بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
چگونگی نگرش و تصور اجتماعی هر فردی ناشی از نوع، کیفیت و روش آموزش‌وپرورشی است که وی در گذر زندگی فردی و اجتماعی کسب کرده، از آن تأثیر پذیرفته و الهام گرفته است.
تدبیر24 :علی مندنی‌پور-از آغاز پیدایش زندگی اجتماعی و آن‌گاه که انسان قادر به ارتباط با دیگر افراد جامعه به شکلی متفاوت از دیگر موجودات شد، برای پاسداشت و نگاه‌داشت میراث فرهنگی به‌جای‌مانده از پیشینیان، ناچار از انتقال دستاوردهای خویش به نسل‌های بعدی بوده است. در جریان این فرایند، بر مبنای نیاز و تحت‌تأثیر شرایط خاص در هر جامعه، شاهد تنوع و نوآوری در شیوه‌های انتقال تجارب گذشتگان بوده و در چنین فضایی است که پدیده‌ای به نام آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد. اگر چنین پدیده‌ای شکل نمی‌گرفت، از پیشرفت و ترقی در روش‌ها، علوم و فنون پیچیده و فرایندهای اجتماعی که امروز شاهد آن هستیم اثری نبود. مفهوم آموزش‌وپرورش در هر جامعه‌ای با نظام اجتماعی‌اش، پیوندی معنا‌دار داشته و اهداف آموزش‌وپرورش به‌ناچار با خواسته‌ها و نیاز‌های آن جامعه ارتباط پیدا می‌کند. چگونگی نگرش و تصور اجتماعی هر فردی ناشی از نوع، کیفیت و روش آموزش‌وپرورشی است که وی در گذر زندگی فردی و اجتماعی کسب کرده، از آن تأثیر پذیرفته و الهام گرفته است. برش‌های دوره‌های تحصیلی، به بخش اصلی خمیرمایه زندگی اجتماعی شکل می‌دهند. به این معنا که جامعه از راه آموزش‌وپرورش، شهروندان خود را برای پذیرش هنجارها (Norms) و ارزش‌های موجود فرهنگ خودی آماده کرده و به‌این‌سان اجتماعی‌شدن را در آنها پدید می‌آورد. امروزه اجتماعی‌کردن دانش‌آموزان از راه آموزش‌های مدرسه‌ای بر مبنای نظام‌های اجتماعی- فرهنگی تغییر یافته است. آموزش‌وپرورش در دنیای امروزی از آن حالت ساده و کارکرد‌های قبلی مدرسه خارج و دستخوش دگرگونی‌های بنیادی شده به‌گونه‌ای که در جامعه‌های پیشرفته‌تر آموزش‌وپرورش رسمی، جایگاه درخور و شایسته‌ای را کسب کرده است. در همین راستا دوره آموزش منظم افزایش یافته و در چنین حال‌وهوایی است که آموزش‌وپرورش در معنای وسیع خود از کودکی تا بزرگ‌سالی، حلقه نظارت اجتماعی را دربر می‌گیرد؛ نظارتی که اگر به صورت درست و در پروسه زمانی مناسب و در مکان متناسب و با روش‌های اصولی و علمی و در قالب استاندارد روز صورت گیرد، کج‌رفتاری‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه به کمترین میزان خواهند‌رسید.

در چند دهه گذشته، گسترش سریع جایگاه آموزش در تمامی سطوح در کشور‌های درحال‌توسعه و رشد، آموزش دبیرستانی و بالاتر با سرعت مشابه آن در کشورهای صنعتی بر اهمیت این مقوله افزوده است. با آگاهی کامل به نقش سترگ و زندگی‌بخش آموزش‌وپرورش در پیشبرد هدف‌های ارزشمند جامعه، نظام آموزش‌وپرورش ما آن‌گونه که درخور و شایسته نام و نشانش بوده، در انجام رسالت بزرگ و انسان‌ساز خویش نشان نداده است. طرفه آنکه، در سه دهه گذشته توقع و انتظاری که از ایجاد تغییر و دگرگونی در حوزه آموزش‌وپرورش می‌رفته و می‌رود حاصل نشده. افت تحصیلی در تمامی دوره‌ها؛ از ابتدایی تا عالی، نارضایتی قشر شریف معلم از وضعیت معیشت، ازجمله این کاستی‌هاست. کمبود امکانات، کمبود نیروهای کارآزموده علاقه‌مند و باانگیزه، کمبود فضای آموزشی و نامتناسب‌بودن فضاهای آموزشی موجود با نیاز روز، کم‌توجهی به مسائل بهداشتی مدارس، کمبود تجهیزات آموزشی، آزمایشگاه، کتابخانه و مسائلی از این دست نیز از جمله کاستی‌هاست. کمبود مشاور تحصیلی، مددکار اجتماعی و متخصصان روان‌شناسی و روان‌کاوی در میدان عمل و در نتیجه عدم هدایت درست و بنیادی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مورد نیاز آینده کشور، نبود پیوند سازنده و واقعی بین اولیا و مربیان، عدم مطابقت دقیق رشته‌های تحصیلی مورد نیاز و نیز محتوای کتاب‌های درسی در ارتباط با نیازهای آتی جامعه و بازار کار با عنایت ویژه به شرایط موجود روز دنیا در امر آموزش‌وپرورش، توجه‌نکردن به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی مناطق مختلف در تنظیم تقویم تحصیلی متناسب نیز حتما نیازمند تجدیدنظر است.  در یک جمله آموزش‌وپرورش باید هم‌وغم خویش را به کار گرفته تا کارکرد واقعی و راستین خود را به دست آورده و از عهده انجام وظیفه خطیر و سازنده خویش که همانا پرورش درست جسم و جان شهروندان است برآید. کاری نکند که این نظریه «ایوان ایلیچ»، اندیشمند بزرگ و معاصر، در امر آموزش‌وپرورش در کتاب معروفش «جامعه بی‌مدرسه» در سرزمین ما معنا پیدا کند: «آموزش که مقصود از آن پروبال‌دادن به استعداد و قریحه انسان بوده است، امروز مغلوب خصایص فرعی خود، بالارفتن از پایگاه‌های اجتماعی مشاغل آب و نان‌دار شده است».

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، معلمان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها