بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
تدبیر24 سجاد خداكرمي-  محمد جواد ظريف وزير خارجه كشورمان و جان‌كري همتاي آمريكايي‌اش براي دومين بار در كمتر از يك هفته با هم ديدار كردند. وزراي خارجه ايران و آمريكا كه سه‌شنبه گذشته نيز ديدار داشتند در ادامه گفت‌وگو‌هاي خود به بررسي دوباره روش‌هاي درست اجرا و دستيابي به منافع برجام پرداختند. ظريف و كري كه در اين ديدار نيز مانند ديدار قبلي پشت در‌هاي بسته با هم گفت‌وگو كردند، محور اصلي گفت‌وگو‌هاي خود را نحوه اجراي درست برجام دانسته‌اند به گونه‌اي كه طرفين به منافع مورد نظر در برجام دست يابند و در ادامه نيز خود را متعهد دانسته‌اند كه به كار در اين زمينه ادامه دهند تا بهترين راه اعمال تدابير لازم و اطمينان از روند اجراي درست برجام حاصل شود. ديدار‌هاي ظريف و كري درباره برجام و اتخاذ تدابير لازم در تسريع روند اجراي آن در حالي مورد پيگيري قرار گرفت كه روز گذشته هيات ديگري از ديپلمات‌هاي ارشد كشورمان به رياست سيد عباس عراقچي معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه ايران و رئيس ستاد پيگيري برجام براي شركت در نخستين كميسيون مشترك ايران و ۱+ ۵ پس از اجراي برجام به وين سفر كردند. گفتني است كه اين نشست سومين نشست كميسون مشترك ايران و ۱+۵ است كه اين‌بار به رياست آقاي عراقچي و خانم اشميت آغاز به كار كرده است. اين نشست روز گذشته و پس از ديدار دوجانبه عراقچي و اشميت معاونان ظريف و موگريني، با حضور مديران و معاونان سياسي كشور‌هاي ۱+ ۵ و ايران در هتل كوبورگ وين دنبال شده است. هيات ايراني حاضر در وين ضمن شركت در اين نشست قرار است رايزني‌هاي دوجانبه‌اي نيز با برخي از اعضاي ۱+ ۵ داشته باشند. رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام درباره دستور كار سومين كميسيون مشترك ايران و ۱+ ۵ گفته است: «در اين دوره مروري خواهيم كرد بر روند اجراي برجام و نيز كارهايي كه بايد در آينده صورت بگيرد» لازم به ذكر است كه آقاي عراقچي را در اين سفر اقايان مجيد تخت روانچي و حميد بعيدي‌نژاد و همچنين دو تيم كار‌شناسي فني از سازمان انرژي اتمي و يك تيم كار‌شناسي حقوقي از بانك مركزي و وزارت خارجه همراهي مي‌كنند.

قرارداد خرید ۳۲تن آب سنگین میان ایران و آمریکا

نشست وین در شرایطی از روز گذشته آغاز شده است که روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز جمعه و به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی مدعی شد که دولت اوباما در راستای تضمین اجرای توافق هسته‌ای با ایران قصد دارد ۳۲ تن آب سنگین از ایران خریداری کند. به گزارش وال‌استریت ژورنال مقام‌های ایرانی و آمریکایی در وین قرارداد خرید آب سنگین ایران را به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار امضا می‌کنند. خبر این روزنامه آمریکایی در شرایطی منتشر می‌شود که آقای عراقچی اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که ایران ۳۲ تن آب سنگین به آمریکا فروخته‌ اما توضیحی درباره جزئیات و چگونگی آن نداده بود. گفتنی است که بر اساس توافق هسته‌ای ایران و ۱+ ۵ ایران متعهد شده است که ذخایر آب سنگین خود را طی سال‌های اولیه در سطح کمتر از ۱۳۰ تن نگهداری کند و در سال‌های بعد نیز اجازه ندهد این ذخایر به بیش از ۹۰ تن برسد.

۳ ماه مذاکره برای فروش آب سنگین

سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: پیش از نشست دیروز کمیسیون مشترک ایران و ۱+ ۵ قرارداد فروش آب سنگین را با یک شرکت آمریکایی امضا کردیم وی شامگاه جمعه پس از پایان نخستین جلسه کمیسیون مشترک ایران و ۱+ ۵ پس از اجرای برجام گفت: سه ماه در حال مذاکره برای امضای قرارداد تجاری بودیم که دیروز قرارداد فروش ۳۲ تن آب سنگین اراک امضا شد. عراقچی افزود: در نشست کمیسیون هم برخی کشورها ابراز علاقه کردند که در این مورد در حال مذاکره هستیم.

آمريكا بايد به اروپايي‌ها اطمينان خاطر دهد

در ادامه تلاش‌هاي ديپلماتيك وزيرخارجه كشورمان براي تحقق جامع و كامل حقوق ايران در برجام، وي روز چهارشنبه نيز طي مصاحبه‌اي با اعضاي تحريريه روزنامه نيويورك تايمز گفت: «مقامات آمريكايي در اطمينان دادن به ديگر كشور‌ها در اين باره كه آنها مي‌توانند بدون مواجه شدن با خطر مجازات، با ايران مراودات تجاري داشته باشند، بايد «بسيار فعالانه‌تر» عمل كنند. » ظريف خاطرنشان كرد: «ما هرگز خواستار دسترسي به نظام مالي آمريكا نشديم. آنچه كه ما خواستار آن هستيم، اجراي توافق هسته‌اي است و مستلزم آن است كه آمريكا به موسسه‌هاي مالي اروپايي درباره مراوده با ايران اطمينان خاطر دهد.» همچنين وزيرخارجه كشورمان در ادامه اين مصاحبه كه در محل اقامت سفير ايران در سازمان ملل متحد برگزار مي‌شد، تصريح كرد: «وزارت خزانه‌داري آمريكا كه بر قوانين پيچيده مرتبط با تحريم‌هاي مالي آمريكا نظارت دارد در راستاي اجرايي شدن توافق هسته‌اي گام‌هايي برداشته است؛ اما فكر نمي‌كنم اين اقدامات كافي بوده باشد.» رئيس دستگاه ديپلماسي ايران گفت:«آنها بايد رويكردي بسيار فعالانه‌تر اتخاذ كنند و سبب شوند افراد بدانند معامله با ايران باعث مجازات آنها نخواهد شد.»

برچسب ها: تدبیر24 ، آب سنگین
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها