بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۳۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
تدبیر24 : بعد از هفته‌ها شايعه و گمانه‌زني درباره اينكه آيا محمد سرافراز از رياست سازمان صداوسيما استعفا داده است يا نه، بالاخره هفته گذشته، حكم رياست عبدالعلي علي‌عسكري براي رياست اين سازمان، صادر شد. رياست ۱۸ ماهه سرافراز با همه نقدهايي كه به آن وارد مي‌شد، تمام و روز سه‌شنبه، مراسم توديع او و معرفي رئيس جديد سازمان صداوسيما در جام‌جم برگزار شد. اين مراسم، ميهمانان خاص خود را داشت. از جمشيدمشايخي و علي‌نصيريان و محمدعلي‌كشاورز تا علي‌اكبر ولايتي، محسن‌رضايي و سيدمحمود دعايي. البته اين مراسم يك ميهمان ويژه داشت و آن علي‌لاريجاني، رئيس مجلس‌نهم بود كه با كوله بار انتقاد از عملكرد صداوسيما و در راستاي دفاع از دولت در اين مراسم سخن گفت. در كنار تمام اين نام‌ها، مي‌توان نام شخصيت‌هايي چون حسام‌الدين‌آشنا، سردار نقدي، سردار منتظرالمهدي، سردار شيرازي، داوود ميرباقري، داريوش اسدزاده، ضياءالدين دري، ايرج‌راد، مسعود جعفري‌جوزاني و بسياري ديگر را اضافه كرد. در اين ميان، تعداد زيادي از معاونان و مديران اين سازمان هم ديده مي‌شدند. در اين مراسم، آيت‌ا... رسولي محلاتي، حكم مقام‌معظم‌رهبري به علي‌عسكري را قرائت و به او اهدا كرد و در ادامه از خدمات ۱۸ ماهه سرافراز تقدير شد.

چراغ سبز رئيس جديد صدا وسیما

عبدالعلي علي‌عسكري، رئيس جديد سازمان صداوسيما، در اين مراسم، نخستين سخنران بود و نخستين سخنراني در سمت جديد را هم ايراد كرد. او در سخنانش از تعامل با قواي سه‌گانه سخن به ميان آورد. گويي از دلخوري عميقي كه دولت از صداوسيما داشت، آگاه بود اما ابراز اميدواري كرد با همكاري با دولت و ساير قوا، بتواند فصلي نو را در آن سازمان رقم بزند. علي‌عسكري در اين مراسم تعامل با قواي سه‌گانه را از مسائل مهم پيش‌روي سازمان صداوسيما دانست و تاكيد كرد: «حمايت‌ از فعاليت‌هاي دولت محترم، بيان پيشرفت‌هاي روزافزون، پرهيز از سياه‌نمايي، پرهيز از شكاف و دو قطبي‌ شدن، دستيابي به شعار پيشرفت و مقاومت و كمك به قدرت نظام اسلامي ايران از محورهاي مورد تاييد رسانه‌ملي در اين دوران خواهد بود.» او تصريح كرد: «اميد است با حمايت رئيس‌جمهور، رئيس قوه قضائیه و رئيس مجلس، با اتكا به داشته‌ها و سرمايه‌هاي سازمان بتوانيم در دوران جديد، فصل نويي را براي صداوسيما رقم بزنيم.»

دلايل استعفاي سرافراز از زبان معاونش

علي‌اصغر پورمحمدي، معاون سيماي رسانه‌ملي، در سخناني، به عملكرد مديرسابق خود اشاره كرد و از دلايل استعفاي سرافراز سخن به ميان آورد. پورمحمدي با اشاره به تغييرات ساختاري و خدمات سرافراز در مقام رئيس صداوسيما گفت: ايشان كارهاي بسياري انجام دادند. يكي از دلايلي كه باعث شد ناكام بماند اين بود كه چندين كار را با هم مي‌خواستند انجام دهند. در حالي كه ملاحظات مختلفي وجود دارد كه نمي‌گذارد شما به انقلاب مدنظرتان برسيد. آقاي سرافراز با وجود روحيه انقلابي نتوانست به آنچه مي‌خواست برسد. شايد هم ما مديران ناتوان و نالايقي بوديم كه نتوانستيم ايشان را همراهي كنيم. اما به هر حال نقشه‌هاي ايشان نقشه‌هاي بدي نبود.» معاون سيما با اشاره به وسعت سازمان صداوسيما يادآور شد: «متاسفانه با مشكلات زيادي از قبيل بودجه مواجهيم؛ چرا كه ما هر چه حقوق مي‌گيريم بايد به برنامه‌سازان و بازنشستگان بدهيم و ديگر بودجه‌اي براي برنامه‌سازي نمي‌ماند. از طرفي برنامه‌سازي در تلويزيون مشكل است؛ چراكه ما در مقام فرستنده پيام با نگاه‌هاي فرهنگي و ارزشي متفاوت و با مخاطبان بسياري روبه‌رو هستيم. ما چهارشنبه گذشته مشكلات خود را با رئيس مجلس كه از اين مشكلات خبر نداشتند در ميان گذاشتيم و شايد يكي از نقاط ضعف آقاي سرافراز همين بود كه مشكلات را مطرح نمي‌كرد. در حالي كه آقاي لاريجاني از دوستان آقاي سرافراز بودند، از اين مسائل و مشكلات بي‌خبر بودند.» او در ادامه گفت: «هماهنگي در كشور ما كار بسيارسختي است و آقاي سرافراز در اين شرايط نتوانست با دولت و مجلس تعامل كند اما گام‌هاي مهمي برداشت كه اميدواريم آقاي علي‌عسكري در اين مسير سخت و طولاني بتواند به موفقيت برسد.

دفاع سرافراز از كارنامه ۱۸ ماهه

محمد سرافراز، رئيس سابق صداوسيما در سخناني، گزارشي از عملكرد خود داد و از كارنامه‌اش دفاع كرد. سرافراز با تاكيد بر اينكه صداوسيما در حوزه خبر به سمت اطلاع‌رساني زنده رفته است، يادآور شد: «نخستين بار كه سخنان وزير امور خارجه آمريكا به شكل زنده از تلويزيون پخش شد اين اتفاق براي خود آمريكايي‌ها خبرساز شده بود.» او سپس در همين زمينه تاكيد كرد: «ما به بي‌طرفي به عنوان منصفانه بودن خبر هم توجه كرديم. كساني كه دنبال خبر هستند در عرض ۱۰ دقيقه اول به اخبار روز دنيا مي‌توانند دسترسي داشته باشند و حتي كساني كه علاقه‌مند به تحليل هستند مي‌توانند در اين بخش‌ها هم رسانه ملي را ببينند. همچنين سايت باشگاه خبرنگاران هم در زمينه خبر بين پرمخاطب‌ترين سايت‌ها قرار گرفته است.» سرافراز در بخش پاياني سخنان خود گفت: «از جمله مسائلي كه صداوسيما با آن رو به رواست پرداختن به مساله برجام بود كه در آن موافقان برجام مي‌گفتند كه دوره نقد برجام به پايان رسيده است و از طرفي منتقدان برجام هم مي‌گفتند: چرا دلايل ناكامي برجام در صداوسيما گفته نمي‌شود؛ بنابراين چنين مسائل و موضوعاتي همواره ادامه خواهد داشت.»

سرافراز در ليست تحريم‌ها

محمد اخگري، معاون برون مرزي صداوسيما، با اشاره به عملكرد سرافراز گفت: «تلاش‌هاي كشورهاي غربي و عربي براي ديده نشدن شبكه‌هاي ايراني، نشان‌دهنده تاثير اين شبكه‌هاي خبري است. ايجاد جريان رسانه‌اي مستقل از جمله توفيقات سازمان صداوسيما بود و اين تلاش‌هاي بي‌وقفه آقاي سرافراز بود كه باعث شد خشم دشمنان برانگيخته شود و حتي نام وي در ليست تحريم‌هاي بين‌المللي قرار بگيرد. تلاش‌هاي بسياري توسط دكتر سرافراز انجام گرفت كه مجالي براي ارائه آنها نبود.»

انتقاد لاريجاني از عملكرد سرافراز در موضوع برجام

در مراسم توديع و معارفه رئيس صداوسيما، رئيس مجلس نهم در سخناني به نوع برخورد صداوسيما با موضوع برجام انتقاد كرد. علي‌لاريجاني گفت: «ممكن است برخي نظرات مخالف هم در رابطه با برجام و مذاكرات درست باشد اما با چالش درست كردن بهره‌اي نمي‌بريم و من با آن كيفيتي كه در صداوسيما وجود داشت، موافق نبودم.» او افزود: «در موضوع برجام، راديو و تلويزيون با آرای مختلف مواجه است و بايد در اين رابطه استراتژي روشن داشت و بنده هم نسبت به راديو و تلويزيون و هم نسبت به مساله هسته‌اي بيگانه نيستم.» رئيس قوه‌مقننه ادامه داد: «در موضوع هسته‌اي مسير جمهوري اسلامي ايران آگاهانه و خوب بود و تصميم كشور مبني بر انجام مذاكره، كار بسيارعاقلانه و داهيانه‌اي بود. زيرا دشمنان مي‌خواستند ايران گرفتار تحريم‌ها بماند.» نماينده مردم قم درمجلس افزود: «در موضوع هسته‌اي كار با محاسبه پيش رفت و در جاهايي كه نرمش نشان داديم خيلي به زيان كشور نبود و فوايدي به همراه داشت و در حدود ۳سال در جلساتي با سطوح مختلف و ابعاد سياسي و فني بحث‌ها انجام شد تا جمهوري‌اسلامي به تصميم‌گيري در اين موضوع رسيد.» لاريجاني خاطرنشان كرد: «يك عده از ابتدا مخالف اين موضوع بودند كه بايد به آنها نيز احترام گذاشت و ممكن است دلايل سياسي يا هر دليل ديگري داشته باشند، اما به هرحال تصميم گرفته شده و حال سوال اين است كه بايد از اين موضوع بهره ببريم يا دوباره دعوا را بيندازيم؟ كه صداوسيما بايد اين موضوع را خود تحليل و حل كند.» او تصريح كرد: «صداوسيما علي‌القاعده راديو و تلويزيون نظام جمهوري‌اسلامي ايران است و تصميم گرفته شده در مساله هسته‌اي مانند بسياري از مسائل ديگر، تصميم نظام است؛ به‌طور مثال اگر در سوريه نظام از مبارزه عليه تروريست‌ها حمايت مي‌كند، چرا شما اين موضوع را باز نمي‌كنيد كه آيا رفتن به سوريه خوب است يا نيست؟ اينكه با تروريست‌ها مبارزه كنيم بد است يا خوب؟ چرا شما اين كار را نمي‌كنيد؟ در مساله هسته‌اي نيز همين طور است.» او ادامه داد: «سوال اين است كه آيا اكنون فرصت مناسبي براي استفاده كردن از برجام است؟ استفاده به نحوي است كه مردم براي انجام سرمايه‌گذاري اميدوار شوند؛ لذا اگر دوباره مناقشات را برجسته كنيد فرصت را از كشور مي‌گيريد پس انتخاب درستي صورت نگرفته است.» لاريجاني در ادامه يادآور شد: «از نظرات موافقان و مخالفان برجام آگاه هستم و ممكن است در بعضي جاها درست باشد؛ اما طرح مسائل و چالش ايجاد كردن چه بهره‌اي دارد؟ يك زماني طرح مساله و بررسي ممكن بود لازم باشد، البته با كيفيت مطرح شدن با آن وضعيت نيز خيلي موافق نبودم ولي به هر حال سليقه‌اي بود و اين كار را شما انجام داديد، حال كه زمان گذشته بايد از فرصت‌ها استفاده كرد.» رئيس نهاد قانونگذاري خاطرنشان كرد: «در موضوع برجام بايد نگاه ملي داشت و به بهره‌اي كه براي ملت و نظام ايجاد شده توجه كرد. مسير برجام طي شده و بايد از آن استفاده شود. استفاده يعني ايجاد فضاي آرام و اميدواركننده. بنابراين وقت اين نيست كه بازگرديم و با عنوان چالش‌ها سوال مطرح كنيم؛ بلكه بايد از راه‌حل منطقي و ملي به مصلحت كشور نگاه كرد.»

برچسب ها: تدبیر24 ، جام جم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها