بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۵
 تدبیر24:رئيس قوه قضائیه، سالم‌سازي محيط دستگاه قضائی را از جمله مسائل مهم برشمرد و از كمبود نيروي انساني و اعتبار به عنوان دو چالش اصلي قوه قضائیه نام برد. وي همچنين انتخابات اخير را يك امتحان بزرگ الهي براي مردم و مسئولان دانست و گفت كه مردم در اين انتخابات خوش درخشيدند. به گزارش ايرنا، آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني روز سه شنبه در جمع روساي دادگستري و دادستاني كل كشور افزود: برجام با تلاش دولت و مسئولان و در راس آنها با تعيين خطوط قرمز توسط رهبري و تاييد آن با شروط ۹ گانه، سرانجام در مجلس تصويب شد.

اميدوارم برجام كار دولت را تسهيل كند

وي با بيان اينكه اميدواريم برجام كار دولت را تسهيل كند، تصريح كرد: قدرت‌ها و كشورهاي سلطه‌گر در اجراي برجام آن قدر كارشكني مي‌كنند كه بايد ببينيم برآيند نهايي چه مي‌شود.

مسئولان بايد قدر حضور مردم را بدانند

رئيس قوه قضائیه همچنين انتخابات اخير (مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي) را يك امتحان بزرگ الهي براي مسئولان و مردم خواند و گفت: مردم با حضور ۶۲ درصدي در اين انتخابات خوش درخشيدند و با وجود بمباران‌هاي تبليغاتي دشمن، اين آمار بسيار قابل توجهي بود. وي حضور در انتخابات را به منزله پذيرش نظام دانست و افزود: مردم پس از ۳۷ سال از گذشت انقلاب اسلامي، با تمام وجود به ميدان آمدند و با وجود همه فريب‌كاري‌ها و نيرنگ دشمن، امتحان خود را به خوبي انجام دادند. آملي لاريجاني گفت: مسئولان هم بايد قدر اين حضور مردم را بدانند و خدمت به مردم به مقتضاي عقل و وجدان و دين و شرع بر همه مسئولان واجب است. رئيس قوه قضائیه همچنين افزود: متاسفانه برخي مسئولان با تاييد برخي فهرست‌هاي انتخاباتي كه خواسته ضدانقلاب خارج نشين بود، كار قبيح و زشتي انجام دادند. آملي لاريجاني ادامه داد: از چندين ماه قبل از انتخابات عده‌اي ضد انقلاب خارج نشين و مخالفان نظام به اين فكر افتادند كه مانع ورود برخي چهره‌هاي اين نظام خصوصا منصوبان رهبري به مجلس خبرگان شوند. وي افزود: البته از ضد انقلاب خارج نشين انتظاري بيش از اين نيست و آن چيزي كه قبيح بود و بايد پيرامون آن تبيين و روشنگري صورت گيرد، همراهي عده‌اي در داخل با آنها بود. رئيس قوه قضائیه با بيان اينكه از چند ماه قبل از انتخابات عليه رئيس قوه قضائیه كه منصوب رهبري است تبليغات گسترده‌اي انجام دادند، گفت: برخي براي اينكه افرادي در استان‌هاي مازندران، كرمان و خراسان راي نياورند گفتند به افراد ناشناس راي مي‌دهيم و فهرست‌هايي هم تهيه كردند. آملي لاريجاني افزود: اما مردم هميشه در صحنه و هوشيار در مازندران بالاترين راي را به كساني دادند كه آنها نمي‌خواستند و اگر اين افراد شناخته شوند و نيت‌هاي آنها براي مردم تبيين شود، مطمئنيم مردم ولايتمدار ايران اسلامي به‌دنبال آنها نخواهند رفت.

قوه قضائیه با كمبود اعتبار مواجه است

رئيس قوه قضائیه ادامه داد: دستگاه قضائی در سال گذشته با دو چالش كمبود نيرو و اعتبار مواجه بود و در طول اين چند سال به دولت و مجلس شوراي اسلامي براي حل اين مشكل پيشنهادهايي داده‌ايم. وي يكي ديگر از مشكلات را نبود خانه‌هاي سازماني براي قضاتي كه از شهرستان مي‌آيند ذكر كرد و گفت: مجريان و قضات متاسفانه از حدمعقول امكانات بي‌بهره بوده و متاسفانه بسياري از ساختمان‌هاي دادستاني و دادگستري استيجاري هستند. رئيس دستگاه قضا ادامه داد: گلايه ما اين است كه گاهي دستگاه قضائی با افزودن برخي تعرفه‌ها درآمدهايي را نشان مي‌دهد اما دستگاه مقننه و اجرايي كشور زير بار نمي‌رود. وي گفت: براي سال آينده و برنامه ششم، اعتبارات حتي به ميزان اقل هم براي قوه قضائیه تامين نشده و بنده به رهبري اين مساله را منعكس كردم تا ايشان به مجلس شوراي اسلامي منعكس كنند تا در بحث اعتبارات همكاري كنند. رئيس قوه قضائیه به كمبود نيروي انساني اشاره كرد و افزود: از جهت جذب و آموزش كوتاهي نكرديم و از بدو ورود آمار گرفتيم و به اين نتيجه رسيديم كه قوه قضائیه بايد به سرعت كمبود نيروي انساني خود را جبران كند. وي با بيان اينكه چهار هزار قاضي آماده خدمت در دستگاه قضا شدند، ادامه داد: با اينكه در صحنه عمل اكنون هفت هزار قاضي مشغول به قضاوت هستند، هنوز نياز دستگاه قضائی برآورده نشده و اينكه مردم از اطاله دادرسي ناراضي هستند به خاطر كمبود قاضي است.

كار دستگاه قضائی حاكميتي محض است

رئيس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضائی نمي‌تواند كار خود را به بخش خصوصي واگذار كند زيرا كار اين دستگاه كار حاكميتي محض است و كار رسيدگي به خصومات مردم قابل واگذاري نيست. وي ادامه داد: اين بخش حاكميتي بايد با اقتدار بماند و با تلاش روساي دادستاني و دادگستري هنوز عده‌اي ناراضي هستند زيرا پرونده‌هایي كه در دادگاه‌هاي بدوي مفتوح مي‌شوند به علت كمبود قاضي وقت‌هاي شش ماهه و يكساله براي آنها در نظر گرفته مي‌شود. آملي لاريجاني با بيان اينكه گاهي اوقات ارزيابي‌ها از دستگاه قضا بدون توجه به اين محدوديت‌ها صورت مي‌گيرد، گفت: بايد با توجه به تعداد نيروها و پرونده‌هاي وارده به دستگاه قضا ارزيابي كنيم و اينكه يك قاضي در يك ماه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده را بررسي مي‌كند، فراتر از حد توان يك قاضي است. رئيس قوه قضائیه گفت: در برخي پرونده‌هاي كلان، فضاسازي رسانه‌اي انجام مي‌شود و در پشت اين فضا‌سازي‌ها چيزهايي نهفته است كه از لحاظ منطقي تحت فشار گذاشتن قوه قضائیه درست نيست و مسئولان قضائی با اين فشارها مسير استقلال قوه قضائیه را رها نكرده‌اند. وي افزود: برخي افراد كه به قدرت‌هايي هم وابسته هستند در ميانه راه دادرسي‌ها خلل ايجاد مي‌كنند و بايد با آنها برخورد قضائی شود و مورد تعقيب قرار گيرند.

تشديد نظارت‌ها بايد توسط مسئولان قضائی صورت گيرد

آملي لاريجاني نظارت بر كار قضات را مهم خواند و گفت: قاضي قدرت فوق‌العاده‌اي دارد و حكم وي با جان و مال مردم در ارتباط است و نخستين مطلبي كه بايد مد نظر مسئولان قرار گيرد نظارت بر اين مجموعه است و علاوه بر بازرسان، بايد خود مسئولان هم بر راي قضات و نحوه حضور آنها نظارت كنند. رئيس قوه قضائیه سالم‌سازي محيط دستگاه قضائی را از جمله مسائل مهم برشمرد و افزود: گاهي متاسفانه برخي وكلا از حيطه كار حرفه‌اي خود بيرون مي‌روند و در واقع كارچاق كني مي‌كنند و حرف‌هاي خلاف خود را به قضات نسبت مي‌دهند كه موجب بدنامي دستگاه قضائی مي‌شود. وي با اشاره به فعاليت معاونت فرهنگي در قوه قضائیه گفت: يك دليل عمده ايجاد اين معاونت در قوه قضائیه اين بود كه قضات و كارمندان به لحاظ فرهنگي ارتقا پيدا كنند و با استفاده از امكانات اين معاونت در استان‌ها و دعوت از برخي افراد مذهبي از حوزه‌هاي علميه براي قضات سخنراني صورت گيرد و تذكرات لازم را بدهند.

در فضاي امن مي‌توان كارهاي اقتصادي انجام داد

رئيس قوه قضائیه با مهم خواندن امنيت در كشور گفت: در فضاي امن مي‌توان كار اقتصادي را پيش برد و اگر مردم نگران سرقت، زورگيري و حمله مسلحانه باشند نمي‌توانند كار اقتصادي كنند. وي از روساي دادستاني و دادگستري كشور خواست برخورد سريع و قاطعانه با مجرمان، اشرار و قاچاقچيان داشته باشند و با كساني كه به عنوان محارب به روي مردم اسلحه مي‌كشند سريعا برخورد كنند.

برچسب ها: تدبیر24 ، انتخابات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها