بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۲۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
همکاری در راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتي اين كلينيك هارا در دستور کار قرار داد که به تاسیس 17 کلینیک سلامت خانواده و جنسی به عنوان ارايه دهندگان خدمت در دانشگاه های علوم پزشکی انجامید وتدوين یک بسته خدمتي براي كلينيك هاي سلامت خانواده و سلامت جنسي از جمله نتایج آن مي باشد.
تدبیر24 :معاونت امور زنان و خانواده با رصد وضعيت زنان و خانواده  با توجه به جايگاه ستادي و سياستگذاري به اجرای برنامه هايي در مقياس ملي، منطقه ای و استاني با همکاری دستگاههای اجرایی(ملی-استانی) اقدام نمود. تحكيم بنيان خانواده، پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي، توسعه و ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي، توسعه تواناييهاي سازمان مردم نهاد، ارتقاي توانمنديهاي زنان مدير و نخبه، پژوهش و ... از جمله موضوعات پروژه هاي مذكور و در راستاي عناوين 14 حوزه ماده 230 برنامه پنجم توسعه مي باشد. اين پروژه ها قشرهاي مختلف زنان از جمله زنان نخبه،‌ مدير، جوان، كارآفرين، شاغل، آسيب ديده و آسيب پذير، سرپرست خانوار، دانشجويان، دانش آموزان را تحت پوشش قرار ميدهد. 

به گزارش سرویس اجتماعی تدبیر24 از جمله اقدامات اين معاونت توان افزايي و ارتقاي تاب آوري اجتماعي زنان و خانواده ها، برگزاري نشست منطقه اي و كارگاه هاي آموزشي تقويت همكاري تخصصي شبكه اي ويژه سازمانهاي مردم نهاد و دستگاهاي دولتي در مناطق مختلف كشور،توانمندسازي زنان آسيب ديده و آسيب پذير، افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل، حمايت از توسعه سوادآموزي زنان و دختر عشايري و ... اشاره نمود.

موافقتنامه های منطقه و استاني - سال 94
معاونت امور زنان و خانواده در سال گذشته موافقت نامه هايي همكاري با وزارخانه هاي آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمانهاي اسناد و كتابخانه ملي،‌ آموزش فني و حرفه اي، سازمان آموزش و پرورش استثنايي، بهزيستي، نهضت سوادآموزي، استانهاي آذربايجان شرقي، غربي، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي،‌ خراسان شمالي، خوزستان، سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان، كرمان، كرمانشاه، كهگيلويه و بوير احمد، گلستان، مازنداران، هرمزگان، يزد امضاء‌ نمود که تحقق کامل آنها تا نیمه سال 95 خواهد بود .

امضای 13موافقتنامه برای اجراي طرح توان افزايي و ارتقاي تاب آوري اجتماعي زنان و خانواده ها در 13 استان از اقدامات این معاونت در سال 94 اشاره نمود.  برگزاري  كارگاه آموزشي براي  اعضاي خانوارهاي استان در زمينه مهارتهاي ده گانه زندگي (شامل: مهارت خودآگاهي، همدلي، برقراري ارتباط مؤثر، روابط بين فردي، حل مسئله، تصميم گيري، تفكر خلاق، تفكر انتقادي، مقابله با استرس و كنترل خشم با هدف پيشگيري از تعارضات خانوادگي، نزاع دسته جمعي و افزايش فرهنگ شهروندي، مشاركت در امور شهري و مديريت مسايل زيست محيطي) اشاره نمود.

در 15 استان نیز تقويت شيوه هاي مهارتي و ارتباطي اوليا با دانش آموزان و نوآموزان مبتلا به اوتيسم در دستور کار قرار گرفت که به برگزاري كارگاه آموزشي به مدت 24 ساعت ويژه 818 نفر از والدين داراي فرزند نوآموز و دانش آموز مبتلا به اوتيسم و  تهيه وتوزيع 1 بسته آموزشي براي 409 نفر از اولياي دانش آموزان و نوآموزان اوتيسمي منجر خواهد شد.

طی موافقت نامه اي نیز در 10 استان توانمندسازي زنان آسيب ديده و آسيب پذيروتوانمندسازی زنان سالمندان به منظور بهبود کیفیت زندگی در دوران سالمندی در دستور کار قرار گرفت که از جمله نتايج آن به تحت پوشش قرار دادن 45 هزار زن سالمند در 50 محله اشاره نمود.
معاونت امور زنان و خانواده طی سال گذشته همکاری در راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده و تدوین بسته خدمتي اين كلينيك هارا در دستور کار قرار داد  که به تاسیس  17 کلینیک سلامت خانواده و جنسی به عنوان ارايه دهندگان خدمت در دانشگاه های علوم پزشکی انجامید  وتدوين یک بسته خدمتي براي كلينيك هاي سلامت خانواده و سلامت جنسي از جمله نتایج آن مي باشد.

معاونت امور زنان در استان چهارمحال و بختیاری دو موافقتنامه برای راه اندازي كلينيك مشاوره خانواده با رويكرد پيشگيري از طلاق در شهرستانهاي بروجن و لردگان    اجرا کرد که منجر به حمايت از راه اندازي 2 مركز مشاوره در شهرستان لردگان و بروجن و پيش بيني سازش 80 درصد پرونده هاي مربوط به تعارضات خانوادگي،‌طلاق و خانواده هاي در معرض آسيب پس از راه اندازي مراكز و ارايه خدمات مشاوره تا پايان سال 95 شد.

در استان سیستان و بلوچستان هم برای حمايت از برگزاري نمايشگاه توانمندي هاي زنان استان مذكور موافقنامه مبادله شد که منجر به برگزاري یک نمايشگاه از توانمنديهاي زنان استان، فرصت فروش محصولات توليدي 160 بانوي غرفه دار شهري- روستايي – عشايرشد. در 19 شهرستان این استان هم 5 كارگاه آموزشي در حاشيه نمايشگاه با موضوعات مهارت افزايي بانوان، تحكيم خانواده، صنايع دستي و سوزن دوزي و ....برپا شد.

در 22 شهرستان استان مازندران نیز موافقنامه توانمندسازي زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اجرا شد که  برگزاري دوره هاي آموزشي به مدت 8 ساعت، با موضوعات بهداشت و سلامت خانواده، مهارتهاي ارتباطي و زندگي، مهارتهاي حرفه اي و شغلي؛ براي 5000 نفر از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را در پی داشت.

گسترش آموزش مهارتي بازار محور زنان با محوريت فعالان اقتصادي با رويكرد اشتغال پايدار و توسعه و ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي موافقنامه ای بود که امضای آن به نتایجی مانند نیازسنجی 15 عنوان حرفه های بازارمحور آموزشی در شهرستان های 4 استان، شناسایی شغل و شایستگی و تدوین و بازنگری 15 استاندارد آموزشی بازار محور ومشاوره آموزشی و هدایت شغلی خواهد انجامید.

پروژه توانمندسازی مهارتی زنان آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی (زنان بی سرپرست، زنان بد سرپرست و معتادین بهبود یافته) استان ها با رویکرد اشتغال پایدار نیز به نیازسنجی 10 عنوان حرفه های آموزشی در مناطق منتخب استان های  تهران و سیستان و بلوچستان، شناسایی شغل و شایستگی، تدوین و بازنگری 10 استاندارد آموزشی در زمینه توانمندسازی مهارتی زنان آسیب دیده اجتماعی ومشاوره آموزشی و هدایت شغلی منجر خواهد شد.

حمايت از توسعه سوادآموزي زنان و دختران عشايری یکی دیگر از اقدامات انجام شده اين معاونت با همکاری سازمان نهضت سواد آموزي است که در 4 استان اجرايي شد. بر اساس این موافقتنامه 4 كارگاه آموزشي براي 400 نفر از آموزش دهندگان زن، با اولويت در مناطق محروم عشايري برگزار شد و 2000 نفر از زنان و دختران عشاير بي سواد و كم سواد، در گروه سني 10 تا 49سال تحت پوشش سوادآموزی قرار خواهند گرفت.

از برنامه هاي اين معاونت پروژه ساماندهی زنان آسیب پذیری در استان کرمانشاه است که منجر به برگزاری جلسات آموزش درمناطق حاشیه نشین ودور از دسترس برای 800نفراززنان محلات دررابطه با اعتیاد و عوارض ناشی ازآن مي گردد.
توانمندسازي زنان آسيب ديده و آسيب پذير در 10  استان و ایجاد زمینه مناسب برای جذب و  تحت پوشش قرار دادن زنان معتاد و  روسپی و بازتوانی آنان اجرا شد که آموزش فني و حرفه اي به 50 زن آسيب ديده اجتماعي یکی از نتایج آن مي باشد.

تدوين بسته آموزشي و ارايه آموزش حقوق و مسئوليتهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي به دانش آموزان متوسطه دوم، اولياء دانش آموزان و مربيان مدارس در15 استان نیز در دستور کار قرار گرفت که نتایجی مانند تهيه و تدوين بسته هاي آموزشي براي 3 گروه از مخاطبان (دانش آموزان، اولياء و مربيان) به تفكيك جنس و برگزاری كارگاه هاي آموزشي 8 ساعته اشاره نمود.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
موافقت نامه های استانی در سال 93
معاونت امور زنان و خانواده در سال 93 اقدام به تبادل 11 موافقتنامه همكاري با دستگاه های اجرايي(ملي-استاني) نمود با  موضوعاتی  از جمله تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب ها و ارتقای سلامت زنان، توسعه و ساماندهي امور اقتصادي و معيشتي،  بود که بنابر گزارش وضعیت دریافتی 95 درصد از پروژه ها به اتمام رسیده است  . عناوین این پروژه ها به شرح زیر است

برگزاري نمايشگاه نقش آفريني زنان در توسعه پايدار با تاكيد بر اقتصاد مقاومتي
برگزاري برنامه آموزش پيش از ازدواج زوج هاي جوان در استان چهارمحال و بختياري
بهره مندي از مشاورين و روانشناسان در پيشگيري و رفع اختلافات خانوادگي در استان چهارمحال و بختياري
حمايت از برگزاري هشتمين كنگره بين المللي دانش اعتياد
حمايت از برگزاري جشنواره تئاتر خياباني طلوع اميد
آموزش، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان قالیباف در جهت ارتقا کیفیت و استاندارد سازی تولیدات آنها برای رسیدن به افزایش  و پایداری اشتغال در استانهاي آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، قم، كرمان، مركزي، تهران، زنجان، سيستان و بلوچستان، خراسان شمالي
آموزش، ارائه خدمات مشاوره و ساماندهی زنان کشاورز در جهت ارتقا کیفیت و استاندارد سازی تولیدات آنها برای رسیدن به افزایش  و پایداری اشتغال در 29 استان كشور
پروژه ملي آموزش و ساماندهی زنان تسهيلگر توسعه روستائی
پروژه ملي توسعه و تجهیز صندوقهاي اعتبار خرد زنان روستايي
برنامه ملي آموزش و ترویج کارآفرینی زنان روستايي
پروژه ملي تقویت نقش زنان در توسعه کشاورزی پایدار
آموزش و ساماندهی زنان تسهيلگر عشایری استانهاي سيستان بلوچستان، كرمان، فارس
توسعه و تجهيز صندوقهاي اعتبار خرد زنان عشاير استانهاي بوشهر، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان، فارس، كرمان، گلستان و جيرفت و كهنوج
حمايت از برگزاري 6 نمايشگاه منطقه اي عرضه محصولات خانگي و صنايع دستي زنان
افزايش پوشش تحصيلي دختران بازمانده از تحصيل مناطق محروم (10 استان)
آسيب شناسي رواني- اجتماعي دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه(8  استان)
پروژه ملي بهبود وضعيت آموزشي- بهداشتي دانش آموزان دختر محروم و نيازمند كشور در مقطع اول متوسطه (پايه اول)
تقويت شیوه های مهارتی و ارتباطي اوليا با  دانش آموزان دختر در سراسر كشور
آموزش مهارت های زندگی به دختران دانش آموز کم توان ذهنی دوره ابتدایی در 7 استان تهران، چهارمحال و بختياري،‌خراسان جنوبي، خراسان شمالي، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و كهيگيلويه و بويراحمد
حمايت از برگزاري نشست منطقه اي و كارگاه هاي آموزشي شبكه سازي تخصصي ويژه سازمان هاي مردم هاد و دستگاههاي اجرايي مرتبط با حوزه زنان و خانواده در مركز كشور
موافقت نامه های استانی در سال 92
معاونت امور زنان و خانواده 5 موافقنامه همكاري با دستگاهها در سال  1392 ( پس از حضور مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده در شش ماهه دوم سال ) امضاء ‌نمود كه منجر به اجرايي شدن 8 پروژه اجرايي با هدف ارتقای سلامت، تحكيم بنيان خانواده، پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي به شرح ذيل اقدام نمود .
طرح تقويت شيوهاي ارتباطي و مهارتي براي دانش آموزان دختر در سراسر كشور(طرح مشكوه(
طرح  بهبود وضعيت بهداشتي  دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي (مناطق محروم كشور)؛تهیه بسته های بهداشتی(طرح بشري(
توانمندسازی زنان بهبودیافته از اعتیاد
ساماندهي مشاوره قبل از ازدواج در جهت بهبود سبك زندگي زناشويي (ايفاي نقش همسري، سلامت زوجيت، فرزندآوري و بارداري سالم و ...)
حمايت از سياستهاي باروري و حفظ  پروسه طبيعي تولد
حمايت از تهيه و ارائه مكمل هاي غذايي مورد نياز زنان باردار و شيرده در مناطق نابرخوردار و يا كمتر برخوردار
سنجش وآموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزي (مناطق محروم)
توانمندسازی زنان صاحب ایده و تسهیلگران توسعه روستایی از طریق آموزش های نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها