بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت دیگر کارایی لازم را ندارد، گفت: من اولویت اول را تغییر ستاد اقتصادی دولت می‌دانم.
تدبیر24 :منتقدین- انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی با همه فراز و نشیب‌هایش به اتمام رسید اما نتیجه آن با ادعای پیروزی اصلاحات همراه بود. در این زمینه اصلاح‌طلبان مدعی اکثریت نسبی مجلس هستند. پیروزی که با قاطعیت آرا در تهران پررنگ‌تر نشان داده می‌شود اما در شهرستان‌ها گویی اوضاع به نفع اصولگرایان است و همین موضوع کفه ترازو را به تعادل رسانده است.
 
سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سخنان جالب توجهی در مورد اتفاقات و رویدادهای سیاسی در مواجهه با مجلس دهم در مصاحبه با نشریه صدا ارگان رسانه‌ای این حزب به زبان آورده است که در ادامه به بخش‌هایی از این مصاحبه با ذکر توضیحاتی می‌پردازیم.
 
وقتی شورای نگهبان انتخاباتی را تایید کرد باید تسلیم شد
 
حسین مرعشی درباره انتقادات اصولگرایان درباره دخالت دولت درانتخابات مجلس دهم گفت: ما از کسانی که اصولگرا بوده و همه سرمایه آن‌ها شورای نگهبان است انتظار نداریم شورای نگهبان را تضعیف کنند. اگر به شورای نگهبان نقد داریم به این دلیل است که تصور می‌کنیم شورای نگهبان به ما ظلم کرده است و حق خود می‌دانیم که علیه آنها فریادی بزنیم. اما آقای حداد عادل که همواره به طور خاص مورد عنایت شورای نگهبان بوده است نباید شورای نگهبان را تضعیف کند. وقتی شورای نگهبان انتخاباتی را تایید کرده است، آنها باید تسلیم شورای نگهبان شوند.
 
این درحالی است که حدادعادل و دیگر اصولگرایان انتقادی به شورای نگهبان نداشته و نسبت به دخالت دولت در انتخابات شکایت کرده‌اند که به نظر می‌رسد مرعشی با شیوه حرف در دهان رقیب گذاشتن سعی دارند جنگ روانی علیه اصولگرایان راه‌ بیندازد اما در مقابل این اصلاح‌طلبان بوده‌اند که به هر بهانه‌ای به شورای نگهبان تاخته‌اند و حتی مرعشی در سخنانی توهین آمیز نسبت به دبیر شورای نگهبان بیان کرد که «نمی‌دانم آقای جنتی تصمیم می‌گیرند یا خود مردم» که در واکنش به این موضوع غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت که « به نظر من این حرف توهین به شورای نگهبان است. تصمیم‌ها را جمع شورای نگهبان می‌گیرند و به نظر من حرف این آقا یک توهین به شورای نگهبان است و از نظر من جرم تلقی می‌شود.»
 
بهترین دموکراسی 51-49 است / مواضع منتخبان مجلس دهم ژله‌ای است
 
مرعشی درباره میزان رای آوری نمایندگان مجلس دو گرایش اصلاح‌طلب و اصولگرا و ادعای پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان گفت: منفعت ملی حکم می‌کند که در عرصه سیاسی رقابت‌های جدی باشد. مردمسالاری یا دموکراسی 20-80 یا 70-30 برای هیچ کشوری مفید نیست. دموکراسی 49-51 بهترین دموکراسی است که نه اقلیت احساس یاس کند و از صحنه خارج شود و نه اکثریت احساس قدرت بیش از اندازه داشته باشد و در نتیجه آن استبداد به خرج بدهد و تنبلی کرده و به درستی به مردم خدمت نکند.
 
وی افزود:‌ مجلس دهم از این نظر مجلس بسیاری خوبی است. مجلس دهم این فرصت را دارد که دو فراکسیون نیرومند اکثریت داشته باشد. حال اینکه کدام جناح فراکسیون اکثریت را خواهد داشت در ‌آینده مشخص می‌شود. در این لحظه نه فراکسیون‌آقای عارف که حدود 130 کرسی را در اختیار دارد و نه فراکسیون آقای لاریجانی که حدود 100 کرسی را در اختیار دارد، هیچ کدام اکثریت نیستند. باید از میان نیروهایی که در مجلس به صورت مستقل ظاهر شده‌اند، یارگیری کنند. ظرف یک ماه آینده مشخص می‌شود که کدام جریان فراکسیون اکثریت را خواهد داشت. رقابت بین آقای لاریجانی و عارف نیز به نظر من مبارک است.
 
مرعشی با بیان اینکه پایگاه سیاسی نمایندگان مجلس دهم مشخص نیست بیان داشت:‌ در سیاست هیچ چیز بدتر از نفاق نیست. در سیاست فرد اگر شکست هم بخورد، اما خودش باشد، ارزشمند است. تنها خطری که من متوجه مجلس دهم می‌بینم ژله‌ای بودن مواضع سیاسی برخی از منتخبان است. این افراد باید زودتر تکلیف خود را روشن کرده و به هر جبهه‌ای که نزدیکتر‌ هستند، بپیوندند.
 
سخنگوی حزب کارگزاران ادامه می‌دهد: کسی که از هویت خود بیرون رفته و بخواهد با رنگ و لعاب و پرچم دیگران به میدان بیاید، ولو اینکه پیروز هم شود، به نظر من شکست خوره است. مردم نیز متوجه این مسئله شده و موجب از دست رفتن موقعیت این افراد می‌شود.
 
ترغیب نمایندگان از سوی مرعشی به پیوستن به فراکسیون‌ها درحالی است که اصلاح‌طلبان بسیاری از نمایندگان خود را نماینده اصیل اصلاح‌طلب نمی‌دانند زیرا با حمایت از آنها که پایگاه‌شان اصلاح‌طلبی نبوده سعی کردند پیروزی خود را در انتخابات چشمگیر جلوه دهند و با ژله‌ای خواندن آنها بیم این دارند که در مجلس آنها راه خود از اصلاحات جدا کنند و باعث سرافکندگی این جناح شوند.
 
تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند/ نوبخت، سیف و طیب‌نیا برکنار شوند
 
مرعشی درباره اولویت کاری دولت با تشکیل مجلس دهم بیان داشت:‌ من اولویت اول را تغییر ستاد اقتصادی دولت می‌دانم منظور از ستاد اقتصادی ‌بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد است. امروز اولویت اقتصاد ایران دیگر تورم نیست، بلکه اولویت اقتصادی ایران ایجاد رونق در اقتصاد، استفاده از منافع خارجی، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری و مصرف و ایجاد گشایش در بازار است. امروز سیاست دیگری لازم است و این سیاست را باید تیم دیگری به عهده بگیرد. من آقای محمد باقر نوبخت، ولی الله سیف و علی طیب نیا را ترکیب خوب و موفقی دانسته و می‌دانم. تیمی که تمام ماموریت خود را کنترل تورم می‌دانسته و موفق هم عمل کرده باید جای خود را به تیمی بدهد که بتواند در کشور گشایش اقتصادی ایجاد کند.
 
عضو حزب کارگزاران در خصوص تعامل دولت با مجلس جدید اظهار داشت:‌ در حال حاضر دکتر روحانی با مجلسی مواجه می‌شود که مجلس حامی دولت است. این مسئله نعمت و فرصت بزرگ برای دولت است. هدف دولت نباید تاثیرگذاری بر انتخابات آینده باشد، من چنین دیدی را نوعی شرک دانسته و اصیل تلقی نمی‌کنم و برای یک دولت بسیار سبک است که از زاویه نتیجه انتخابات آینده بخواهد کشور را اداره کند.
 
دولت باید از نعمت مجلس همراه استفاده کند/ تحرکات انتخاباتی دولت شرک است
 
این فعال اصلا‌ح‌طلب می‌افزاید:‌ دولت فرصتی پیدا کرده و خداوند به آن نعمتی داده که آن مجلس همسو و همراه است. دولت باید از این فرصت برای کاهش ضعف‌هایی در بدنه وجود دارد استفاده کند.
 
وی درباره برجام و گشایش اقتصادی نیز بیان می دارد: برجام برای ایران و تحرک در اقتصاد لازم بود اما کافی نیست. ما باید برای ایجاد تحرک خود را برای بخش خصوصی و اقتصاد کشور آماده شویم.
 
مرعشی درحالی از تغییر کابینه اقتصادی دولت صحبت می‌کند که چندی پیش ولی الله سیف در آمریکا دستاوردهای برجام را هیچ خواند و از همان زمان موضوع برکناری وی در جریان اصلاحات مطرح شد. از سوی دیگر اگرچه مرعشی بیان می‌دارد که رویکرد انتخاباتی دولت برای رسیدگی به مشکلات کشور شرک است اما زمزمه تغییر کابینه دولت یازدهم از سوی اصلاحات بیشتر به سبب ضعف‌های دولت روحانی و بیم یک دوره‌ای شدن دولت یازدهم مطرح می‌شود که خود رویکردی انتخاباتی است.

برچسب ها: تدبیر24 ، مرعشی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها