بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸
آخرین شهرفرنگ نود و چهار به بررسی سینمای ایران در سالی که گذشت پرداخت. جواد طوسی منتقد سینما و فریدون جیرانی کارگردان سینما با حضور در استودیو شهرفرنگ به نقد و بررسی این موضوع پرداختند.
تدبیر24: فریدون جیرانی با تاکید بر اینکه سینما در ایران صنعت نیست بلکه یک جریان روشنفکری است که سینما را اداره می کند، گفت: آمار نشان می دهد که سال ۹۵ سال رونق سینمای ایران خواهد بود.

جواد طوسی در ابتدای برنامه گفت: به رغم آنکه در نیمه دوم 94 اتفاقاتی در فروش فیلم افتاد اما نباید بسته به شرایط مخاطب را ارزیابی کرد.

او به سینمای هنر و تجربه همچنین به سینمای پرمخاطب اشاره کرد و گفت: سطح و ظرفیت سینمای ما در طول یک سال به انگشتان دست هم نمی رسد و تلاش هم نمی کنند که یک تعریف دهی از سینمای کمیک صورت بگیرد که هم مخاطب دیده شود و هم سینما دیده شود.
طوسی افزود: فیلم های ناموفقی که تصویر غلطی از هنر و تجربه ارائه می دهند و تماشاگر خود را پس می زنند، در اولویت اکران گروه هنروتجربه قرار نگیرند.
در ادامه برنامه ،جیرانی درباره ارزیابی سینمای سال 94 گفت: در واقع ارزیابی سینمای 94 ارزیابی تولیدات 93 است.

او با بیان اینکه جریان اصلی سینمای ایران از دهه 60 شروع شد،افزود: آن جریان داستان گویی مدتهاست که ضربه خورده و جریان اصلی خود را گم کرده است، و جریان خرده پی رنگ جایگزین آن شده است، و علت خالی شدن سالن های سینما گم شدن جریان اصلی سینماست.

جیرانی افزود: اگر بدنه صنتعی سینما آسیب برسد مشکل اینست که ژانر از بین می رود وداستان از بین رفتن یک صنعت است. در آمریکا هم در واقع سینمای داستانی ضربه خورده و آن سینمای داستانی اشک ها و لبخندها از بین رفته و تحت تاثیر خرده پی رنگ هاست، و بیشتر سینمای ایران هم دنبال یک جریان فکری رفته است و دنبال خرده پی رنگ است.

"آستان" نگاه کوتاهی به برخی فیلم های ساخته و اکران شده در سال 94 داشته است:
فیلم عظیم و فاخر، مجید مجیدی بالاخره شهریور به اکران عمومی درآمد .اکران عمومی این فیلم در ایران حالا نزدیک به هفت ماه طول کشیده و تاکنون فروشی ۱۸,۵میلیاردتومانی داشته اما از اکران بین‌المللی مناسب  و آنچه هدف سازندگان محمد(ص) بوده، خبری نیست.

توقیفی‌ها، با اینکه تصور می‌شد در دولت تدبیر و امید، با حسابگری و رایزنی مدیران وزارتخانه و سازمان سینمایی، بخش مهمی از فیلم‌های اکران‌نشده در دولت قبلی به پرده برسد اما  این روند بسیار کند و حتی درباره برخی فیلم‌ها ناامیدکننده دنبال شد تا جایی که گاهی تصور می‌شد در این دولت و سازمان سینمایی‌اش هیچ اراده‌ای برای اکران این‌گونه فیلم‌ها وجود ندارد. بعد از کوتاه‌آمدن‌های متوالی حجت‌الله ایوبی مقابل نمایندگان تندروی مجلس و معترضان در قبال اکران فیلم‌هایی که به زعم این عده «مسئله‌دار» هستند، وزیر ارشاد هم آب پاکی را روی دست فیلمسازانی ریخت که آرزو داشتند با تدبیر و امید اثری که برایش زحمت کشیده بودند را همراه مردم در سینما ببینند.

رستاخیز، فیلم رستاخیز اثر تاریخی – حماسی احمدرضا درویش که به وقایع عاشورا می‌پردازد، یک بیگ‌ پروداکشن فوق‌العاده برای سینمای ایران می‌توانست باشد که سازنده و تهیه‌کننده‌اش با استفاده از عوامل شاخص خارجی روی اکران بین‌المللی آن به‌‌ویژه در کشورهای اسلامی هم حساب کرده بودند اما این فیلم مهم فقط یک روز پس از  اکران عمومی با برخی اعتراض‌ها مواجه شد.

همه دلتنگی‌های سیمین،مهم‌ترین حاشیه‌ای که امسال گریبان بازیگران سینما را گرفت، به فاطمه معتمدآریا مربوط می‌شود .معتمدآریا که همراه با عوامل  فیلم «یحیی سکوت نکرد» به کاشان رفته بود، قبل از تماشای فیلم در سینما و در نشست خبری بعد از این فیلم با اعتراض برخی تندروها مواجه شد و مورد بی‌احترامی قرار گرفت.

سلام به بالیوود،تابستان امسال خبر کلیدخوردن پروژه‌ای مشترک بین سینمای ایران و سینمای هند دوستداران سینما  را  متعجب کرد، هرچند این خبر به لحاظ هنری  به ‌اندازه شکستن رکورد گرفتن جوایز بین‌المللی سینماگران و فیلم‌های ایرانی در سال ۹۴ مدیران سینمایی را خوشحال نکرد اما  همکاری با بالیوودی‌ها اتفاقی نیست که بشود به راحتی از آن عبور کرد.

منبع:آستان

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، سینما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها