بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
چگونه مي توان تغيير جنسيت داد؟
رئيس بخش معاينات روانپزشکي پزشکي قانوني استان تهران با تشريح شرايط تغيير جنسيت در ايران گفت: تغيير جنسيت از مرد به زن حدود هشت برابر بيشتر از زن به مرد است.
تدبیر24: دکتر مهدي صابري در گفت وگو با مهر اظهار داشت: يکي از وظايف بخش معاينات روانپزشکي سازمان پزشکي قانوني بررسي ادعاي افرادي است که مدعي هستند اختلال هويت جنسي دارند. البته بايد اين افراد را از افراد منحرف جنسي و يا افرادي که به دليل عوارضي ديگر چنين علايمي دارند تفکيک کنيم. اختلال هويت جنسي در ايران شيوع زيادي ندارد و بين 50 تا 100 هزار نفر جمعيت يک نفر به اين اختلال مبتلا مي‌شود که عوارض آن از کودکي تا اوايل جواني خود را نشان مي‌دهد. اين افراد در قالب جنسيتي که به دنيا آمده اند نمي‌توانند زندگي کنند.وي افزود: بر اساس استفتائات و پس زمينه‌هاي علمي، اختلال هويت جنسي به عنوان اختلال رواني شناخته شده است که در صورت تاييد پزشکي قانوني اين افراد از دادگاه مجوز تغيير جنسيت مي‌گيرند. اين کار در کشور قدمتي 30 ساله دارد که طي سال‌هاي اخير ساماندهي بهتري شده است. پيش از اين نظرات شخصي در اين باره اعمال مي‌شد و يا با گواهي يک يا دو روانپزشک فرد عمل تغيير جنسيت را انجام مي‌داد. در برخي موارد نيز اين کار بدون مجوز انجام مي‌شد. با کمک سازمان پزشکي قانوني اين موضوع را منظم کرده و يک برنامه و پروتکل نوشتيم.
يک سال زمان براي مجوز
رئيس بخش معاينات روانپزشکي پزشکي قانوني استان تهران خاطر نشان کرد: فردي که دچار اين عارضه است بايد يک مسيري حدوداً يک ساله را طي کند تا بعد از بررسي‌هاي روانپزشکي و روانشناسي مشخص شود راهي جز تغيير جنسيت ندارد. در آن صورت اين موضوع از سوي کميسيون پزشکي قانوني تاييد شده و فرد از دادگاه اجازه تغيير جنسيت مي‌گيرد. با اين مجوز اين فرد مي‌تواند کارت ملي و شناسنامه جديدي بر اساس هويت و جنس جديد خود داشته باشد.
نياز به اقدامات بعد از عمل
وي با اشاره به اينکه جراحي و تغيير جنسيت پايان کار نيست تاکيد کرد: مهم ترين اقدامات به مراجعات بعد از جراحي مربوط مي‌شود. اين بيماران پس از تغيير جنسيت بايد به طور مرتب تحت نظر پزشک باشند تا ميزان عوارض و عفونت‌هاي ناشي از جراحي، مورد بررسي و کنترل قرار بگيرد. همچنين مشاوره روانپزشکي پس از تغيير جنسيت براي اين بيماران حياتي است زيرا برخي از آنان پس از عمل جراحي دچار نارضايتي و پشيماني مي‌شوند و اگر مشاوره روانپزشکي نداشته باشند خودکشي يکي از عواقبي است که گريبان اين بيماران را خواهد گرفت.
40 نفر سالانه مجوز مي‌گيرند
دکتر صابري درباره ميزان عمل جراحي تغيير جنسيت در ايران گفت: به طور متوسط حدود 60 مورد جديد از اين اختلال هر ساله در کشور معرفي مي‌شود که مراحل تشخيصي را در پزشکي قانوني انجام مي‌دهند. از اين تعداد 40 نفر مجوز مي‌گيرند و يک سوم بقيه اختلالاتي دارند که مانع از تصميم گيري براي عمل جراحي اين افراد است.همچنين امکان دارد اختلال هويتي آنها واقعي نبوده و با درمان روان پزشکي در هويت فعلي خود زندگي کنند.
تمايل به تغيير جنسيت به زن
وي در خصوص نسبت تغيير جنسيت در کشور نيز اظهار داشت: بر اساس آمارها تمايل از تغيير جنسيت مذکر به جنس مونث بيشتر است، تفاوت در تغيير جنسيت مذکر به مونث 3 تا 8 برابر مونثت به مذکر مي‌باشد. اين آمار در ايران متفاوت است و در بعضي از سال‌ها اين افزايش دو برابري بوده است يعني تغيير جنس مونث به مذکر در کشور ما نسبت به آمار جهاني بيشتر است که بايد درباره دلايل آن تحقيقات بيشتري صورت گيرد. برخي تصور مي‌کنند اين موضوع به خاطر محدوديت‌هاي فرد مذکر در جامعه مي‌باشد که بايد در پاسخ به آنها بگويم فردي که دچار اختلال هويت جنسي نيست به هيچ عنوان حاضر نمي‌شود بر اساس شرايط جامعه تغيير جنسيت را تغيير دهد.
بايد آگاه سازي کرد
اين روانپزشک تاکيد کرد؛ به نظر بنده آگاهي افراد جامعه از اين اختلال هويت و شرايط افراد مبتلا به آن بيشترين کمک را مي‌توانند به اين افراد بکند. فيلم سينمايي”آينه‌هاي روبرو" کمک خيلي خوبي به شناخت اين افراد در جامعه کرد. با آگاهي جامعه اين افراد راحت تر در مسير درمان قرار مي‌گيرند. آن گروهي که چاره اي جز عمل ندارند تحت عمل جراحي قرار گرفته و گروه دوم که مي‌توان به آنها کمک کرد با اقدامات روانشناسي و روانپزشکي در هويت خود به زندگي ادامه مي‌دهند.
53 سال بيشتر سن تغيير جنسيت
رئيس بخش معاينات روانپزشکي پزشکي قانوني استان تهران درباره سن متقاضيان تغيير جنسيت نيز گفت: طي 18 سال گذشته کم سن ترين فردي که درخواست اين عمل را ارائه داد 14 سال سن داشت و مسن ترين 53 ساله بود البته در شرايط فعلي به افراد زير سن قانوني اجازه تغيير جنسيت داده نمي‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها