بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۳۰۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
دیروز این منتخبان لیست امید در مسجد سلمان فارسی به گرد هم آمدند تا ضمن رونمایی از اساسنامه فراکسیون امید، برای دستاوردهای بهتر در مجلس دهم هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.
تدبیر24 : برای اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس دهم دارای اهمیتی مضاعف بود چرا که آنان بذر امید را در خرداد ۹۲ با رای دادن به حسن روحانی کاشته بودند و منتظر برداشت محصول در زمستان ۹۴ بودند. آنان پس از رد صلاحیت نیروهای خود سکوت را بر هر اقدامی ترجیح دادند و به گفته خودشان حتی از نیروهای درجه دوم استفاده کردند چون هدف رای آنها پاسخ به خواست ملت بود. زمانی که لیست امید منتشر شد نام چند اصولگرا در آن سبب تعجب بسیاری شد اما بزرگان اصلاحات با یادآوری انتخابات ۹۲ مخاطبان و حامیانشان را قانع کردند که برخی مواقع مصلحت در توافق و تفاهم با گروه‌هایی است که دارای اشتراکاتی هرچند حداقلی با جریان اصلاحات هستند که این تصمیم باز هم مانند سال ۹۲ موجبات پیروزی را برای اصلاح‌طلبان که این بار اعتدالیون را به عنوان شریک داشتند فراهم کرد. دیروز این منتخبان لیست امید در مسجد سلمان فارسی به گرد هم آمدند تا ضمن رونمایی از اساسنامه فراکسیون امید، برای دستاوردهای بهتر در مجلس دهم هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. دیروز این نشست یک مهمان داشت که با ورودش همه سرها به سمت او چرخید. مینو خالقی که آرایش از سوی شورای نگهبان باطل شده بود دیروز به نشست امید آمد. در جلسه روز شنبه منتخبان لیست امید سراسر کشور علیرضا رحیمی، علی مطهری و فریده اولادقباد به عنوان خانواده‌های شهدا از اساسنامه فراکسیون امید رونمایی کردند.

پرهیز از تفرقه خواست مردم است

در ابتدای این نشست محمدرضا عارف که میزبان جلسه بود، گفت: شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی شعار اصلی ما در مجلس خواهد بود. اجرایی‌شدن برنامه برجام، سیاست مقاومتی و تلاش جهت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های ما برای حضور در مجلس آینده است. منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم با تشکر از حضور مردم درانتخابات اسفند۹۴ افزود:‌ در ادامه حماسه اسفند ۹۴ شاهد حضور مردم در اردیبهشت ۹۵ بودیم، از هدایت‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری که باعث شدند به سمت یک انتخابات با نشاط سوق داده شویم تشکر می‌کنم. رای مردم در خرداد ۹۲ به روشنی نشان داد که مردم پیرو اعتدال و عقلانیت هستند و از قانون گریزی بیزار هستند. آنها این تغییر را در داخل نظام و در چارچوب ارزش‌های کشور دنبال کردند. وی ادامه داد: رای مردم در اسفند ۹۴ در اردیبهشت ۹۵ مهر تاییدی به خواستشان زد. باید خود را مدیون این اقدام بزرگ بدانیم. عارف با اشاره به انتخابات ۹۲ گفت: اکثریت جامعه به افراط و تندروی چه در وجه داخلی و چه در وجه بین‌المللی نه گفتند و به دنبال آن هستند که با شیوه‌های اصلاح‌طلبانه مشکلات را ترمیم کنند. جریان اصلاح‌طلب توانست به خواست مردم در این راه قدم بردارد و در شرایط نابرابری هم گام بر می‌داشت.عارف تصریح کرد:‌ باید قدردان مقام معظم رهبری بود که با اصالت دادن به جریان انتخابات، رای مردم و اعلام کردن رای به عنوان حق‌الناس عرصه را برای انتخابات گشودند.‌ فهمیدیم گفت‌وگو نیاز ملی و پرهیز از تفرقه خواست مردم است. عارف اظهار کرد: ما با تکیه بر هویت سیاسی خود به دنبال تشتت نخواهیم بود. هدف ما تشکیل مجلسی کارآمد بر اساس وحدت ملی و مصلحت ملت است. ما همچنان در کنار همه کسانی که به دور از تندروی‌ها هستند قرار می‌گیریم.

تعامل حداکثری با کل مجلس

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت:‌ براساس تائید رئیس جمهور تعامل حداکثری با کل مجلس و همه فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها خواهیم داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری همچنین گفت: از مجموعه ۷۰۳ لایحه و طرح تقدیمی تنها ۳۳۷ مورد آن در جریان است . این آمار نشان می‌دهد که ۴ سال ظرفیت مجلس برای قانونگذاری در همین حد است و ۲۰۰تا قانون تصویب می‌شود به این صورت هم وقت نمایندگان دولت گرفته شده و هم وقت خود نمایندگان مجلس رفته است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص تعداد سوالات نمایندگان از دولتی‌ها نیز تصریح کرد: سه هزار و ۵۲۹ سوال تا حدود یک ماه پیش پرسیده شده است. آیا این تعداد سوال نیاز به قوه مقننه بوده است که از قوه مجریه بپرسد؟ وی در پایان گفت:‌ با همه ظرفیت کارشناسی در خدمت شما هستیم تا با همکاری و تعامل نواقص موجود را برطرف کنیم، به گونه‌ای که خواسته‌های مردم سریعتر محقق شود. براساس تاکید رئیس جمهور تعامل حداکثری با کل مجلس، همه فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها خواهیم داشت. ما جایگاه و نقش قوه مقننه را جایگاهی بالا می‌دانیم.

هاشمی ردصلاحیت شد، خانه‌نشین نشد

منتخب مردم تهران در مجلس دهم گفت: فراکسیون امید تمام تلاش خود را برای رسیدن به اهداف متمرکز خواهد کرد واساسنامه این فراکسیون با اعضای خود به تصویب خواهد رسید. الیاس حضرتی اظهار کرد‌: سال ۹۲ را به عنوان نقطه عطف تصمیم‌گیری سیاسی ثبت می‌کنیم. ‌ آقای هاشمی به عنوان ستون انقلاب رد صلاحیت شدند اما نرفتند خانه‌نشین شوند و قهر نکردند. آمدند برای آینده ملت تصمیم گرفتند. و مردم را پای صندوق‌های رای آوردند. همچنین مجموعه حرف‌های آقای روحانی یک اتفاق خوبی را رقم زد. وی ادامه داد:‌ اعتدالیون و اصولگرایان ارزشی و معتدل در کنار اصلاح‌طلبان به میدان آمدند تا مجلسی کارآمد و وظیفه‌شناس را تشکیل دهد.

مردم به دنبال تغییر و اصلاح امور هستند

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم ابراز امیدواری کرد که فراکسیون امید بتواند در مجلس آینده نقش آفرین باشد و در راستای رفع دغدغه‌های مردم حرکت کند. محمدرضا تابش با تاکید بر اینکه مردم به دنبال تغییر و اصلاح امور هستند یادآور شد: ما نمایندگان نباید از این خواست فاصله بگیریم. ما برای تحقق وعده‌ها و شعارهایمان راه سختی در پیش داریم و به حمایت و همبستگی مردم نیازمندیم و امیدواریم مجلس دهم به عنوان مجلسی مستقل نقش قانونگذاری و نظارتی خود برای پیشرفت و توسعه کشور ورفع دغدغه‌های مردم انجام دهد. ما در این مسیر برنامه‌های دولت را برای برون رفت از این وضعیت با خواست خود مغایر نمی بینیم و از تمام اهرم‌ها برای پیشبرد برنامه‌ها استفاده می‌کنیم و به وحدت و همدلی نیازمندیم.

لزوم تغییر نام فراکسیون زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هم دیروز در این نشست پیشنهاد کرد: فراکسیون زنان مجلس دهم به فراکسیون امور زنان و خانواده تغییر نام پیدا کند و از ظرفیت آقایان نماینده نیز در این فراکسیون استفاده شود. شهیندخت مولاوردی با ابراز امیدواری نسبت به تعامل و همکاری بیشتر مجلس و دولت برای تحقق اهداف مندرج در سند چشم انداز بیست ساله، اظهار کرد: اولین پیام انتخابات مجلس ادامه ترمیم سرمایه اجتماعی رو به زوال کشور است که آغازش را در انتخابات سال ۹۲ شاهد بودیم و در سال ۹۴ نیز بار دیگر تکرار شد.

آب به آسیاب دشمنان نریزیم

وزیر امور خارجه سیاست خارجی را نیازمند درک عمیق از شرایط بین‌المللی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های ملی عنوان کرد. محمدجواد ظریف اظهار کرد: مساله هسته‌ای مشکلی بود که مانع پیشرفت کشور بود و بر سیاست داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور سایه افکنده بود و باعث می‌شد دشمنان ما اقدام علیه ایران را در قالب آن توجیه کنند. ظریف با اشاره به برجام یادآور شد: هدف برجام استفاده از شرایط برای برداشتن مشکلاتی که مانع پیشرفت کشور بود، است. مشکلاتی که هر اقدامی علیه ایران را در سایه آن توجیه می‌کردند. بی‌دلیل نیست که شما می‌بینید رژیم غاصب صهیونیستی یا برخی دولت‌های پوشالی منطقه بیش‌ترین نگرانی را از توفیق این مذاکره داشته‌اند تا آن فضاسازی را که با پول در منطقه ایجاد کرده بودند به هم نریزد. او ادامه داد: تلاش‌های زیادی توسط معاندان ما صورت می‌گیرد که ایران را هنوز ناامن و محیط سرمایه‌گذاری ایران را غیرقابل اطمینان نشان دهند. به همین دلیل مهم‌ترین اولویت ما ضمن تاکید بر حقوق کشور این است که فضای آرامش، امنیت و اطمینان از سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم. نیازمندیم شرایط را بشناسیم و آب به آسیاب دشمنان نریزیم. نباید شعارهای صهیونیست‌ها را تکرار کنیم. خدا نکند حرف‌هایی که برخی‌ها در جهت جلوگیری از ایران هسته‌ای می‌زنند، دانسته یا نادانسته از زبان برخی دوستان خارج شود. وزیر امور خارجه با تاکید بر این که ایران هیچ‌گاه از ابتدای انقلاب جنگی علیه کسی شروع نکرده و نخواهد کرد افزود: اجازه ندهیم آن‌ها که می‌خواهند ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی ایجاد کنند در کار خود موفق شوند. ما نیاز داریم از شما نقد منصفانه بشنویم و نیاز داریم تذکرات جناح‌ها به سوی ما سرازیر شود البته نه به اندازه مجلس قبل. ظریف تاکید کرد:‌ اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام نه صد است و نه صفر. اجازه دهید با هم توافق کنیم که برجام یک تلاش عزتمندانه است برای این که بیشتر امکانات را در ظرف واقعیات در مقابل شش قدرت دنیا به دست بیاوریم و یک توان و امکانی را برای کشور فراهم کنیم. وی اضافه کرد:‌ به جای دعوای صفر و صدی در برجام و اینکه بگوییم برجام همه چیز را بر باد داد یا همه چیز آفرید، توافق کنیم برجام تهدید بزرگی را از این کشور را دور کرد. و فرصتی برای کشور فراهم کرد که وظیفه ما استفاده از این فرصت است. باید هر قدر امکانات داریم از این فرصت استفاده کنیم و کشور را بسازیم.

رشد ۸ درصدی در دستور کار دولت قرار دارد

وزیر اقتصاد هم در این نشست گفت: ما مطمئنیم که به رشد ۸ درصدی که در دستور کار دولت قرار دارد، دست خواهیم یافت و در سال ۹۵ رشد ۵ درصد را با همراهی مجلس به دست خواهیم آورد. علی طیب‌نیا گفت: سال ۹۴ یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصاد ایران بوده است. در شرایطی که از آسیب‌های جدی در اقتصاد کلان رنج می‌بریم درگیر سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ شدیم. تحریم‌هایی که به ما تحمیل شد و بر سیستم تامین مالی و نظام بانکی ما فشار وارد کرد. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه تا پایان سال۹۴ به رشد مثبت دو درصدی دست یافتیم، گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های دولت بازگرداندن ثبات و آرامش به بازارهای مختلف بود که در نتیجه رعایت انضباط مالی به دست آمد. نمونه این ثبات در بازار کالا و ارز مشاهده شد. در بازار ارز هم آرامش برقرار شد. طیب‌نیا با تاکید بر اینکه ما فراموش نکردیم سال‌های ۹۰ و ۹۱ چه التهابات و هیجاناتی به بازار ارز تحمیل شده بود، گفت: در سال ۹۲ نرخ ارز به میزان زیادی افزایش یافت اما در سال‌های ۹۳ و ۹۴ شاهد کاهش شدید قیمت نفت و درآمدهای ارزی بودیم. سال ۹۴ قیمت ارز تنها ۴ درصد افزایش یافت. طیب‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: ما مطمئنیم که به رشد ۸ درصدی که در دستور کار دولت قرار دارد، دست خواهیم یافت و در سال ۹۵ رشد ۵ درصد را با همراهی مجلس به دست خواهیم آورد. وی در ادامه به سند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: پیگیری‌های مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و هیات دولت باعث شده نوعی فهم و درک مشترک نسبت به موضوعات سیاسی وجود داشته باشد. این فرصت مناسبی برای رشد اقتصادی است.

مردم کارشان را خوب انجام دادند

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفت: در انتخابات سال ۹۶ باید گامی بلندتر و محکم‌تر از سال ۹۴ برداریم. عبدالواحد موسوی لاری اظهار کرد: ما در انتخابات مجلس در سال ۹۴ علاوه بر انسجام و همدلی، برنامه محوری داشتیم و جریان تحول خواه یعنی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای مجلس آینده برنامه ارائه کرده‌اند. در سال ۹۶ نیز باید گامی بلندتر و محکم‌تر از سال ۹۴ برداریم. وی ادامه داد: مردم کارشان را خوب انجام دادند یعنی هم راه خوب را انتخاب کردند و هم خوب راه رفتند و از این به بعد منتخبین و دولت در خدمت مردم باید رکن سوم یعنی رونق اقتصادی را مورد همت قرار دهند.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
0
خیلی با نمک هستید. توی نظر سنجی دقیقتون (مصادره ۲ میلیاردی امریکا) نامی از دزد و دولت خیلی محترم فعلی رو نبردین. البته اینا از کلکهای رسانه ای نیستا. راحت باشین و ما ملت هم که اصلا متوجه نمی شیم.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها