بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۲۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
تدبیر24 رئيس‌جمهور ازابتداي امسال بحث حريم خصوصي افراد را موضوع مهمي در سخنراني‌هايش قرار داده است. دكتر حسن روحاني كه حقوقدان است بيش ازساير اقشار به مولفه حريم خصوصي آگاه است و خوب مي‌داند كه اين حريم به چه ميزان براي اقشار مختلف جامعه داراي اهميت است و تمايل ندارند دخالتي در آن شود. به همين سبب است كه روز ۱۶ فروردين در نشستي كه وزير ارتباطات و كاركنان اين وزارتخانه حضور داشتند چنين گفت كه «ما حق نداريم در زندگي خصوصي مردم مداخله كنيم، مهم‌ترين اصل امانت است و مردم بايد به ما اعتماد كنند. نكند خداي نكرده مردم يك شبكه اجتماعي بيگانه را امين بدانند و به آن اعتماد كنند اما به يك شبكه داخلي اعتماد نكنند، نبايد اجازه دهيم چنين اتفاقي بيفتد.». او روز چهارشنبه هم در جلسه هيات دولت با اشاره به اينكه «چنين نيست كه هر كس يا نهاد و ارگاني بخواهد با اقداماتي به دنبال كنترل مردم باشد» تصريح كرد: «آزادي مردم با آيين نامه و سليقه افراد و برخي دستگا‌ها نمي‌تواند محدود شود و آزادي مردم به غير از قانون با هيچ چيز ديگري محدود نمي‌شود و حتي دولت و قوه قضائيه هم نمي‌توانند مردم را محدود كنند و فقط قانون مي‌تواند چارچوب‌هايي در اين زمينه داشته باشد. وي تاكيد كرد: حق نداريم در زندگي خصوصي و عمومي مردم دخالت كنيم جز در زمينه اجراي قانون.» البته او در زمان تبليغات انتخاباتي در سال ۹۲ هم بر لزوم حفاظت از حريم خصوصي افراد جامعه تاكيد داشت و به نظر مي‌رسد سال۹۵ درصدد استحكام صيانت ازاين حريم‌هاست البته شايد هم تكرار حفظ حريم خصوصي از سوي رئيس‌جمهور به تصميماتي مرتبط باشد كه اخيرا با حضور ۷ هزار نفر در پايتخت با عنوان گشت نامحسوس امنيت اخلاقي اجرا شده است و برخي تلاش داشتند تا اين طرح را به نوعي از سوي دولت معرفي كنند و رئيس‌جمهور درصدد تكذيب آن باشد.

امام‌علي(ع) رضايت‌مردم را‌ستون‌حكومت مي‌دانست

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني همچنين در جلسه هيات دولت با تبريك ميلاد اميرالمومنين علي(ع) بر ضرورت درس‌آموزي از زندگي فردي و حكومتي امام علي (ع) تاكيد و اظهار كرد: اميرالمومنين علي (ع) به حق بايد در همه زمينه‌ها امام و راهبر ما باشد و پيرو علي (ع) بودن، افتخار بزرگي است. رئيس‌جمهور با اشاره به موضوع عدالت و دقت نسبت به بيت المال در نگاه امام علي (ع) گفت: مولاي متقيان نسبت به رعايت امانت در بيت المال بسيار حساس بودند و در اجراي عدالت و تقسيم بيت‌المال ملاحظه نسبت به سوابق كسي را جایز نمي‌دانستند. وي تاكيد كرد: مولاي متقيان علي (ع) رضايت عموم مردم را ستون حكومت خود مي‌دانست. بنابراين در هر كاري كه انجام مي‌شود بايد معيار اصلي دستور خداي متعال و رضايت عمومي مردم باشد و اينها همه درس‌هايي است كه بايد از مولايمان بياموزيم. روحاني در ادامه با اشاره به مولفه آزادي در حكومت امام علي (ع) اظهار كرد: در كدام حكومت سراغ داريد كه مخالفان در مسجد مانع سخنراني و نماز اميرالمومنين(ع) شوند اما در عين حال امام علي آنها را آزاد بگذارد و بخوبي به همه بياموزد كه مخالفان تا كجا و چه اندازه حق دارند و مرز توطئه با آزادي بيان كجاست؟ رئيس‌جمهور همچنين به برخورد قاطع امام علي (ع) با فساد اشاره كرد و گفت: اميرالمومنين علي (ع) در زمينه فساد با هيچ كس مماشات نمي‌كرد و قاطعانه در برابر فساد مي‌ايستاد و نمي‌گذاشت فساد ادامه يابد و شيعه علي (ع) به اين معناست كه راه آن امام، به‌طور تمام و كمال ادامه يابد. روحاني در ادامه با اشاره به كلام پيامبر اسلام (ص) به امام علي (ع) مبني بر اينكه ما پدران امت هستيم، اظهار كرد: اين جمله بدين معناست كه حاكمان و كساني كه بر مردم حكمراني مي‌كنند از جايگاه پدرانه‌اي نسبت به مردم برخوردار هستند. بنابراين بايد مردم را فرزندان عزيز خود بدانند و حالت پدري نسبت به عموم مردم داشته باشند. دختران و جوانان را در جامعه دختران و فرزندان خود بدانند و از موضع پدري و دلسوزي با آنان رفتار كنند.

فضاي برجام را بايد قدر بدانيم

رئيس‌جمهور با اشاره به نامگذاري روز ميلاد امام‌علي(ع) به عنوان روز پدر گفت: اگرچه فرزندان بايد از پدر و مادر خود اطاعت كنند اما در عين حال پدران هم بايد شرايط زمان را مدنظر قرار دهند. امروز متاسفانه شكاف نسلي در جامعه ايجاد شده به گونه‌اي كه والدين و فرزندان گاهي حرف يكديگر را لمس نمي‌كنند. لذا بايد شكاف‌هاي اجتماعي را مدنظر قرار داده و با فرزندان خود رابطه نزديك‌تري برقرار كنيم و فردا كه به عنوان روز پدر نامگذاري شده است زماني را به شنيدن حرف‌هاي فرزندان خود اختصاص دهيم. روحاني با بيان اينكه «اگر نعمتي با مجاهدت و حضور و تلاش مردم و با هدايت‌هاي رهبري عزيز به وجود آمده را بايد قدر دانسته و كفران نعمت نكرد»، گفت: فضاي برجام را بايد قدر بدانيم و شكرگزار نعمت‌هاي الهي باشيم و از آن بيشترين استفاده را بكنيم. اما متاسفانه عده‌اي كفران نعمت مي‌كنند. رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه «در عين حال بايد بر عملكرد طرف مقابل نظارت و راستي‌آزمايي داشته باشيم» گفت: اگر از طرف مقابل كندي و كاستي ببينيم حتما بايد برخورد جدي كرده و تذكر دهيم و حتي اگر وظيفه بالاتري هم داشتيم انجام دهيم و اين از مسلمات است. روحاني با بيان اينكه «امسال بايد اقتصاد مقاومتي در عمل اجرا شود» اظهارکرد: برجام شرايط را براي اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي هر چه بيشتر مهيا كرده است كه بايد از آن به بهترين نحو استفاده كنيم.

كرامت انساني مقدم بر دين است

روحاني در پاسخ به سوالي درباره راه‌اندازي گشت اخلاقي نامحسوس و واكنش دولت در برابر آن گفت: طرح‌هايي در كشور اجرا مي‌شود كه بخشي از آن مربوط به دولت مي‌شود و بخشي از طرح‌ها نيز مربوط به دستگاه‌هاي ديگر مثل قوه قضائيه يا ديگر نيروهاست. نخستين وظيفه ما در قبال مردم احترام به شخصيت و جايگاه و كرامت مردم است. كرامت انساني را خدا به انسان‌ها داده و اين كرامت مقدم بر دين است. كرامت همه بايد حفظ شود.

برچسب ها: تدبیر24 ، گشت ارشائ
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها