بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
 تدبیر24 :خیابان های منتهی به منطقه مرکزی پایتخت با قراردادن کانتینرها و بتن های سیمانی مرتفع مسدود شده و شماری از شهروندان به خبرنگار ایرنا در کابل گفتند که آنان از برخی مناطقی مانند چهار راه «حاج یعقوب» و «شیرپور» قصد پیوستن به راهپیمایان در قسمت غرب کابل را داشتند، اما به آنان اجازه داده نشده است.

«احمد بهزاد»نماینده مردم هرات در مجلس نمایندگان افغانستان در جمع تظاهرکنندگان گفت که حکومت برای اینکه جمعیت نتواند به ما بپیوندند تمامی خیابان ها را با کانتینر و بتن های سیمانی مسدود کرده، اما تمامی خیابان های پایتخت، شهرهای افغانستان و جهان را به صحنه حکومت تبدیل خواهیم کرد.

ده ها هزار تن از شهروندان کابل از ساعت 7 صبح امروز در خیابان های کابل به ویژه غرب کابل دراعتراض به تغییر مسیر انتقال برق توتاپ به خیابان ها سرازیر شدند و شعارهای «حکومت حکومت - عدالت عدالت» سر دادند. اعتراض کنندگان خواهان تغییر مسیر این خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان به افغانستان، از سالنگ به مسیر بامیان هستند.

«شورای عالی مردمی» مرکب از شماری از رهبران احزاب و سازمان ها، رهبران جهادی و فعالان مدنی به عنوان بانی تظاهرات موسوم به «جنبش روشنائی» گفته است که تا تحقق خواسته مردم دست از تظاهرات و اعتراض های مدنی برنخواهد داشت. برخی از شبکه های تلویزیونی افغانستان با پخش تصاویر زنده از تظاهرات مردم کابل، سرودهای حماسی را چاشنی پخش تصاویر این تظاهرات کرده اند.

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت افغانستان دیروز در نشست مشترک با نمایندگان مجلس این کشور از آنان خواستند تا از اقدام های تفرقه افکنانه در شرایط حساس کنونی بپرهیزند و گفتند که دولت با دقت ابعاد مختلف اجرای این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد و مردم را قانع خواهد ساخت.

رئیس اجرائی دولت افغانستان دراین نشست که پیش از عزیمت وی به چین برگزار شد، گفت که سه سال قبل کابینه افغانستان سالنگ را مسیر انتقال برق 500 مگاوات تعیین کرده، اما با این حال کمیسیونی برای بررسی این موضوع تشکیل شده و تمامی اسناد طرح انتقال برق توتاپ را بررسی خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که بررسی های این کمیسیون در پرتو روشنایی قانون و امکانات موجود صورت پذیرد و به پرسش ها و ابهام های مردم در این زمینه پاسخ داده و خواست مردم تامین شود.

اشرف غنی نیز در این نشست گفت که همه ما از ملت نمایندگی می کنیم و می توان با مشورت، اعتماد و هماهنگی خواسته های مردم را برآورده ساخت. رئیس جمهور خاطر نشان کرد که ما برای موفقیت در کنفرانس های «وارسا» و «بروکسل» نیازمند ایجاد اعتماد سراسری در کشور هستیم و مجلس باید وظیفه تاریخی خود را در ایجاد چنین فضائی ایفا کند.

حدود 50 تن از نمایندگان مجلس روز شنبه در اعتراض به اجرای طرح انتقال برق توتاپ از مسیر سالنگ، نشست علنی مجلس را ترک کردند و گفتند که تا زمان تغییر این مسیر به بامیان دیگر در نشست های مجلس حاضر نخواهند شد. اشرف غنی گفت که افغانستان یک ملت واحد است و تحرک و پیشرفت در هر نقطه از افغانستان، به معنای پیشرفت تمامی کشور است.

رئیس جمهور تصریح کرد که امسال صندوق بین المللی پول پیشنهاد رشد چهار درصدی را برای افغانستان پیشنهاد کرده است و ما با اجرای طرح های خودکفائی و استفاده از منابع در حال خارج شدن از مشکلات اقتصادی هستم و برای این کار باید بحث های منطقی، اصولی و همه جانبه، مبنا قرار گیرد، نه اینکه فضای گروگان گیری به وجود آید.

درهمین حال منابع افغان گزارش دادند که دیروز اشرف غنی با صدور دستوری اجرای طرح انتقال برق توتاپ را تعلیق کرده ، اما با این حال پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری افغانستان چنین حکمی را منتشر نکرده است.

برچسب ها: تدبیر24 ، کابل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها