بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
تدبیر24 :به گزارش آستان، در 7 اسفند بار دیگر حضور پرشور مردم در انتخابات سبب حماسه‌ای دیگر شد و به طبع آن افرادی منتخب و کارآمد برای مجلس انتخاب شدند که امید است این روند در دور دوم هم ادامه داشته باشد وحضور پرشور مردم درحوزه‌هایی که در آن انتخابات برگزار می‌شود و سبب شکل گیری مجلسی کارآمد شود.

در دنیای امروز واژه دموکراسی بیش از بیش مورد استفاده قرارمی‌گیرد و محبوبیت این واژه یا به عبارت بهتر مقبولیت و مشروعیت آن روز به روز در جهان پرآشوب ما گسترش می‌یابد نگاهی به رشد دموکراسی در کشورهای جهان به خوبی گویای این مطلب است که همه حکومت‌ها( چه دموکراتیک و چه غیر دموکراتیک) به نوعی درصدد هستند تا نظام خود را در عرصه بین الملل نظامی دموکراتیک نشان دهند تا از مقبولیت جهانی برخوردار شوند.

فارغ از این مسئله که چه نظام‌هایی معیارهای واقعی دموکراسی از جمله دولت شفاف و پاسخگو، جامعه مدني، حقوق مدني و سياسي، انتخابات آزاد و عادلانه را دارند یا نه؟ که خود نیازمند یک بحث کامل و جامع می‌باشد، باید گفت که مشارکت یکی از معیارهای مهم دموکراسی در یک نظام سیاسی است که در ابتدایی ترین شکل خود در انتخابات نمود پیدا می‌کند.

نقش مردم و اهمیت دادن به آرا و نظرات آنها را می توان از مشترکات نظام های مردم سالار دانست. افرادی نظیر کارل کوهن معتقدند تحلیل دقیق مشارکت و ابعاد آن، نخستین گام نظریه پردازی درباره دموکراسی است: «دموکراسی حکومت جمعی است که در آن از بسیاری جهات، اعضای اجتماع به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در اخذ تصمیماتی که به همه آنها مربوط می شود، شرکت دارند یا می توانند شرکت داشته باشند».

دموکراسی‌خواهی در ایران که ریشه در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران پس از جنبش مشروطه داشت، پس از فراز و فرودهای بسیار در خلال انقلاب سال 1357و به‌ ویژه تحولات پس از آن، جانی تازه گرفت و به روندی غالب در جامعه ایران تبدیل شد.

درنظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، این مردم بوده‌اند که با حضور در انتخابات مختلف، همواره مسئولان نظام را انتخاب کرده‌اند. رهبران و مسئولان نظام اسلامی هم همیشه به انتخاب مردم احترام گذاشته‌ و آن را تایید کرده‌اند. در واقع مردم به طور متوسط در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هر سال یك بار در انتخابات شركت كردند و بدین وسیله در امر حکومت مشارکت گسترده‌ای داشته‌اند که این میزان در دنیا بی‌نظیر است و انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یكی از مؤلفه‌های اصلی مشاركت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره كشور است.

اما میزان مشارکت مردم در انتخابات سال‌های مختلف نوسان داشته است و در برخی اوقات میزان مشارکت بسیار بالا بوده و در برخی زمان‌ها بی‌تفاوتی سیاسی ایجاد شده و میزان مشارکت پائین آمده است، اگر یکی از کارویژه‌های انتخابات در هر سیستم و نظام سیاسی، چرخش و جابه‌جایی قدرت و تغییر مسئولین کشور است. مساله مهم و تاثیرگزار در این چرخش قدرت، رای و انتخاب مردم است که سرنوشت خود و کشورشان را برای یک دوره معین به یک سلیقه خاص سیاسی می‌سپارند که این امر در تمامی انتخابات ایران، به وقوع پیوسته است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

اما زمانی که مشارکت مردم در انتخابات کمرنگ شده است به همان نسبت افرادی انتخاب شده‌اند که شاید برخلاف خیر وصلاح عمومی عملکرده باشند در واقع این حضور پررنگ مردم در انتخابات است که علاوه بر اینکه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند سبب کارآیی بهتر نهادهای انتخابی نظام می‌شود.

در آخرین دوره انتخابات برگزار شده در 7 اسفند 1394 بار دیگر حضور پرشور مردم در انتخابات سبب حماسه‌ای دیگر شد و به طبع آن افرادی منتخب و کارآمد برای مجلس انتخاب شدند که امید است این روند در دور دوم هم ادامه داشته باشد وحضور پرشور مردم درحوزه‌هایی که در آن انتخابات برگزار می‌شود باعث تکمیل و ادامه راه شکل گرفته در حماسه 7 اسفند باشد و سبب شکل گیری مجلسی کارآمد شود.

منبع:آستان
برچسب ها: تدبیر24 ، مشارکت
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها