بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
مصباحي‌مقدم: دولت از حذف يارانه ثروتمندان امتناع نكند، بيكاري به مرز 7 ميليون نفر رسيده است / چندي پيش سخنگوي دولت از راكد بودن 7‌هزار بنگاه توليدي خبر داد و حالا وزير كار از وجود كارگراني در كشور خبر مي دهد...
تدبیر24 :  منتقدین- روزنامه جوان نوشت: چندي پيش سخنگوي دولت از راكد بودن 7‌هزار بنگاه توليدي خبر داد و حالا وزير كار از وجود كارگراني در كشور خبر مي دهد كه به‌رغم دريافت نكردن هيچ‌گونه دستمزدي آن هم به مدت هفت ماه ولي با متانت به كار خود ادامه مي دهند در اين بين مصباحي‌مقدم  تعداد بيكاران كشور را 7 ميليون نفر عنوان داشت تا در حرف و عمل مشخص شود  كه چرخ اقتصاد و معيشت در ايران به درستي نمي‌چرخد.


به گزارش جوان، متأسفانه دولت يازدهم بدون در نظر گرفتن واقعيات موجود در فضاي اقتصاد در دام تصميمات پوپوليسم سياسي افتاده و بيشتر از آنكه نگران جوانان و بيكاران باشد نگران حذف يارانه متمولان و رأي‌هاي سياسي انتخابات دور بعد است كه حدود 500 روز ديگر به آنها نياز دارد. بنابراين گزارش علي ربيعي، وزير كار دولت يازدهم  هفته گذشته در آستانه فرارسيدن روز  كارگر طي نامه‌اي از فرزندان كارگران به خاطر همه اجحاف‌هايي كه به پدران آنها شده است عذرخواهي كرد كه تحليلگران نامه ربيعي را نشان از خالي بودن دست وي براي هفته كارگر عنوان داشتند، با اين حال تعميق ركود اقتصادي و تشديد مشكلات معيشتي در دولت يازدهم  بر همه عيان شده است و حتي چندي پيش علي نوبخت، سخنگوي دولت معترف شد كه 7 هزار بنگاه راكد در كشور وجود دارد.
   
ناامیدی کارگران از دولت امید
در اين ميان  بيش از 13 ميليون كارگر كه تصور مي‌كردند با توجه به شعارهاي پيش از رياست جمهوري حسن روحاني حداقل به بخشی از مطالبات انباشته‌شده‌اي چون تعيين دستمزد بر حسب قانون كار و جبران عقب‌ماندگي‌ها،‌ الزام عقد قرارداد دائمي در مشاغلي كه ماهيت فعاليت بلندمدت دارند، ‌جلوگيري از اشاعه قراردادهاي كاري موقت و سفيد امضا، بازگرداندن امنيت شغلي به كارگران، ورود نمايندگان واقعي قشر كارگران به هئيت مديره انجمن صنفي‌هاي مختلف كارگران، شفاف‌سازي سازمان تامين اجتماعي و الزام شستا به ارائه گزارش دقيق به جامعه كارگري و ... برسند، بعد از تعيين دستمزدهاي ناعادلانه در دولت يازدهم  كم‌كم از برآورده شدن مطالبات حقه‌شان در اين دولت نااميد شده‌اند و ديگر انتظارچنداني از وزير كار ندارند.

در اين بين، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در اولین روز از هفته کارگر در جمع کارگران بهشت زهرا با تقدیر از کارگران تجديدپيمان با آرمان‌های 8 هزار و 306 شهید کارگر دفن شده در بهشت زهرا  گفت: امروز اگر جبهه جنگ نیست باید تمام‌قد برای استقلال کشور بایستیم و تولید کنیم. حتی کارگرانی که هفت ماه حقوق نگرفته‌اند متعهدانه زیر سقف کارخانه‌ها می‌ایستند و تولید را ادامه می‌دهند. علی ربیعی در ادامه از  تشكيل شوراي عالي اشتغال  در روز سه‌شنبه هفته جاري با حضور رئیس جمهور خبر داد، اين در حالي است كه اين شورا در دولت يازدهم بسيار كم‌كار بوده و حتي از تشكيل جلسات فرماليته هم محروم بوده، حالا گويا در هفته كارگر قرار است رئيس جمهور در اين جلسه شركت كند. ربیعی گفت: در جلسه شورای عالي اشتغال بسته سیاست اشتغال دولت رونمایی می‌شود که علاوه بر رشد اقتصادی، موضوع تقویت بازار کار نیز دنبال می‌شود. گفتنی است که شورای عالی اشتغال در دولت یازدهم حتی 10‌‌بار هم تشکیل جلسه نداده است!
   
برگزاری جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت یازدهم میراث‌دار تورم بالا و بی‌پولی بوده است، گفت:  «هیچ برنامه توسعه‌ای را نمی‌پذیریم که در آن کارگران مورد توجه نباشند»، تبدیل شرایط کارگران غیررسمی به رسمی از برنامه‌های در دست اجراست و سال گذشته توانستیم 11 میلیون کارگر غیررسمی را که هیچ نوع پوشش بیمه‌ای درمان نداشتند تحت پوشش بیمه قرار دهیم. وي افزود: امسال بیمه فراگیر اجتماعی را پیگیری خواهیم کرد، ما نمی‌توانیم به‌یک‌باره انفجاری عمل کنیم اما حفظ شغل موجود، ارتقای وضع کارگران و ایجاد شغل برای کارگران آینده در سالی که آن را سال تحویل کارگری می‌دانیم، پیگیری خواهد شد. علي ربيعي در حالي از بي‌پولي و كمبود منابع ناله مي‌كند كه به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  دولت در برابر  حذف سه دهک پردرآمد جامعه از یارانه‌بگیران به‌عنوان یکی از اقدامات مثبت مجلس در راستای اقتصاد مقاومتی مقاومت مي‌كند. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم اظهار داشت: مجلس در راستاي اقتصاد مقاومتي در بودجه 95 حذف سه دهک پردرآمد جامعه از یارانه‌بگیران را مصوب كرد تا منابع تأميني از اين بخش به نيازمندان و بخش اشتغال كشور اختصاص يابد چراكه بيكاري به مرز 7 ميليون نفر در كشور رسيده است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: مقرر شده که 35 درصد از پول حذف این تعداد یارانه‌بگیر صرف کمک به اشتغال جوانان بیکار، 30‌درصد کمک به یارانه حمل و نقل عمومی و 35‌درصد آن نیز صرف کمک به یارانه سود تسهیلات بانکی برای بنگاه‌های متوسط و کوچک شود. مصباحی‌مقدم با بیان اینکه تمام این موارد گام‌های بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی است، افزود: متأسفانه دولت مقاومت می‌کند و این گام مجلس را ناعادلانه می‌داند، باید از دولت پرسید آیا ثروتمندان نیاز به یارانه دارند؟

7 میلیون جوان بیکار در کشور داریم
وی با اعلام اينكه «در حال حاضر بالغ بر 7 میلیون جوان بیکار در کشور داریم»، اضافه کرد: باید جوانان جویای کار آموزش کارآفرینی ببینند تا خودشان شغل ایجاد کرده و دست نیاز به‌سوی دولت دراز نکنند. گفتني است چندي پيش نوبخت سخنگوي دولت نيز تعداد بنگاه‌هاي تولیدي راكد را 7 هزار عنوان داشته بود و حالا مصباحي‌مقدم آخرين برآورد از تعداد بيكاران كشور را 7 ميليون نفر عنوان داشته است.

برچسب ها: تدبیر24 ، یارانه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها