بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
شهروند نوشت: یک دروغ و یک دنیا جنجال. خبر، چندان هم کوتاه نبود اما وسوسه‌انگیز بود و گول زننده: «دولت روسیه ١٥‌هزار دلار به اضافه تابعیت این کشور را به مردان خارجی‌ای می‌دهد که با زنان روس ازدواج کنند.»
تدبیر24 :اگر تا همین چند روز پیش هروقت در میان مردان مجرد ایرانی، حرف ازدواج می‌شد سر و صدای مخالفت و شوخی با آن بالا می‌رفت و کسانی آن را جدی می‌گرفتند، حالا با انتشار خبری مربوط به شرایط جدید کشور روسیه برای ازدواج مردان خارجی با زنان روس و اظهارتمایل شدید تعداد زیادی از مردان ایرانی برای ازدواج با آنها، این شوخی‌ها را دیگر کمتر کسی جدی می‌گیرد. در سه روزی که گذشت، باز هم کاربران ایرانی و البته این بار کاربران مرد، یک رکورد تازه از خودشان به جا گذاشته‌اند؛ رکورد تعداد نظرات زیاد درباره خبری که در یکی دو روز به یکی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی تبدیل شد و بعد مشخص شد که دروغ «یک آوریل»، رسمی شبیه به «دروغ ١٣» خودمان بوده است.

این بار داستان برمی‌گردد به یک اظهارنظر؛ موضوعی که یک روزنامه لبنانی آن را از زبان یک مسئول روس منتشر کرد و ترجمه‌اش در سایت‌های خبری ایران روی خروجی‌ها قرار گرفت و بعد مشخص شد که این خبر دروغ «یک آوریل» بوده که روزنامه «الدیار» لبنان آن را منتشر کرده است؛ این را می‌شود از این فهمید که در سایت‌های خبری روسیه هیچ مطلبی دراین‌باره منتشر نشده و حالا تعدادی از شهروندان این کشور در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گویند که این موضوع، شوخی است و واقعیت ندارد.

چهار روز پیش بود که بعضی سایت‌های خبری، حرف‌های شخصی که روزنامه «الدیار»، آن را «ولادیمیر بعرطش»، رئیس شورای فدرال روسیه نامیده است، منتشر کردند که بعد از چندساعت جنجال زیادی بین کاربران ایرانی به پا کرد؛ حرف‌هایی درباره تصمیم جدید مجلس روسیه برای بررسی طرحی که در صورت تصویب نهایی، دولت روسیه به مردان خارجی که با زنان روس ازدواج کنند ۱۵‌هزار دلار و تابعیت روسی می‌دهد. در این خبر دروغ آمده بود: «براساس این قانون به هر خارجی که با یک دختر روس ازدواج کند ۱۵‌هزار دلار آمریکا و تابعیت روسیه داده می‌شود.» آنطور که این مسئول روس گفته، دلیل پیشنهاد این طرح، مقابله با تأخیر در ازدواج دختران روس است.

اما این نخستین‌بار نیست که چنین موضوعی مطرح می‌شود؛ همین دو ماه پیش بود که مسئولان کویتی، البته نه به دروغ که از طریق منابع رسمی اعلام کردند در ازای ازدواج اتباع خارجی با زنان کویتی به آنها پاداش‌هایی داده می‌شود. بهمن‌سال گذشته، پایگاه خبری «اخبارالساعه» امارات خبری را با این تیتر منتشر کرد: «با زنان مطلقه کشورهای عربی خلیج فارس ازدواج کن و اقامت دریافت کن.» در این خبر آمده بود: «به دست آوردن اقامت در همه کشورهای عربی بسیار سخت است و این موضوع می‌تواند دریافت اقامت در کویت را آسان کند.» این پایگاه خبری درباره موضوع ازدواج کفالتی نوشت: «این ازدواج بر دو نوع است در نوع اول مبلغی به‌عنوان مهریه زن در نظر گرفته می‌شود و در نوع دوم که ازدواج با شخص خارجی صورت می‌گیرد بر سر مبلغ معینی به‌عنوان مهریه توافق می‌شود، ولی دریافت مبلغ به انجام عملیات اقامت مشروط می‌شود تا در صورتی که موضوع اقامت حل نشود، مبلغ توافق شده به مرد برگردانده شود.» قبل از این، یک نماینده مجلس کویت هم در طرحی خواستار تصویب قانونی برای امکان ورود «همسران زیباروی» از کشورهای اسلامی و با ویژگی‌های خاص برای زنان کویتی شده بود. علاوه بر این، مجلس کویت هم برای پایان دادن به آنچه «بحران زنان مجرد» نامیده شده در سال‌های قبل پیشنهادی را ارایه داده بود که براساس آن، دولت کویت مکلف می‌شد به کسانی که تجدید فراش کنند مبلغ ١٥‌هزار دلار جایزه پرداخت کند.

حالا و اینطور که به نظر می‌رسد، روزنامه لبنانی و آنطور که گفته می‌شود تعدادی از کاربران زن روس، از همین خبر استفاده کرده و دروغ آوریل امسالشان را اینطور انتخاب کرده‌اند: «١٥‌هزار دلار می‌دهیم، با ما ازدواج کنید.»

«سفارت روسیه کجاست؟ ما که رفتیم ١٥‌هزار دلار را بگیریم»

ماجرا اما وقتی جالب شد که تعداد زیادی از کاربران اینترنت در ایران، چهار روز گذشته را بی‌خبر از آن‌که خبر منتشرشده، دروغ آوریل بوده، مشغول بررسی این موضوع بودند که چطور می‌شود به روسیه رفت، با زنان روس ازدواج کرد و ١٥‌هزار دلار به اضافه تابعیت روسیه را گرفت؛ برای همین هم بود که حالا در قسمت نظرات خبرهایی که دراین‌باره در سایت‌های خبری منتشر شده، تعداد زیادی نظر ثبت شده که بیشترشان نشان از تمایل مردان ایرانی برای این طرح دارد.

مثلا «محمد» دراین‌باره نوشته است: «بفرما معضل ازدواج جوان‌های ایران رو هم حل کردند. سفارت روسیه کدوم خیابون بود؟» «حمید» هم دراین‌باره نوشته: «آقا ببخشید ازدواج مجدد هم قبوله؟»

این هم نظر «رضا» دراین‌باره است: «از فردا روزانه يك ميليون نفر پسر مجرد و مرد متاهل از ايران ميرن روسيه البته به‌خاطر كمبود امكانات حمل‌ونقل در ايران روزانه فقط يك ميليون ميرن و گرنه اگه ما هم مثل بقيه دنيا بوديم توي ايران مردي نمي‌موند و همه ميرفتن روسيه.» اینها هم تعداد دیگری از نظرات ثبت شده دراین‌باره است: «بلیت روسیه از کجا میخرن؟ شناسنامه ببریم یا خودشون می‌دن؟»، «حیف که تازه ازدواج کردم، سرم کلاه رفت.»، «دولت ایران هم برای ازدواج‌کنندگان جوان ایرانی مثل دانشجویان و افرادی در بازه سنی مثلا ٢٠ الی ٣٠ ساله یک کمک هزینه ازدواج شایسته در نظر بگیرد تا ما هم شاهد تسریع ازدواج و تشکیل زندگی جوانان خودمان و شادابی جامعه باشیم.»، «من خودم ١٠‌سال روسیه زندگی کردم، دوستان زیادی دارم که با دختر روس ازدواج کرده و چندین بچه دارند و نه‌تنها پاسپورت ندادند، بلکه قوانینی وضع کردند که هر کی می‌خواست اونجا ازدواج کنه باید حتما خونه داشته باشه. اون هم به این خاطر که اگه فردا طلاق داد یا گذاشت رفت زنش بتونه صاحب بشه.»، «اگه قانون نهایی شه خودم اولین نفرم که اونجا زن می‌گیرم. نه تنها مهریه نمیدم تازه پولم بهم میدن»، «خواهشمند است برای کسانی که می‌خواهند در ایران نیز ازدواج کنند نیز پاداش بگذارید تا مشکل جوانان حل شود نه حتی به ایشان وام هم ندهید. چند‌سال دیگر ما بدتر از آنها خواهیم شد؟»

و این هم از نظر «اسماعیل» در این‌باره: «من چون همسرم روسی-آمریکایی است در این مورد اطلاعات بیشتری دارم. پس از فروپاشی شوروی تشویق ازدواج دختران روس با خارجی‌ها توسط دولت روسیه شروع شد. قبل از حکومت کمونیست‌ها هم در روسیه صدور عروس روسی به کشورهای دیگر رونق داشت. دولت روسیه با تشویق دختران روس با خارجی‌ها می‌خواهد تا فرهنگ و خون روسی را در دنیا منتشر کند و از طرفی باعث ورود پول خارجی‌ها به داخل روسیه هم بشود. به خاطر وضع بد اقتصادی روسیه درحال حاضر دختران روسی حاضرند با مردان خارجی که زیاد واجد شرایط هم نیستند ازدواج کنند ولی اگر قانون بالا تصویب شود در این صورت دختران روس توسط مردان خارجی زیادی برای ازدواج خواستگاری خواهند شد و این به دختران روس این امکان را خواهد داد که بتوانند مردان دارای واجد شرایط را انتخاب کنند. دو نفر از دوستانم در این‌جا (آمریکا) قصد داشتند با دختران اکراینی و چک ازدواج کنند که اگر قانون بالا تصویب شود تصمیم دارند که دنبال عروس روسی بگردند. شوهران خارجی زنان روس سالانه صدها‌میلیون دلار به اقتصاد روسیه تزریق می‌کنند.»

«عاشق شدیم و ازدواج کردیم، نه چیز دیگر»

اما با این‌که حالا مشخص شده خبری که سر و صدای زیادی میان مردان ایرانی به پا کرد، دروغ بوده، تعدادی از زنان روس هستند که با مردان ایرانی ازدواج کرده‌اند اما در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گویند که خلاف نظر مردان ایرانی که این روزها فکر کرده‌اند زنان روس تمایل زیادی برای ازدواج با آنها دارند، این موضوع واقعیت ندارد.

«آلونا» که ٤٣ ساله است و حالا ١٠‌سال می‌شود که بعد از ازدواج با همسر ایرانی‌اش و فرزندشان در ایران زندگی می‌کند. او می‌گوید تنها دلیل ازدواجش با یک مرد ایرانی، عشق بوده است و بس: «وقتی می‌خواستم با یک مرد ایرانی ازدواج کنم خیلی‌ها به من گفتند که این کار را نکنم. همسایه‌ها و دوستان می‌گفتند که در ایران زندگی سختی خواهم داشت. می‌گفتند اگر به آمریکا، انگلیس یا آلمان می‌رفتی خوب بود ولی ایران نه. اما من و همسرم عاشق هم شده بودیم و نمی‌دانستم چه می‌شود. وقتی ازدواج کردم رابطه ایران و آمریکا خوب نبود و فکر می‌کردم اتفاق بدی می‌افتد ولی همه‌اش برعکس چیزی شد که فکر می‌کردم. ما جفتمان دانشجو بودیم. من خلاف خیلی از دختران ایرانی که برای ازدواج کردن، پول و خانه و ماشین برایشان مهم است، این موضوعات برایم مهم نبود و فقط به دلیل این‌که همسرم را دوست داشتم با او ازدواج کردم و حاضر شدم که به ایران بیایم.»

او می‌گوید: «دختران ایرانی برای ازدواج مهریه می‌گیرند و من حتی از این موضوع خبر هم نداشتم. تازه موقع عقدم فهمیدم مهریه چیست و همین الان هم درست نمی‌دانم که مهریه‌ام چقدر است چون برایم مهم نبود. «آلونا» خبر اخیر را یک شوخی می‌داند: «این موضوع یک شوخی است و برایم عجیب است که مردان ایرانی آن را جدی گرفته‌اند. من می‌دانم که در روسیه یک قانون هست که اگر در خانواده روس بچه دوم به دنیا بیاید ١٥‌هزار دلار به آن خانواده پول می‌دهند و آن هم نه به صورت نقد، مثلا برایشان خانه می‌خرند یا این پول را پس انداز می‌کنند برای خرج دانشگاه آن بچه. اگر خبر اخیر درست بود باید بپرسیم در این صورت، مردان روسی کجا بروند؟ اگر قرار باشد زنان روس با مردان خارجی ازدواج کنند؟ما روس‌ها دنبال پول نیستیم البته خب استثنا هم وجود دارد. ما آن‌جا رسم خواستگاری نداریم، عاشق می‌شویم و ازداوج می‌کنیم. من یک فرمول برای زندگی‌ام دارم. اگر شوهر خوب است هرجایی که زندگی کنی خوب است و اگر خوب نباشد، هرجا که باشی زندگی شیرین نیست حالا روسیه و آمریکا و ایران فرق نمی‌کند. دختران روسی به دنبال این نیستند که حتما بخواهند با خارجی‌ها ازدواج کنند و بروند و زندگی بهتری داشته باشند. در روسیه زندگی و وضع مالی خوب است و نیازی به این کار نیست.»

«سوتلانا» هم یکی دیگر از زنانی است که در ایران تحصیل کرده، دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد و حالا به روسیه برگشته است. او در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید این خبر، یک شوخی خنده دار است که به اشتباه توسط خیلی از مردان خارجی جدی گرفته شده است: «مجلس روسیه هیچ تصمیمی دراین‌باره نداشته و هیچ طرحی دراین‌باره مطرح نشده است. حدود ۲۰‌سال پیش دخترهای روس خیلی دنبال مرد خارجی بودند برای این‌که از روسیه بروند. موقع فروپاشی بود و زندگی سخت بود و بیشترشان به اروپا و آمریکا می‌رفتند. کلا دخترهای روس دنبال مردهایی هستند که خانواده دار باشند. اما قوانین روسیه طوری که مرد خارجی که با زن روسیه ازدواج میکند باید خیلی تلاش کند تا بتواند اقامت روسیه بگیرد. این داستان با ۱۵‌هزار دلار هم امکان‌پذیر نیست.»

اما «نیما» یکی از مردان ایرانی‌ای است که ١٠‌سال در مسکو، پایتخت روسیه زندگی کرده، با یک زن روس ازدواج کرده و حالا به ایران بازگشته است. او در واکنش به خبر منتشر شده درباره ازدواج زنان روس با مردان خارجی به «شهروند» می‌گوید: «در روسیه بحران ازدواج وجود ندارد. خیلی از دختران روس با روس‌ها ازدواج می‌کنند وتعداد زاد و ولد در سال‌هایی که آن‌جا بودم خیلی زیاد بود، به‌ویژه بعد از فروپاشی شوروی چون وضع مالی مردم بهتر شده است. دختران روس خیلی اهل ازدواج کردن نیستند ولی اگر بخواهند ازدواج کنند ترجیح می‌دهند با روس‌ها ازدواج کنند ولی معمولا اگر دخترهای روس بخواهند با خارجی ازدواج کنند ترجیح می‌دهند با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ازدواج کنند.» او ادامه می‌دهد: «روس‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند با دلمان فکر می‌کنیم و آمریکایی‌ها با مغزشان. روس‌ها خصوصیات اخلاقی‌ای که دارند این است که خیلی سخت رابطه عاطفی برقرار می‌کنند ولی وقتی برقرار می‌کنند به این راحتی پشت هم را خالی نمی‌کنند. همسر من هم همینطوری است. او به من اعتماد کرد و اخلاق و خصوصیت من را دید دیگر به راحتی آن رابطه را از هم نگسست. او ایران را خیلیدوست دارد.»

«بیتا»، زن ایرانی‌ای که ٩‌سال در مسکو زندگی کرده است هم دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «در روسیه هفت، هشت سالی طول می‌کشد تا به متقاضیان، پاسپورت روسی بدهند، از همه اینها مهم‌تر پیش از این‌که پاسپورت روسیه بگیرند، حتما باید زبان روسی‌شان کامل باشد چرا که از آنها امتحان زبان و حتی لهجه صحبت کردن زبان روسی گرفته می‌شود. ایرانیان مشکلات زیادی در یادگیری زبان روسی دارند، چرا که ما فارسی را با نوک زبان صحبت می‌کنیم، اما روس‌ها از دیافراگمشان صحبت می‌کنند، یکی را می‌شناختم که برای یادگیری زبان روسی، تمرین‌های خاص ورزشی را از یک خانمی یاد گرفته بود و با بستن چیزی به شکمش، برای صحبت کردن به زبان روسی تمرین می‌کرد. فکر نمی‌کنم خبر پاداش برای ازدواج با دختران روسی درست باشد، چرا که شرایط ازدواج و گرفتن پاسپورت در روسیه سخت است. آنها امتحان زبان چند مرحله‌ای دارند، حتی از آنها امتحان فرهنگی گرفته می‌شود، مثلا سبک زندگی ما ایرانی - اسلامی است و از نظر فرهنگی با آنها متفاوت هستیم. آنها این امتحان را می‌گیرند تا ببینند آن فرد، می‌تواند در روسیه زندگی کند یا خیر.» او ادامه می‌دهد: «کشور روسیه قانونی دارد که براساس آن باید برای گرفتن پاسپورت روسی، محل زندگی مشخص باشد و آدرس آن هم در اداره پلیس روسیه ثبت شود. محل زندگی حتی در شناسنامه خود روس‌ها هم درج شده. برای نمونه کسی که بومی مسکو است و محل زندگی‌اش هم مسکوست، می‌توانند بفهمند اهل کجا است و از چه امکاناتی می‌تواند استفاده کند. این موضوع در پاسپورت هم لحاظ شده، به همین خاطر هر کس بخواهد پاسپورت روسی بگیرد، باید ملکی به نامش باشد. حتی کسانی که می‌خواهند در مسکو کار پیدا کنند، باید حتما اهل همان جا باشند وگرنه به آنها به چشم شهرستانی نگاه می‌شود.»

استثنا همیشه وجود دارد

اما آنطور که رسانه‌های روسیه در سال‌های گذشته گزارش داده‌اند، تعداد زیادی از دختران روس هم وجود دارند که دوست دارند با مردان خارجی ازدواج کنند. مثلا همین شش‌سال پیش بود که کنفرانسي با عنوان «من عاشق مردان روسي هستم» در سن پترزبورگ برگزار شد و در اين نشست بيش از ١٠٠ جامعه شناس روسي و آمريکايي به بررسي وضعيت زنان روسي‌اي که با مردان خارجي ازدواج کرده‌اند و دلايل ميل بالاي مهاجرات در جامعه زنان، پرداختند. «يوليکا ايلين»، جامعه‌شناس آن زمان دراین‌باره گفت: «بيش از هر چيز مشکل زنان روسي کمبود مردان جوان است، درواقع تعداد مردان نسبت به زنان از فاصله ٢٠ تا ٤٠‌سال يک به ١٠ است، اين در حالي است که همه ساله تعداد نوزادان پسري که در روسيه به دنيا مي‌آيند بيش از دختران است، اما آمارها نشان مي‌دهد عمر مردان روسيه کمتر از زنان روسي است. ترس از الکليسم، جذاب نبودن به چشم زنان و ترس از ناتواني در اداره خانواده از دلايل اصلي اين بي‌ميلي است و بايد بحران اقتصادي و عدم ثبات مالي و امنيت شغلي مردان و زنان روسيه را هم به اين دلايل ضميمه کرد.»

برچسب ها: تدبیر24 ، روس ، ازدواج
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها