیشتر خودروها از این محدوده

- آلودگی صوتی برای ساکنین هم جوار پل صدر

- مشکلات احتمالی ناشی از حوادث غیرمترقبه و وقوع ریزش و ایجاد بن بست حرکتی در مواقع بحرانی

- و...

میانگین بودجه مورد نیاز برای احداث هر کیلومتر مترو در تهران حدود 60 میلیارد تومان است. اگر این 4 هزار میلیارد تومان در همان سال های 90 تا 92 برای احداث خط 3 مترو هزینه می شد، مشکل ترافیکی شرق و شمال شرق تهران اکنون تا حد زیادی مرتفع شده بود. این درحالی است که خط 3 تا ایستگاه قائم در سال 94 افتتاح شد و آن هم به دلیل فاصله طولانی نیم ساعته حرکت قطارها، استفاده حداکثری از این مسیر به عمل نمی آید و بسیاری از شهروندانی که در روزهای اولیه افتتاح خط از این مسیر استفاده می نمودند، کم کم به دلیل همین فاصله نیم ساعته از استفاده از مترو منصرف شده و منتظر اصلاح ساعات حرکت قطارها می باشند.

بعد از افتتاح پل و تونل نیایش ، انتقاداتی به این پروژه در رسانه ها مطرح گردید و تصور می شد با این حجم انتقاد و استدلال کارشناسی و منطقی، شهرداری بودجه های خود را به سمت حمل و نقل همگانی و از جمله مترو انتقال دهد که متاسفانه به فاصله کوتاهی در اواسط سال 93 پروژه بزرگ و حسب ظاهر ، غیر قابل قبول دیگری در شمال شرق تهران و در بزرگراه ارتش با عنوان اتصال بزرگراه ارتش به بزرگراه امام علی علیه السلام و بزرگراه صیاد شیرازی شروع شد. ازدحام ، ترافیک و مشکلات عبور و مرور باعث شد که موضوع به رسانه ملی کشیده شده و با پخش انتقادات مردم منطقه در رسانه ملی قدری پروژه سرعت گرفت و با افتتاح بخشی از پروژه ، سر و صدای مردم خاموش شد ولی همچنان با گذشت قریب به یک و نیم سال از شروع پروژه و معطلی ، سردرگمی و کلافگی مردم ، بخش زیادی از بزرگراه ارتش و امام علی علیه اسلام مسدود و خودروها مدت مدیدی را صرف عبور از این محدوده می کنند. نکته جالب اینکه به زعم ساکنین، افتتاح این پروژه هم مانند پل صدر تاثیر چندانی در ترافیک منطقه نخواهد داشت، این در حالی است که خط 3 مترو به شدت نیازمند تامین بودجه برای تسهیل عبور و مرور ساکنین این منطقه تهران است.

شخصا بارها و بارها با سامانه 1888 شهرداری تماس و انتقادات خود را به اصل پروژه و نیز عملکرد ضعیف و نامناسب پیمانکار، مطرح کرده ام ولی به نظر می رسد:

گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله توست   - - - -    آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
امیر هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
0
0
آقای دکتر احسنت
البته، حیف که جان کلام در بیت آخرتونه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
0
0
درود بر نویسنده
حامد قاضی
|
Switzerland
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
0
0
با نظر نویسنده کاملا موافقم... ای کاش مسولین شهرداری با این نوع پروژه ها کارشناسی تر برخورد میکردن و یا حداقل به انتقادات تامل می نمودند. نکات کاملا درستی مطرح نمودید جناب دکتر یزدانیان. سپاسگزارم
محمودی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
0
0
یاد اون مناظره دکتر یزدانیان با عضو شورای شهر تهران در رادیو گفتگو افتادم که در مورد نامگذاری معابر تهران بود
صادق پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۹
0
0
حرف سنجیده و کاملا درستی است . کاش قبل از اجرای هر کار عمرانی ابتدا به نتایج آن با دقت بیشتری توجه می شد . متاسفانه وقتی کار صرفا تیلیغاتی و برای انتخابات باشد نتایج از این بهتر نمی شود
ناشناس
|
Romania
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
0
0
به هر دستاویزی چنگ میزنید برای تخریب رقیب
چند نکتۀ بدون سند و تحقیق را در یک رسانۀ درجۀ3 مطرح کردن، عمق!!! این تحلیل را مشخص میکند
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها