بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۲۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
تدبیر24 :مهرداد خدیر-  توضیح و پاسخ محمود احمدی نژاد درباره ماجرای دو میلیارد دلار مصادره شده در آمریکا  که درقالب اطلاعیه ای با امضای «دفتر رییس دولت های نهم و دهم» انتشار یافته یادآور روش کاملا آشنای او در مواجهه با ابهامات و اتهامات است.

شیوه ای مبتنی بر :

- پاسخ سؤال با سؤال

- طفره رفتن از توضیح درباره اصل مطلب
 
- اتهام افکنی به دیگران و طرح موضوعی بی ربط

ماجرای 2 میلیارد دلار به روایت وزیر اطلاعات از این قرار است: « در دولت قبل، 4 میلیارد دلاراوراق قرضه خریدند که دو میلیارد دلار آن  اوراق قرضه امریکا بود.

یعنی گوشت را در دهان گربه گذاشتند. با این که سفیر وقت ما در ایتالیا هشدار داده بود که اگر پول نقد را به اوراق قرضه تبدیل کنیم بیم مصادره آن هست ولی سهل انگاری کردند.»

معاون اول رییس جمهوری از لفظ «بی احتیاطی» استفاده کرده و مقامات دیگر نیز گفته اند «بی تدبیری» شده است.

آقای احمدی نژاد اما نه سهل انگاری را قبول دارد و نه بی احتیاطی و نه بی تدبیری را و از این رو نه تنها اظهار تأسف نمی کند که به کاری که انجام دادند می نازد و به منتقدان می تازد.

این بیانیه 6 ماده دارد اما در 5 بند به جای پاسخ  مدام سؤال پرسیده است:

«چرا به ما نسبت می دهند؟  آیا ناشی از ضعف سال های اخیر نیست؟ چرا بر اساس قول شفاهی وزیر خارجه آمریکا وعده اقتصادی دادید؟

چرا امور کشور را به وعده های آمریکا گره زدید؟ آیا این حادثه رابطه ای با مذاکرات همزمان وزیران خارجه ایران و آمریکا ندارد؟ چرا تأسیسات هسته ای ایران به ارزش سی میلیارد دلار از رده خارج و تعطیل شده است؟ آیا رفتار آمریکا ناشی از بازی ما در یک سناریوی از پیش ترسیم شده نیست؟»

از این و آن می پرسد اما به این سؤال پاسخ نمی دهد که آیا خرید اوراق قرضه با مجوز بوده یا نه؟ از مجلس مجوز گرفته یا از شورای عالی امنیت ملی؟

اگر آری چرا به مجوزها استناد نمی کند و اگر نه چگونه است که برای خردترین کارها باید در این مملکت مجوز گرفت و درباره موضوعی با این اهمیت، نه؟

 در موارد خاص و کلان مانند برداشت از صندوق ذخیره برای مصارف ملی البته می توان از مقام معظم رهبری مجوز گرفت.

اما با توجه به حساسیت بالای ایشان بسیار بعید است که چنین مجوزی داده باشند و بدیهی است که اگر اجازه ای در کار می بود استناد می شد. پس مهم ترین پرسش این است که مجوز داشتید یا نه؟

 اگر آری که دیگر آسمان ریسمان ندارد و نباید نگران باشید و اگر نه در شکل کلان می توان پرسید اگر برای تبدیل 4 میلیارد دلار به اوراق قرضه نیاز به اخذ مجوز نیست برای چه کاری هست؟

 ممکن است گفته شود این گونه کارها در چارچوب مجوز کلی دور زدن تحریم ها انجام می شده است. در این حالت نیز بهتر است توضیح دهند این چگونه دور زدنی است که دور می زده اند اما اصل را جا می گذاشته اند؟!

بابک زنجانی دور می زده اما دو میلیارد و 700 میلیون یورو جا گذاشته و جای دیگر خودشان دور زده اند و دو میلیارد دلار در سیتی بانک مانده! آیا بهتر نیست درباره نوع دور زدن تحریم ها توضیح می دادند؟

مهم ترین محور استدلال این است که « زمان ما جرأت نداشتند و به خاطر برجام جرأت پیدا کردند».

این جوابیه دو بخش دیگر هم دارد که الحق و الانصاف تنها در تخصص آقای احمدی نژاد است. یکی طعنه و اتهام به محمد جواد ظریف وزیر خارجه و رییس دستگاه دیپلماسی ایران به صرف هم زمانی ملاقات های اخیر با حکم نهایی دیوان عالی آمریکا در حالی که حکم قبلی دادگاه فدرال در سال 2007 یا 1386 صادر شده و در این صورت با همین منطق می توان پرسید همزمان با آن چه ملاقاتی انجام شده بود؟!

دیگری پیش کشیدن بحث قیمت نفت که موضوعی است به تعبیر صادق هدایت «لایتچسبک»:

 « با شعار اعتماد به دولتمردان آمریکایی و تاکید خارج از عرف براقوال و توافقات آنان و در نتیجه تضعیف موضع ملت ایران در عرصه بین المللی طی سه سال گذشته، قیمت ثروت با ارزش ملت ایران یعنی نفت از حدود 105 دلار به حدود 35 دلار کاهش یافته است و اگر همین روند ادامه یابد، روزانه تقریبا 150 میلیون دلار (حدود 500 میلیارد تومان) و سالانه تقریبا 55 میلیارد دلار (190 هزار میلیارد تومان) از جیب ملت ایران به جیب عمدتا طرفهای مذاکره یا متحدین آنها سرازیر می شود.»
سؤال را با سؤال پاسخ داده و موضوعی دیگر را پیش کشیده اند.

این جوابیه اما بیش از هر موضوع دیگر یادآور آموزه های آرتور شوپنهاور- فیلسوف نامدار آلمانی- است در «هنر همیشه بر حق بودن» - یا 38 راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده اید و خاصه آموزه 29:

« می توانی ناگهان موضوع صحبت را تغییر دهی و از چیز دیگری سخن بگویی. به گونه ای که به موضوع مورد بحث ارتباط دارد...» /موضوع سپرده گذاری در آمریکا هم زمان با تنش و تحریم و تهدید به جنگ است، در جوابیه به قیمت نفت و مذاکرات اخیر اشاره شده .

آموزه 20: نتیجه را از رقیب سؤال نکن. خودت نتیجه گیری کن.

آموزه 9: سؤال های انحرافی مطرح کن.

 آموزه7: با سؤال پیچ کردن اقرار بگیر.

آموزه 6: آنچه را که باید به اثبات برسد مسلّم فرض کن.

آموزه2: قضیه ای را به چیزی بسط می دهیم که غیر از تشابه لفظی هیچ وجه اشتراکی با موضوع مورد بحث ندارد یا اندک است.سپس آن چیز را پیروزمندانه رد می کنیم و به این ترتیب مدعی می شویم که سخن اصلی را رد کرده ایم.
برچسب ها: تدبیر24 ، احمدی نژاد
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
تبخيرواميد42
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
سفيروقت تودرايتالياهم كه نظراحمدي نژادروتاييدكرد،بابك زنجاني توانتخابات ايران به ستادچه طيفي پول ميداد؟
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها