بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
در سال ۹۶ دو مساله مهمي ديگري چون انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري را در پيش داريم.
تدبیر24 :غلامرضا ظريفيان-پيروزي نهايي اصلاحات و اعتدالگراها يا به تعبيري حاميان دولت در مجلس دهم مرهون درك صحيح و فهم جدي از شرايط كشور است. اين دو جريان به خوبي توانستند بخش مهمي از جامعه را متقاعد كنند كه درحقيقت بايد به منطقي راي دهند كه آن منطق مي‌تواند با تامل، كارشناسي بيشتر و دركي صحيح از تحولات داخلي و جهاني به تغيير امور بپردازد. با توجه به اينكه تا پايان عمردولت يازدهم فرصت چنداني باقي نيست براين اساس همان طور كه دولت با حمايت دو جريان اصلاحات و اعتدال توانست اقدامات مهمي چون برجام را رقم بزند و اگرچه در داخل نيز با وجود اينكه در عرصه سياسي رويداد مهمي رخ نداد اما نوعي آرامش در جامعه سايه افكند و اين احساس در كشور به وجود آمد كه تلاش جدي براي رفع مشكلات موجود از جمله مسائل اقتصادي انجام مي‌پذيرد. سامانه نظام اقتصادي كشور در دولت روحاني به سمت و سوي عقلاني هدايت شده است، دولت با نگاهي ميان مدت و درازمدت سعي در كاهش فشارهاي اقتصادي بر طبقات محروم، اشتغالزايي، برطرف ساختن مشكلاتي مانند كاهش نرخ تورم و توسعه توليد در كشور داشته و اكنون نيز با تمركز بر رونق و توسعه ارتباطات بين‌المللي در دوران پسا برجام در راستاي برطرف ساختن اين مشكلات حركت مي‌كند. البته نبايد فراموش كرد كه ريشه مشكلات اقتصادي ايران به قدري عميق است كه به نظر حل آن بيشتر نياز به معجزه دارد. اما به هر روي حصول نتيجه از برجام و رفع مشكلات اقتصادي حتي المقدور به وسيله توسعه روابط تجاري با غرب به عنوان يكي از راه‌هاي ممكن و باز شدن درهاي توليد و افزايش صادرات، اشتغالزايي و مرهم نهادن برجراحت‌هاي اقتصادي در كشور به زمان بيشتري نياز دارد. از اين روي دولت روحاني به تنهايي نخواهد توانست به اين مهم برسد. بنابراين وجود اصلاحات و اعتدالگراها در كنار يكديگر و حمايت آنها از دولت روحاني مي‌تواند نتايج بهتري را براي دولت به ارمغان بياورد. با توجه به اينكه طي سه سال گذشته روحاني نيز موفقيت‌هاي بسياري چون مستولي ساختن آرامش بر فضاي كشور، جلب اعتماد افكار عمومي، پيروزي توافق هسته‌اي و كاهش نرخ تورم و توقف قيمت‌ها در برخي از اقلام را كسب كند و همواره از حمايت و ياري اين دو جريان برخوردار بود و حتي در مجلس دهم نيز تلاش دو جريان براي پيروزي بيشتر با هدف روي كار آمدن مجلسي همسو با دولت صورت گرفت. بنابراين با نگاهي به اين مسائل بعيد به نظر مي‌رسد كه اين دو جريان راهشان در مجلس از يكديگر جدا شود و اعتدالگراها به سمت و سوي اصولگراها اقبالي نشان دهند. اگرچه اصولگرایان معتدل نيز نقش مهمي در سه سال گذشته ايفا كرده اما تجربه‌هاي گذشته نشان داد آرا و ديدگاه‌هاي دو جريان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا با يكديگر همسو بوده و دو جريان دركنار يكديگر شانس بهتر و بيشتري جهت كمك به دولت و تدوام حيات سياسي شان خواهند داشت،چراكه نبايد فراموش كرد نگراني‌هاي جدي كه نسبت به روش‌هاي تند موجود در كشور وجود داشت، عقلا را متوجه اين امر ساخت كه با تامل بيشتر، تمركز بر منافع ملي و همگرايي با دلسوزان مي‌توان بر مسائل سخت و دشوار فائق شد. به نظر همكاري سياسي ميان دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا تداوم پيدا خواهد كرد؛ چرا كه در سال ۹۶ دو مساله مهمي ديگري چون انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري را در پيش داريم با تكيه بر منطق و استدلال سال۹۴ كه به پيروزي دو جريان در انتخابات مجلس دهم انجاميد با گام‌هاي جدي‌تر و همگرايي بيشتر مي‌توان شاهد افزايش موفقيت‌هاي سياسي بسياري ميان دو جريان در آينده بود.
برچسب ها: تدبیر24 ، همگرایی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها