بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
از آنجا که پایگاه انتقادات از برجام نا معلوم و انگیزه ها شفاف و کارشناسی نیست لذا مجموعه انتقادات که از سوی محافظه کاران و نهادهائی خاص هدایت میشود نتوانسته میان مردم جا باز کند.
تدبیر24 : نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران در گفتگو با روزان به بررسی انتقادهای اخیر از برجام پرداخته است. مشروح گفتگو در ادامه می‌آید:
این روزها منتقدان برجام روی این مسئله مانور می‌دهند که بعد از گذشت شش ماه هنوز توافق هسته‌‌ای دستاوردی نداشته است این انتقادها را چطور می‌بینید؟
این انتقادها نه تنها کارشناسی، تخصصی،فنی و در جهت منافع ملی نیست بلکه تاحدی سیاسی و جناحی محسوب می‌شود. باید تاسف خورد که این منتقدان کسانی هستند که در هشت سال دولت مهرورز،خودشان را کشتند تا یک صدم دستاورد برجام را داشته باشند اما نتوانستند. این درحالی است که برجام یک رویکرد و دیدگاه در تعامل با دنیاست. متاسفانه کسانی که انتقاد می‌کنند حتی تلقی درستی از اینکه برجام چیست و ازآن چه می‌خواهند، ندارند. اینها صیفی کار هستند و در درازمدت به مسئله نگاه نمی‌کنند. درحالی که ما از برجام به دنبال این بودیم که کشورمان از انزوا خارج شود، ایران هراسی از بین برود و به نوعی فضای تنفسی برای سیاست خارجی ما به وجود آید که البته اینگونه هم شد و این دستاوردها از برجام به دست آمد. امروز ما می‌توانیم با دنیا گفتگو و تعامل داشته باشیم، خواسته هایمان را شفاف بگوییم و حرفهای طرف مقابل را بشنویم.این در حالی است که رئیس دولت مهرورز یک هفته به نیویورک رفت تا حداقل گفتگویی داشته باشد اما سوابق نشان داد که این امر عملی نیست و دولت قبل نتوانست دستاوردی داشته باشد.به هرحال کسانی که دست اندر کار مسئله فنی توافق هسته‌‌ای هستند تایید می‌کنند برجام روند درستی برای کشور است.هرچند که در هر توافقنامه و قرار داد بین‌المللی مشکلات زیادی وجود دارد که برای حل آن مکانیزم‌هایی گذاشته شده تا اگر جایی با زیاده خواهی طرف مقابل روبه رو شدیم به دنبال احقاق حقوق خودمان باشیم بنابراین این مسئله را نباید به منزله از بیخ و بن رد کردن برجام تلقی کرد.
انتظارات مردم به خاطر برجام از دولت بالا رفته است فکر می‌کنید برجام پاسخگوی انتظارات بوده؟
به نظر من اکثریت مردم،نخبگان و پایگاه رای اصلاح‌طلبان برجام را تایید می‌کنند و موافق رویکرد دولت یازدهم هستند البته ممکن است در میان توده مردم مخالفتی هم با برجام وجود داشته باشد.انتقاد کارشناسی و فنی پذیرفته است اما برخورد جناحی سیاسی با منافع ملی قابل قبول نیست. مخالفت‌ها با برجام به خاطر نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 96است ازاین رو بنده معتقدم برخوردها با برجام سیاسی است نه کارشناسی.
دولت برای مقابله با این انتقادهای تخریبی چه اقداماتی باید انجام دهد؟
من معتقدم دولت در تنظیم سیاست داخلی مشکلاتی دارد. هم در بعضی قسمت‌های دولت انسجام وجود ندارد و هم با مقولات سیاست داخلی ضعیف برخورد می‌شود.از این رو دولت نتوانسته از ظرفیت و توانمندی‌های پایگاه رای اصلاح‌طلبان که اقشار نخبه هستند خصوصا دانشگاهها بخوبی استفاده کند این درحالی است که نخبگان دانشگاهی قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را دارند و فقط حرفها را نمی‌پذیرند بلکه فکر می‌کنند عقلشان را بکار می‌گیرند و به خرد جمعی معتقدند. دولت خیلی خوب نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند لذا تعامل نزدیک تر با دانشگاهها و اقناع این قشر که خیلی سریعتر به مسائل سیاسی واقف می‌شوند و با منطق قانع می‌گردند هزینه زیادی برای دولت ندارد. پس بهتر است رابطه دولت با بدنه نخبه دانشگاهی تقویت شود تا ازاین توانمندی استفاده شود.
مجلس دهم برای پوشش ضعف دولت چه نقشی دارد؟
باتوجه به اینکه دور دوم انتخابات مجلس تعیین‌کننده است لذا اگر از 69کرسی باقی مانده اصلاح‌طلبان بتوانند نیروی اجتماعی خود را بسیج کنند و اکثریت این کرسی را ازآن خود کنند درآن صورت مجلس می‌تواند دولت را کمک و تقویت کند تا آقای روحانی رویکردی که شروع کرده را به نتیجه برساند و ابتر رها نکند


برچسب ها: تدبیر24 ، تاجیک ، برجام
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها