بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۳۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
تدبیر24 :رئيس‌جمهور به قم رفت؛ پنجشنبه اعلام شد كه او برنامه سفر دارد و روز جمعه براي زيارت حرم مطهر كريمه اهل بيت (ع) حضرت فاطمه معصومه (س) و ديدار با مراجع عظام تقليد راهي قم شد كه رحماني فضلي وزير كشور، محمد نهاونديان رئيس دفتر رئيس‌جمهوري، حجت‌الاسلام مجیدانصاري ، محمد شريعتمداري و حسام آشنا، دكتر روحاني را در اين سفر همراهي كردند. يكي از برنامه‌هاي دولت كه از ابتدا بر آن تاكيد داشت تقويت ارتباط با مراجع و علما بود. حسن روحاني حتي در ارديبهشت سال ۹۲ يعني يك ماه مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهور كه نتيجه آن پيروزي او بود به ديدار مراجع رفت و در آن ديدار مراجع به نيازهاي كشور اشاره كردند كه در صورت پيروزي روحاني بايد به فكر آنها باشد مثلا آيت‌ا... جوادي آملي در آن تاريخ تنها راه مقابله با دشمنان خارجي را تقويت قدرت ملي دانسته و بر مديريت توانمند و عاقلانه به عنوان شرط ضروري براي ايجاد انسجام داخلي تاكيد نمود. كه روحاني هم در طي ۳ سال حضورش بر كرسي رياست‌جمهوري در همين راستا عمل كرده است و امروز دشمن جرات كوچك‌ترين برنامه‌ريزي بر عليه كشورمان را ندارد. روحاني حالا در حالي كه يكسال تا پايان دولتش باقي است به ديدار مراجع رفت تا از رهنمودهاي آنها استفاده كند.

قدرداني از تلاش‌هاي دولت

رئيس‌جمهور در ديدار با آيت‌ا... مكارم شيرازي حوزه‌هاي علميه، به ويژه حوزه علميه قم و مراجع عظام تقليد را يكي از بزرگ‌ترين پشتوانه‌ها و سرمايه‌هاي معنوي و فرهنگي ملت و دولت دانست. حسن روحاني برقراري آرامش در بازار اقتصادي كشور، كاستن از نرخ تورم و رشد يك درصدي در سال ۹۴ با وجود كاهش بهاي نفت را، از جمله دستاوردهاي دولت برشمرد و تاكيد كرد: تمام تلاش دولت يازدهم رسيدن به نرخ رشد ۵ درصدي در سال جاري است. رئيس‌جمهور افزود: در بحث اشتغال با وجود اينكه طي سال‌هاي گذشته اشتغال خالص تقريبا صفر بود، اما اين رقم از سال ۹۳ افزايش يافت و روند اشتغالزايي با ايجاد رونق در كشور، ادامه مي‌يابد. آيت‌ا... العظمي مكارم شيرازي نيز در ديدار رئيس‌جمهور، با قدرداني از تلاش‌هاي دولت يازدهم براي اعتلاي ايران اسلامي، تصريح كرد: دولت براي بهبود وضعيت كشور و رسيدگي به وضعيت محرومان و اقشار ضعيف جامعه اقدامات زيادي انجام داده و در اين مسير به موفقيت‌هاي خوبي نيز دست يافته است كه بايد با عزم بيشتر و حمايت همگان ادامه يابد. وی خطاب به رئيس‌جمهور افزود: شما رئيس‌جمهوري موفقي هستيد و با وجود همه مشكلاتي كه بخشي از آن ميراث گذشته و بخش ديگر نيز شيطنت اجانب و بيگانگان است، به تلاش‌هاي خود براي ساختن كشور ادامه مي‌دهيد. وي با تاكيد بر اينكه «نبايد انتظار داشت كه مشكلات يك شبه حل شود»، گفت: براي رفع اين مشكلات زحمات زيادي متقبل شده‌ايد و بحمدا... موفقيت‌هاي خوبي نيز نصيب دولت شده است كه بايد با جديت بيشتر براي خدمت به مردم و به ويژه محرومان ادامه يابد. آيت‌ا... مكارم شيرازي با تاكيد بر ضرورت تقويت وحدت در جامعه تاكيد كرد: برخي با ايراد گرفتن‌هاي بدون توجه به امكانات و حتي ارائه يك پيشنهاد براي رفع مشكلات، به دنبال مايوس كردن مردم هستند و اين در حالي است كه انتقاد كردن صرف، و بدون ارائه پيشنهاد، عادلانه و منصفانه نيست. وي در همين ارتباط ضرورت پرهيز از جناح گرايي و توجه به منافع ملي را خاطرنشان كرد و گفت: متاسفانه برخي هنوز جناحي فكر مي‌كنند كه معناي آن، فدا كردن منافع ملي به پاي منافع جناحي است؛ حركتي كه همگان به‌شدت بايد از آن پرهيز كنند. اين مرجع عاليقدر اظهار كرد: بيكاري يكي از معضلات اساسي جامعه امروز است و دولت بايد با اطلاع‌رساني بيشتر، دستاوردهاي خود را در اين حوزه براي مردم تشريح كند و براي حل قطعي مشكل اشتغال، همچنان اهتمام داشته باشد. آيت‌ا... مكارم شيرازي در ادامه، توزيع نامناسب يارانه‌ها را يك معضل براي اقتصاد كشور دانست و با تاكيد بر ضرورت عزمي راسخ براي رفع اين معضل، افزود: در حالي كه كشور براي پيشبرد طرح‌هاي مرتبط با توليد و آباداني و اشتغال به‌شدت نيازمند سرمايه است، مشكل بزرگ توزيع يارانه به صورت عمومي بايد حل شود.

دولت براي حل مشكلات مردم مصمم است

رئيس‌جمهور همچنين در ديدار با آيت‌ا... صافي گلپايگاني بر اهتمام و جديت دولت براي تلاش در راستاي رونق اقتصادي، توسعه كشور و حل مسائل و مشكلات مردم تاكيد كرد. حسن روحاني با بيان اينكه «خوشبختانه در سال جاري با ايجاد فرصت‌ها و فضاي مناسب براي توسعه روابط خارجي، بيش از هر زمان به بهبود شرايط اقتصادي كشور اميدواريم، گفت: فراتر از تلاش‌هاي دولت؛ دستيابي به شرايط خوب اقتصادي و فرهنگي نيازمند وحدت، اتحاد و همدلي عمومي در كشور است. رئيس‌جمهور با اشاره به حضور پر شور مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبري در آرامش و امنيت كامل، اظهار اميدواري كرد تا دولت تدبير و اميد بواسطه دعاي خير و حمايت مراجع و علما و ادامه حضور مردم بتواند هماهنگ‌تر و فعال‌تر از گذشته در مسير رفع مشكلات كشور گام بردارد. آيت‌ا... صافي گلپايگاني نيز اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌هاي دولت و حسن تدبير رئيس‌جمهوري، مردم نسبت به بهبود شرايط بسيار اميدوارتر از گذشته شده‌اند و مطمئنا با تلاش بيشتر و تدبير شما، مشكلات برطرف خواهد شد. وي توسعه روابط با ديگر كشورها را ضروري و مهم برشمرد و خاطرنشان كرد: بايد در مجامع بين‌المللي حضور و مشاركتي فعال داشته باشیم و به گونه‌اي پيش برويم كه مردم به توسعه روابط با دنيا اميدوارتر باشند و ما و ديگران از اين ارتباط بهره ببريم. اين مرجع تقليد همچنين با تاكيد بر لزوم عدم اختلاف و تفرقه و رعايت اتحاد و همدلي در كشور براي پيشبرد امور افزود: حفظ اين روحيه اميدواري در مردم حائز اهميت است و مطمئن هستيم كه مشكلات با حسن تدبير جنابعالي برطرف خواهد شد و همواره دعاگوي رئيس‌جمهوري و مسئولان هستم.

تلاش دولت براي بهبود شرايط

رئيس‌جمهور در ديدار با آيت‌ا... وحيد خراساني با اشاره به تلاش و برنامه‌ريزي دولت يازدهم براي ايجاد رونق اقتصادي و اشتغال پايدار براي جوانان كشور گفت: رسيدگي و توجه به بهبود شرايط زندگي مردم اصلي‌ترين اولويت دولت تدبير و اميد است. حسن روحاني افزود: با تلاش دولت، امروز فضا و فرصت خوبي براي فعاليت اقتصادي و تعامل با كشورهاي خارجي فراهم شده و ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري گسترده‌اي نيز در استان‌هاي كشور براي توسعه توليد و اشتغال ايجاد شده است. وي همچنين ضمن ارائه گزارشي از عملكرد دولت در حوزه‌هاي مختلف، ادامه داد: دولت در سال ٩۴ باوجود شرايط نامناسب اقتصاد جهاني و كاهش شديد قيمت نفت توانست بدون استقراض كشور را اداره كند. رئيس‌جمهور با اشاره به ضرورت ادامه تلاش در راستاي جلوگيري از ترويج تفكر ايران هراسي در دنيا، خاطرنشان كرد: امروز دنيا مي‌داند كه ايران اهل منطق و تعامل سازنده است و در مبارزه با گروه‌هاي تكفيري و تروريستي پيشگام است. آيت‌ا... العظمي وحيد خراساني نيز در اين ديدار، ضمن آرزوي توفيق براي دولت در مسير خدمت بيشتر به مردم و حل مسائل كشور، گفت: بايد در انجام تمام امور به دستورات قرآن عمل كنيم، و شما و دولت نيز با توكل بخداوند متعال و توسل به سيره اهل بيت(ع) بر همه مشكلات فائق خواهيد شد. اين مرجع عاليقدر جهان تشيع، همچنين با تبريك ميلاد مسعود حضرت صاحب الزمان‌(عج)، اظهار داشت: در مسائل داخلي بايد مسئوليت‌ها را بر اساس امانت و تخصص واگذار كرد و در ارتباط با كشورهاي جهان نيز با زبان نرم و خوش سخن بگوييم و بتوانيم تعاملي سازنده با آنها داشته باشيم. آيت‌ا... وحيد خراساني همچنين بر ضرورت تلاش بيشتر مسئولان كشور براي رفع مشكلات اشتغال و ازدواج جوانان تاكيد كردند. همچنين رئيس‌جمهور در سفري كه به قم داشت با آيات شبيري زنجاني و سبحاني هم ديدار كرد. آيت‌ا... سبحاني در اين ديدار ضمن بيان اينكه همواره براي موفقيت دولت دعا مي‌كنم، بر ضرورت انطباق هر چه بيشتر نظام بانكي كشور بر مبناي احكام شرعي تاكيد كردند. اين مرجع تقليد گفت: كارمزد بانك‌ها بايد واقعي و در مسير كمك به بخش توليد و رفع مشكلات مردم باشد و متخصصان براي حل اين موضوع تلاش كنند. تكميل تامين آب آشاميدني شهر قم از نظر كمي و كيفي از ديگر موضوعاتي بود كه آيت‌ا... سبحاني در اين ديدار به آنها پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري نيز در اين ديدار با تشريح برنامه‌هاي دولت يازدهم براي رونق و آباداني ايران اسلامي، اظهاراميدواري كرد كه با وحدت، همدلي و حمايت‌هاي علما و مراجع عظام و همچنين برنامه‌هاي دولت؛ امسال، سالي پرخير و بركت براي مردم باشد. رئيس‌جمهوري درباره موضوع بانكداري نيز گفت: تلاش دولت فراهم كردن شرايطي است كه فعاليت بانك‌ها بيش از پيش منطبق بر فقه اسلامي باشد و در اين مسير از مراجع معظم ياري مي‌طلبد.

دعاي آيت‌ا... شبيري براي موفقت دولت

آيت‌ا... شبيري زنجاني نيز در دیدار حسن روحاني با تاكيد بر اينكه ملت ايران بار مسئوليت سنگيني بر دوش شما گذاشته است، اظهار داشتند: عنايت خداوند شامل همه مجاهديني است كه در مسير خدمت به مردم گام مي‌بردارند و مشكلات هر چند بسيار است، اما با وحدت و تلاش همگاني حل شدني هستند. وی با دعا براي موفقيت بيشتر دولت در مسير بهبود وضعيت اقتصادي كشور، گفتند: از خداوند متعال مي‌خواهم در مسير خدمت به ملت بزرگ ايران همچنان موفق باشيد و گام به گام بر ساير مشكلات فائق بياييد. ايشان در پايان مشكلات، سختي‌ها و سنگيني مسئوليت رئيس‌جمهوري و دولت را قابل توجه، اما توكل به خداوند و اخلاص مسئولان در عمل را موجب سربلندي دولت دانستند. روحاني همچنين با آيت‌ا... علوي گرگاني از اساتيد برجسته حوزه علميه قم ديدار كرد كه اين مرجع تقليد با اشاره به ضرورت صبر و ايستادگي در برابر دشواري‌ها در مسير خدمت به مردم و تعالي كشور، بر ادامه تلاش مسئولان براي حل مشكلات و بهبود شرايط زندگي مردم تاكيد كردند. رئيس‌جمهور عصر جمعه با آيت‌ا... عبدا... جوادي آملي از مراجع عظام تقليد ديدار و گفت‌وگو كرد.

تقدير آيت‌ا... موسوي اردبيلي از عملكرد دولت

آيت‌ا... موسوي اردبيلي نيز در ديدار با رئيس‌جمهور از مساعي و اقدامات دولت در اداره كشور، بهبود اوضاع اقتصادي و تعامل سازنده با كشورهاي جهان با وجود مشكلات فراوان تقدير كرد. وی در اين ديدار با مثبت ارزيابي كردن عملكرد دولت تدبير و اميد در بخش‌هاي مختلف به ويژه در حوزه سياست خارجي، بر ضرورت اهتمام مسئولان كشور براي حل مشكلات مردم، به ويژه محرومان و ادامه روند رو به توسعه كشور تاكيد كردند. ايشان خطاب به رئيس‌جمهوري خاطرنشان كردند: بنده همواره براي توفيق شما و همه مسئولان دولت دعا مي‌كنم و اميدوارم با حسن تدبير بتوانيد در خدمت به مردم و كشور همچنان موفق باشيد. روحاني نيز در اين ديدار اظهار داشت: دولت يازدهم در مسير اداره كشور توانسته با كمك مردم و استفاده از رهنمودها و حمايت رهبر انقلاب و مراجع عظام از بسياري از پيچيدگي‌ها و مشكلات عبور كند.زيارت بارگاه نوراني حضرت فاطمه معصومه (س) از برنامه‌هاي دكتر روحاني در سفر به استان قم بود.

برچسب ها: تدبیر24 ، قم
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها