بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۲۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
تدبیر24 : به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر نوشت : اگر اصرار این كشورها به بركناری بشار اسد به بهای تجزیه خاك سوریه و یا توزیع قلمرو آن منجر شود، در این صورت نتانیاهو می تواند سهم خود در جولان و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه سهم خود در شمال سوریه را بردارد و علاوه بر اینها سهم« ابوبكر البغدادی» سركرده گروه تروریستی تكفیری داعش در شرق سوریه برای ابد حفظ می ماند.
السفیر اضافه كرد: سوریه ای كه برخی عرب ها می خواهند، نسخه جدیدی از فلسطین است و آنها حتی نمی خواهند زخم های باز عربی درعراق ، یمن ، لیبی و حتی مصر كه كرامت و حاكمیت خود را به خاطر مشتی دلار فروخته است، درمان شود و التیام یابد.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد:این كشورهای عربی دهه ها به عقب بازگشته اند و درمقابل حاكم واقعی سعودی « محمد بن سلمان» تلاش می كند تا برای حفاظت از پادشاهی سعودی و تامین شرایط رسیدن خود به تخت شاهی با تمسك به قراردادها و پیمان های جدید با زمان مسابقه دهد.
السفیر تصریح كرد: اقدامات بن سلمان، ساختارهای حمایتی و بنیاد وهابیت را كه جلوی نفوذ تاریخی آن در میان آل سعود را سد می كند، به تحریك وا می دارد.
« این بیناد دینی تندرو با همه ظواهر قدیم و جدید آن با یك شوك بی سابقه مواجه می شود و این پدیده به ساختار خانوادگی سعودی كه به بازنشستگی اجباری صدها شاهزاده منجر خواهد شد، سرایت خواهد كرد».
این روزنامه لبنانی نوشت:در مسیر ایجاد نصاب لازم برای اینكه فقط محمد بن سلمان بتواند به تخت پادشاهی سعودی دست یابد، باید از او یك چهره « قهرمان» و یا « شخصیت ملی» مورد پذیرش نسلش ساخت.
السفیر افزود: اما ركن سوم كه به لرزه در خواهد آمد ، نفت و ساختار حمایت اجتماعی در سعودی است كه آل سعود برای ملتی كه تعداد زیادی از آنها زیر خط فقر زندگی می كنند، ایجاد كرده است و براین اساس ملت سعودی مشروط به ادامه حمایت اجتماعی ازخود با نظام سعودی در زمینه وفاداری كوركورانه به تفاهم و قراردادی اعلام نشده، دست یافته است.
این روزنامه لبنانی اضافه كرد : اما ركن چهارم چتر حمایتی است كه ایالات متحده برای رسیدن بن سلمان به تخت شاهی باید تامین كند و بن سلمان این حمایت را از دولت « باراك اوباما» نمی خواهد بلكه ترجیح می دهد دولت بعدی آمریكا آن را تامین كند.
السفیر در ادامه این سوال را مطرح كرد:چه طرفی به محمدبن سلمان كمك خواهد كرد تا با جبهه « خسارت دیدگان» یعنی ( بنیاد وهابیت، خاندان حاكم، ساختار نفت و حمایت اجتماعی و ایالات متحده آمریكا) جبهه واحد تشكیل ندهد؟
بخش خطرناك پاسخ به این سوال، روز به روز بیشتر در رسانه های صهیونیستی و غربی به ویژه انگلیسی فاش می شود و آن افزایش هماهنگی و همكاری سعودی – اسرائیلی در عرصه های سیاسی ، نظامی ، امنیتی و جاسوسی و اطلاعاتی است.
این روند با وجود اینكه از چند دهه قبل به طور سری ومحرمانه وجود داشته اما از جنگ تابستان سال 2006 (جنگ 33 روزه) رژیم صهیونیستی علیه لبنان با برگزاری نشست های امنیتی و اطلاعاتی، برقراری پروازها ، روابط تجاری ، مصافحه های مقامات سعودی و اسرائیلی و مصاحبه شاهزاده های سعودی با رسانه های صهیونیتی بیشتر و بیشتر در حال علنی تر شدن است.
السفیر در ادامه نوشت كه سعودی ها و دیگر كشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاكجا پیش خواهند رفت؟ آیا تا « رویاروئی با ایران» ؟ و این عبارت كه ایران دشمن است و نه اسرائیل را سران كشورهای عرب حوزه خلیج فارس همواره تكرار می كنند و مرزی هم برای آن قائل نیستند.
« خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین گفت كه ایران بیش از اسرائیل كشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ثبات خاورمیانه را تهدید می كند.
« عبدالله الشمار» دیپلمات سابق سعودی هم در گفت وگو با «وال استریت ژورنال» گفت كه « اگر من تصمیم گیر بودم لحظه ای برای همكاری سعودی با اسرائیل در خصوص هر آنچه متعلق به سیاست هسته ای ایران است، تردید نمی كردم».
این روزنامه لبنانی خاطرنشان كرد:توافق آمریكایی ها ، خلیجی ها و ترك ها با رویكردهای مختلف در خصوص مساله سوریه به عنوان نقطه مركزی شاید تفسیری برای بسیاری از تحولات میدانی در چند هفته اخیر در سوریه باشد.
السفیر تصریح كرد: روس ها با نبرد آزادسازی تدمر اراده كردند تا موقعیت خود با آمریكائی ها در گفت وگوهای سیاسی ژنو را تقویت كنند وبه همین دلیل این شهر با همه نمادهای آن در سریعترین زمان ممكن كه بخش های نظامی و اطلاعاتی آمریكا انتظار داشتند، آزاد شدند.
این روزنامه لبنانی نوشت: اما چرا ناگهان خطوط قرمز جدید در مقابل ارتش سوریه ترسیم و آغاز مرحله دیگری از نبرد و حركت آن به سوی مرزهای عراق ممنوع شد؟
السفیر خاطرنشان كرد: آمریكا به سوی الرقه و روسیه به سوی حلب ، این معادله اصلی بود اما بر اساس مذاكرات صورت گرفته روسیه با سخنان « الكسی بورودافكین» نماینده دائم خود نزد سازمان ملل متحد از این معادله خارج شد.
وی دیروز اعلام كرد كه ارتش سوریه برای شروع عملیات هجومی به سوی الرقه و دیرالزوربا حمایت نیروی هوائی روسیه برنامه ریزی می كند.
این روزنامه لبنانی نوشت: نبرد در سوریه و بزودی در الفلوجه و القائم در عراق گرم خواهد شد، نگرانی فلسطینی ها بیشتر می شود و حزب الله هم اگر چه از زمان پیدایش خود تاكنون در یك منطقه جغرافیائی گسترده كه در ایام اخیر تجربه كرد، حضور نیافته بود اما با این وجود در اقدامات و روش های نظامی خود در مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی تغییری نداده است.
السفیر تاكید كرد: باید منتظر « تابستانی بسیار داغ» در میدان های مختلف از عراق تا سوریه و لبنان بود، اما پرونده یمن با وجود ایجاد تحركی مثبت در مذاكرات كویت در روزهای گذشته نمی تواند از معادله كنونی حاكم بر منطقه خارج باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها