بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
تدبیر24 :به گزارش آستان، همیشه باید اتفاقی بیفتد تا مناسبتی به یمن آن روز در تقویم ملی و یا حتی جهانی جای خودش را ثبت کند و مردم هر بار با ورق زدن تقویم ببینند که امروز روز.... است؛ یعنی انگار قرار است با سالروز مرگ و اتفاقات یک روز را برای آن قشر اختصاص دهند.

امروز هم سالروز اتفاقت روز نخست می 1886 است، روزی که کارگران آمریکائی در شیکاگو برای احقاق حقوق خود شورش کردند؛ اما واقعیت امر این است که این قشر در تمامی جوامع همیشه تحت فشار و شاهد پایمال شدن حقوق خود بوده‌اند.

پایمال شدن حق و حقوق‌هایی که با کاغذ بازی‌ها و کارفرمائی که با تهدید اینکه "اگر شکایت کنی همین حقوقی هم که داری از دست می‌دهی" همه و همه از مشکلات ریز و درشتی است که کارگران جامعه ما با آن‌ها درگیر بوده و هر بار به دلیل ضعف اقتصادی و نبود کار سر تعظیم به سوی خواسته‌های کارفرما فرو می‌برند.

و ما رسانه‌ای‌ها که هرزگاهی خبرهایی از کم‌لطفی‌ها و شعارهایی تزئینی که مسئولان می‌گویند برای این قشر در رسانه‌ها منعکس می‌کنیم به گونه‌ای که خیلی وقت‌ها این ضعف در بین تیترهای ریز و درشت رسانه‌ها در پشت انگشت اشاره‌ها به سوی مسئولان و یا افرادی که بقیه را مقصر می‌دانند، محو می‌شود.

اختلاف طبقاتی بین کارگر و کارفرما

رمضانعلي سبحاني فرد با بیان اینکه اختلاف طبقاتی بین کارگر و کارفرما در جامعه دیده می‌شود به آستان گفت: عدالت در پرداخت حقوق کارگران رعایت شود.

وی با بیان اینکه کارگر باید همیشه شریک کارفرما باشد، افزود: اگر بین کارفر و کارفرما همدلی و صمیمیت وجود داشته باشد و کارفرما کارگر خود را همکار و شریک بداند، می‌توان نسبت به اجرای عدالت در جامعه کارگری خوشبین بود.

سخنگوی فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اختلاف حقوق کارگر و کارفرما بیان کرد: اختلاف حقوق و دستمزد بین کارگر و کارفرما در برخی از دستگاه‌ها از زمین تا آسمان است و این سبب ایجاد اختلاف طبقاتی در جامعه می‌شود، تلاش ما باید بر این باشد تا این اختلاف کم شده و عدالت در پرداخت حقوق کارگران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ارتقاء بهره‌وری سبب اعتماد مردم نسبت به محصولات داخلی می‌شود، تصریح کرد: زمانی که بهره‌وری بالا رفت، محصولات داخلی با کیفیت تولید می‌شوند و مصرف‌کننده برای استفاده از محصولات داخلی رغبت پیدا می‌کند.

کارگرانی زیر خط فلاکت

نماینده منتخب مردم سبزوار و جغتای و جوین در مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که تولیدات داخلی مصرف نشوند، کارگر شغل خود را از دست می‌دهد و اقتصاد کشور با مشکل مواجه می‌شود.

از سوی دیگر نادر قاضي‌پور با اشاره به اینکه طبق ماده 41 قانون کار، تعیین دستمزد باید مطابق با تورم روز و تأمین کننده سبد هزینه زندگی کارگران باشد، با انتقاد از اینکه دولت برای اندک حقوق کارگران نیز مالیات درنظر گرفته است، اظهار داشت: با وجودی که دولت دریافت حقوق زیر یک میلیون و 800 هزار تومان را زیر خط فقر اعلام می‌کند اما دستمزد کارگران را ماهانه کمتر از این پرداخت می‌کند و از سوی دیگر برای این میزان بسیار اندک دستمزد، مالیات هم در نظر می‌گیرد.

وی افزود: رسیدن حداقل حقوق کارگران به میزان مطلوب تنها به دولت یازدهم برنمی‌گردد، بلکه پیش از این و در دولت‌های نهم و دهم بیشترین شکاف بین حداقل حقوق کارگران و تورم ایجاد شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد زمانی که تورم 40 درصد شد حقوق کارگران 15 درصد رشد می‌یافت و با آن روند بود که امروز اگر دریافت حقوق کمتر از یک میلیون و 800 هزار تومان باشد زیر خط فقر محسوب می‌شود و باید اعلام کنم که کارگران ما زیر خط فلاکت و نه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها