بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۲۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
تدبیر24 : روزنامه قانون در يادداشتي به قلم مهدي دل روشن مي نويسد: بامداد ديروز مراسم آخرين شام اوباما با خبرنگاران برگزار شد؛ جايي كه اوباما حالا با موهايي سپيد شده، بعد از 8 سال هدايت كردن سكان هواپيماي سياسي آمريكا از فرودش حرف زد.
در ادامه اين يادداشت كه به شماره دوشنبه 13 ارديبهشت منتشر شده است، مي خوانيم: مهماني سالانه شام با خبرنگاران در كاخ سفيد اين بار با حضور افرادي چون جو بايدن، معاون اول رئيس‌جمهور، جان كري، وزير خارجه و ميشاييل ‌بلومبرگ، شهردار پيشين نيويورك و تعدادي از چهره‌هاي سرشناس هاليوود از جمله ويل‌اسميت، مورگان فريمن و ووپي ‌گلدبرگ و البته برني سندرز برگزار شد. اوباما در اين مراسم گفت سال ديگر اين موقع ها ديگر ساكن كاخ سفيد نيست و او (با ضمير مونث) با خبرنگاران شام خواهد خورد!
اينكه چرا رئيس جمهور باراك اوباما از يك ضمير مونث استفاده كرد شايد به‌ خاطر اين باشد كه از پشت صحنه خبر دارد و مي داند كه چه كسي اتاق بيضي شكل رياست جمهوري را به ارث خواهد برد اما در مراسم «شام ‌آخر» باراك اوباما جملاتي را به زبان آورد كه نشان مي داد خيلي دوست دارد جانشين او برني سندرز باشد. البته از قبل هم مشخص بود كه مرد قد‌بلند آمريكايي اصلاً خوش ندارد كه هيلاري كلينتون جانشين او باشد اما آن بالابالاها و در لابي هاي سنگين قدرت اتفاقاتي مي افتد كه شايد خوشايند همه نباشد! همان طور كه در سال 2008، خود اوباما به عنوان كانديداي نهايي دموكرات ها انتخاب شد و هيلاري را كنار گذاشتند؛ حالا اما انگار نوبت اوباماست كه تن به يك بازي دهد! بازي سياست همين است، گاهي بالا مي روي و گاهي حتي به حرف هايت توجه نمي كنند! خود اوباما هم در مراسم اين حرف را زد كه در اين 6 ماه باقي مانده از رياست جمهوري‌اش خيلي ها حتي جواب تلفن اش را نمي‌دهند! اما چرا رئيس جمهور اوباما از برني سندرز خوشش مي آيد و تلويحاً از او حمايت مي كند؛ به جمله اوباما درباره سندرز توجه كنيد: «برني جان، يك ميليون تا مي خوامت! مي خوام يه جوري بگم كه راه دستت باشه: اندازه 37،000 تا كمك مالي كه هر كدوم 27 دلار باشه مي خوامت.»
اين را بگذاريد در كنار غيبت هيلاري كلينتون در مراسم شام آخر كه با وجود اينكه كارت دعوت برايش او ارسال شده بود،از حضور در اين مراسم، خودداري كرد.
خيلي ها از اختلاف سليقه‌ ها و حتي اينكه اوباما چشم ديدن هيلاري را ندارد، سخن مي‌گويند و اينكه رئيس جمهور دوست داشتني توانست بزرگان دموكرات را مجاب كند كه در دولت دومش ، پست وزارت خارجه ديگر در اختيار كلينتون نباشد، بر كسي پوشيده نيست. هيلاري يك شخصيت جنگ طلب دارد و آنقدر با تل آويو گرم و جيك تو جيك است كه احتمالاً بعد از برگزيده شدن به سمت رياست ‌جمهوري براي خوش خدمتي به سرزمين هاي اشغالي سفر خواهد كرد! اين را بگذاريد در كنار كارنامه اسرائيل ستيزانه شخص باراك اوباما كه حتي نتانياهو را در آمريكا به حضور نمي پذيرفت! اوباما شايد مثل هيلاري يك دموكرات باشد اما بر عكس او، اصلاً اهل قربان صدقه رفتن تل آويو نيست.
حالا يكي دو دليل براي آنكه متوجه شويم چرا باراك، برني را به هيلاري ترجيح مي دهد.
1- سندرز درست مثل اوباما اهل پول گرفتن هاي هنگفت از وال‌استريت يا لابي هاي صهيونيستي نيست.
2- بررسي كمك هاي مالي «پك»‌ها و سوپر «پك» ها نشان مي‌دهد80 درصد كمك هايي كه در سال 2008 به سبد كمپين اوباما ريخته مي شد حالا در سال 2016 به سبد ستاد تبليغاتي سندرز ريخته مي‌شود. اين يعني اينكه طرفداران اوباما مي دانند بر خلاف تصميمات كلان حزب دموكرات، باراك، سندرز را مي پسندد.
3- اخبار پشت پرده حاكي از آن است كه اوباما از طريق معتمدان خود در سراسر ايالت ها به دليگيت ها توصيه مي كند كه به سندرز رأي دهند؛ از جمله مي توان به پيروزي سندرز در ايالت هايي مثل وايومينگ و واشنگتن اشاره كرد.
4- تفكرات اقتصادي و حتي طرح‌هاي سلامت اوباما (اوباما كِر) تقريباً همان برنامه هايي هستند كه برني سندرز دنبال مي كند؛ در حالي كه برنامه هاي هيلاري شامل موارد ديگري مي شود.
5- برني سندرز در راستاي همان شعار تغيير باراك اوباما حركت مي‌كند و شايد مكمل همان شعار باشد، موضوعي كه طي روزهاي گذشته حتي از سوي كساني چون نوام چامسكي هم به آن اشاره شد.
به هر حال، شايد تصميم در آمريكاي 2016 بر اين شده كه يك زن براي اولين بار رئيس جمهور ايالات متحده شود اما او بدون شك، با سياست هاي اوباما منطبق نيست و شايد يك تحميل حزبي است!
برچسب ها: تدبیر24 ، اوباما
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها