بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
واکنش نوبخت به اتهام پولشويی به احمدی‌نژاد
سخنگوی دولت در واکنش به اسناد پاناما و اتهام پولشويي به رییس جمهور سابق گفت: جمهوری اسلامی موضعی در این خصوص ندارد. ممکن است از سوی رسانه‌ای اتهامی به مسئولی وارد کنند اما درباره اینکه چقدر جدی است، بايد بگويم که به عقیده ما خبر کم ارزشی است که نیاز به موضع گیری ندارد. شاید لازم نباشد فردی که مورد اتهام است هم حتي پاسخ دهد.

  
تدبیر24 :محمدباقر نوبخت در نخستين نشست خبري خود به سوالات مختلفي پاسخ داد. بخش عمده سوالات به انتقاداتي بود که به دولت وارد شده است. از روند رشد اقتصادي در فضاي پسابرجام گرفته، تا لغو سفر روحاني و بازگشايي سوئيفت و استقامت مخالفان دولت بر مواضعشان به استناد سناتورهاي آمريکايي!او در پاسخ به سوالی هم که واکنش او را درباره پيش بيني هاي مخالفان دولت مبني بر يک دوره اي بودن عمر دولت حجت الاسلام روحاني پرسيد هم لبخندی زد و گفت: آرزو بر برخی منتقدان جوان عیب نیست! در انتخابات مجلس هم مباحثی مطرح شد ولی نتیجه‌ای که حاصل شد را دیدید. باید با لبخند از کنار این مسائل گذشت.

از رد صلاحيت مينو خالقي تا اتهام پولشويي احمدي نژاد
{در پاسخ به سوالي درباره رد صلاحيت مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم}: وزارت کشور نظر حقوقی خودش را در این خصوص که متفاوت از نظر شورای نگهبان است بیان کرد. وزارت کشور نظرات خود را به صورت مکتوب و مستدل در جلساتی به شورای نگهبان ارائه داده و معتقد است اگر موضوعی باشد، باید در مرحله بررسی اعتبار نامه در مجلس پیگیری شود. در واکنش به اسناد پاناما و اتهام پولشويي به رییس جمهور سابق}:جمهوری اسلامی موضعی در این خصوص ندارد. ممکن است از سوی رسانه ای اتهامی به مسئولی وارد کنند. اما درباره اینکه چقدر جدی است، بايد بگويم که به عقیده ما خبر کم ارزشی است که نیاز به موضع گیری ندارد. شاید لازم نباشد فردی که مورد اتهام است هم حتي پاسخ دهد.

{برنامه دولت برای اصلاح قانون انتخابات}: وزارت کشور در حال انجام فعالیت و اقداماتی در اين خصوص است. فعلا لایحه ای در دستور کار نیست ولی مطالعاتی در حال انجام است که از بسترهای قانونی که باعث ایجاد مشکل در روند انتخابات می شود رفع نقص شود. {درباره موضع ایران در مناقشه پیش آمده بین ارمنستان و آذربایجان} ایران برای اینکه مخاصمه بین دو همسایه ختم شود، از هر دو طرف دعوت به مذاکره و خویشتنداری کرد. وزیر دفاع هم با همتایان خود در دو کشور رایزنی کرد تا جلو این آتش افروزی در منطقه گرفته شود. ایران به دنبال گسترش امنیت به همه کشورهای منطقه است. به عنوان کشور سوم در پي نزیک کردن ارمنستان و آذربایجان هستيم

واکنش دولت به ابلاغ حکم بابک زنجانی
{در پاسخ به درباره اظهارات رئيس جمهور مبني بر اينکه با اعلام حکم اعدام بابک زنجانی، مردم همچنان سوال دارند که پول‌هاي او چه شد و چه کسي او را به اينجا رساند؟}: دولت همه تلاش خود را برای صیانت از بیت المال انجام می دهد. قوه قصاییه هم با قاطعیت برای بازگرداندن اموال زنجانی ورود کرده است و معتقدم با رویکردی که قوه قصاییه دارد این امر امکان پذیر است. سخنگوی قوه قصاییه هم اعلام کردند اگر همکاری از سوی این متهم صورت گیرد در میزان مجازاتشان موثر خواهد بود.

خیري در لغو سفر رییس جمهور به اتریش بود

{درباره لغو سفر روحانی به اتريش}: برخی از رسانه ها و افراد از هر فرصتی استفاده می کنند تا تصمیمات دولت و دستاوردها را منفی قلمداد کنند! رییس جمهور نماد جمهوریت نظام است و باید تمامی مباحث امنیتی برای سفر ایشان رعایت شود که در شان یک مقام عالی رتبه ایران باشد. اتریش در همان منطقه از از اروپا واقع شده بود که دو هفته قبل شاهد اتفاقات بروکسل بودیم. خیري در لغو این سفر بود اما تلاش ها برای گسترش مناسبات صورت می گیرد. هفته آینده هم نخست‌وزیر ایتالیا به ایران سفر می‌کند اما سفر رئیس جمهور نیازمند رعایت مسائلی است که برای ایران مهم بوده و در هر سفری باید شأن ملت ایران در نظر گرفته شود.

پاسخ سياه‌نمايي و تخريب دولت را نمي دهيم

ما باید از برخی رسانه‌ها مکدر باشیم که چرا آنها به جای توجه به مواضع دولت به مواضع یک سناتور در خارج از کشور توجه می‌کنند و آن را منبع موثق خود می‌دانند. جالب است دیروز باز شدن سوئیفت به خبرنگاران و رسانه‌ها علنا نشان داده شد ولی باز هم امروز دیدم برخی رسانه ها به اظهارات فلان سناتور استناد کرده و گفتند باز نشده! فقط مانده مسئولان قسم حضرت عباس بخورند! الان زمان بهره برداری از فرصت های برجام است. ممکن است هویت برخی در سياهنمایی و تخریب باشد، ما کاری به آنها نداریم و وظیفه خود را دنبال می کنیم.

مذاکره محرمانه با عربستان نداشتیم

{ در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره رسمی یا محرمانه با عربستان سعودی}: مذاکره رسمی با عربستان نداریم اما برخی کشورها تلاش می کنند وساطتی انجام دهند و مواضع ما روشن است. {درباره اظهارات اوباما مبنی بر اینکه ایران به بطن برجام به خوبی عمل کرده ولی باید به روح آن هم خوب عمل کند}: آنها توقع عادی سازی در همه عرصه‌ها را داشتند اما ما در داخل کشور سیاست‌های مشخصی داریم و آنچه دولت مجاز بود اقدام کند رفع ابهام در خصوص بحث‌های هسته‌ای بود. {درباره عدم لغو تحریم‌ها} برخی تحریم‌ها مربوط به مسائل غیرهسته‌ای بوده که ربطی به مذاکرات هم نداشت اما تحریم‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای در حال رفع است. {در پاسخ به سوالی در مورد حج امسال}: تاکنون اقدام مسئولانه از سوی سعودی‌ها انجام نشده است. انجام فریضه حج و همچنین رعایت شأن زائران برای ما مهم است. ما باید مطمئن شویم که امنیت زائران ما حفظ می‌شود و سعودی‌ها هم نباید برخورد غیرمسئولانه در این ارتباط داشته باشند.

پيش بيني رشد اقتصادي تا 6 درصد

در سال 95 با توجه به فرصت‌هایی که برجام برای کشور در سال 95 فراهم کرده است، پیش بینی می کنیم که در این سال رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصد حاصل شود. . بنابراین ناگزیریم که بر فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد متمرکز شویم. مجامع بین المللی هم همین حدود رشد اقتصادی را برای ایران پیش بینی می‌کنند.  دولت از فرصتی که رفع تحریم ها برای کشور حاصل کرده، به دنبال افزایش رشد اقتصادی از طریق تولید داخلی است. از حدود 36 هزار واحد تولیدی در کشور حدود 7 هزار واحد راکد است،‌ اگر این 7 هزار واحد فعال شوند برای 132 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود، بنابراین ما برای فعال کردن این واحدها به اقدام فوری در سال 95 متمرکز شده‌ایم و آن اقدام فعال کردن واحدهایی است که برای آنها سرمایه‌گذاری انجام شده است. این واحدها به سرمایه در گردش نیاز دارند تا فعال شوند. ما پس از تأکیدات رهبری برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی چندین جلسه داشته‌ایم و توانستیم اطلاعات کافی درباره واحدهای تولیدی را به دست آوریم و اکنون به دنبال هماهنگی نهایی استانداران و روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها برای ایجاد یک سیاست واحد در جهت فعال کردن واحدهای تولیدی هستیم.

91درصد بودجه 92 تحقق یافت /برنامه دولت برای محدودیت واردات کالاهای لوکس

در سال 94عمده تلاش دولت بر اجرای بودجه بود. با همه سختی هايی که در تامین منابع در سال 94 روبرو بوديم از جمله افت شدید قيمت نفت، اين مسير را پيموديم. برای اینکه بتوانیم بازار صادراتی را برای تولیدات داخلی فعال کنیم مشوق هایی در نظر داریم. تقریباً 91 درصد از بودجه تحقق یافت و میزان پرداخت‌های دولت برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر 36 هزار میلیارد و 911 میلیارد تومان بود. همچنین کشور با افزایش نرخ مشارکت از 37.2 درصد در سال 93 به 38.2 درصد رسید که این یک واحد درصد افزایش موجب شد که جمعیت فعال کشور از 23 میلیون و 811 هزار نفر به بیش از 24 میلیون نفر افزایش پیدا کند. در این سال 827 هزار نفر وارد بازار کار شدند که 667 هزار نفر موفق به یافتن کار شدند.

باید از فرصت های برجام برای توسعه ملی استفاده کنیم به همین جهت سال 95سال برخورداری از فرصت های برجام است که دولت در 3سال گذشته با همکاری سایر قوا و مساعدت رهبری برای آن تلاش کرد. در سال گذشته تراز تجاری کالا حدود یک میلیارد دلار مثبت بود و 42/5 میلیارد دلار صادرات داشتیم. اين موفقیتی بود که با وجود مشکلات سال گذشته حاصل شد و در چارچوب اقتصاد مقاومتی، نکته مثبتی بود. {در رابطه با آزاد شدن واردات کالاهای لوکس} کالاها گروه بندی شده بودند والا ممنوع الواردات نبودند! بلکه از طریق عدم ثبت سفارشات اجازه واردات نمی دادیم. دولت برای ورود به این موضوع، تعرفه‌ها را به اندازه ای افزایش داد که چیزی که قبلا وارداتش آزاد بود، از جمله همين کالاهاي لوکس، با این تعرفه‌ها عملا وارد نشود. این اقدام در راستای محدود کردن واردات کالاهاي لوکس صورت گرفت که اتفاقا در گذشته آزاد بود.

فعال کردن بخش مسکن یکی دیگر از اولویت‌های دولت در سال 95 است،  ما همه این اقدامات را در امسال می‌توانیم انجام دهیم. البته این اقدام‌ها جدای از سرمایه‌گذاری اصلی و مستقیم است. ما همچنین دنبال واگذاری طرح های عمرانی به بخش غیردولتی هستیم و طرح‌هایی که بالای 80 درصد پیشرفت داشته یا در مناطق محروم هستند جزو اولویت‌ها برای تکمیل و عملیاتی شدن قرار می‌گیرند. صندوق بازنشستگی در پرداخت حقوق اسفند دچار مشکل بود. حقوق بازنشستگان در سال 94، 22 هزارو 400 میلیارد تومان بود که ما 15 هزارو میلیاردو 500 میلیون تومان را پرداخت کردیم، اما باز هم صندوق دچار مشکل بود. ما برای حل این مشکل حتی 10 درصد دیگر هم به صندوق بازنشستگی کمک کرده‌ایم و در مجموع 110 درصد را به این صندوق پرداختیم اما باز هم صندوق کسری داشت و در نهایت با دستور رئیس جمهور از اختیار قانونی در سازمان مدیریت استفاده کردیم و باقیمانده کسری این صندوق را نیز پرداختیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، نوبخت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها