بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
تدبیر24 : منتقدین-فعاليت در انگليس شايد آغاز نزديک شدن صدقی به خانواده فريدون است. کما اينکه عبدالناصر همتي (مديرعامل سابق بانک ملي و مدير فعلي بيمه مرکزي) و ولي الله سيف (رئيس فعلي بانک مرکزي) هم در همين بانک انگليسي فعاليت داشته‌اند . همچنين گفته می شود خانواده حسين فریدون ساکن انگليس هستند .
 
علي رضازاده- گروه اقتصادی:‌
1- دو سالي هست که حسين فريدون از گذر حادثه به جايگاه مقامات عالي کشور منتقل شده است. فريدون سابقه کار در وزارت اطلاعات، فرمانداري نيشابور، سفارت ايران در مالزي و نمایندگی ایران در سازمان ملل و نهايتا مشاور برادرش در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام را دارد. علي رغم چهره امنيتي-ديپلماتيک، وي ترجيح مي دهد بيشتر به ارتباطات اقتصادي و حاشيه‌اي بپردازد. 
2- فريدون در ايام تشديد تحريمها و افزايش نرخ ارز (سالهاي آخر دولت احمدي‌نژاد) همراه با شرکاي خود يعني علي صدقي، علي اسديان و ماني مهاجان اقدام به ايجاد صرافي کرد. صرافي «صدقي و شرکاء» که اتفاقا فاقد مجوز از بانک مرکزي است! 
 
 
3- از عملکرد صرافي فريدون اطلاعي در دست نيست. اما برخي معتقدند در آن زمان نقش صرافان و محتکران ارز (کاسبان تحريم) در افزايش نرخ ارز کمتر از نقش تحريم ها نبود! بالاخره فرصت هاي زيادي براي کاسبي وجود دارد و افرادي که شامه اقتصادي خوبي دارند، از آن بهره مند مي شوند!
 
4- حسين فریدون در دولت يازدهم تحرکات اقتصادي خود را تشديد کرده است. فريدون نقش زيادي در انتصاب های مشاغل پرپول دولت تدبير و اميد ايفا مي‌کند. به عنوان مثال مديران بانک‌هاي تجارت، صادرات، ملي و همچنين انتصاب مديران شستا و تاپيکو با اعمال نظر فريدون انتخاب شده‌اند. علي صدقي رفيق و شريک حسين فریدون هم با فشار وي به ربيعي و طيب نيا،‌وزرای کار و اقتصاد به عنوان مديرعامل بانک رفاه منصوب شد. پيش از اين نقش فريدون در فرآيند فسادخيز مداخله ارزي بانک مرکزي هم رسانه‌اي شد. (+) ماجرايي که در آن فروش ارزهاي ارزان قيمت بانک مرکزي از طريق برخي صرافيها انجام مي‌شد و در همين رابطه و با فشار حسين فریدون انتصاب فرشاد حيدري به جاي تهرانفر به تعويق انداخته شد و چند روز قبل بنا به دلايلي (شايد کاهش فشار فريدون بر جناب سيف) بالاخره انجام شد.
5- هفته گذشته با رسانه‌اي شدن حقوق صدها ميليوني مديران بيمه، آقاي امين از رياست بيمه مرکزي استعفا داد و وزير اقتصاد آقاي همتي مديرعامل بانک ملي را به عنوان رئيس بيمه مرکزي منصوب کرد. همين جابجايي باعث شده تا فشار براي انتصاب شريک حسين فریدون به سمت بانک ملي افزايش يابد. شنيده ها حاکيست علي صدقي گزينه جدي جابجايي از بانک رفاه به بانک ملي است. 
 
6- صدقي يکي از مديران سابق بانک ملي است که در مقطعي همراه با جناب سيف در بانک فيوچر بحرين (وابسته به بانک ملي) فعاليت مي‌کرد . صدقي قبل از دولت يازدهم مدير بانک ملي پي ال سي لندن بود . بانک مستقل ملی پی ال سی در سال 80 (دولت اصلاحات) در انگلیس ایجاد شد و حلقه ارتباطی برخی بانکيهاي خاص است . فعاليت در انگليس شايد آغاز نزديک شدن صدقی به خانواده فريدون است. کما اينکه عبدالناصر همتي (مديرعامل سابق بانک ملي و مدير فعلي بيمه مرکزي) و ولي لله سيف (رئيس فعلي بانک مرکزي) هم در همين بانک انگليسي فعاليت داشته‌اند . همچنين گفته می شود برخی اعضای خانواده حسين فریدون ساکن انگليس هستند . انگار انگليس براي فريدونها محل تحصيل خانوادگي است. گل همکاري صدقي با فريدون در صرافي «صدقي و شرکاء» در دولت گذشته رقم خورد. البته همراهي با فريدون به ثمر نشست و در دولت يازدهم صدقي مدير عامل بانک رفاه گرديد. 
 
7- اعمال نفوذ در فرآيند انتصاب مديران عامل بانکهاي دولتي (و شبه دولتي) براي جريان‌هاي قدرت و ثروت بسيار مهم است. سلطه بر کوهي از پول ميتواند تامين مالي عوامل و حتي هزينه‌هاي انتخاباتي و سياسي را بسيار تسهيل کند. يکسال بيشتر از عمر دولت باقي نمانده و اسپانسرها انتظار دارند تا حمايت متقابل تسريع شود. با اين وجود چند هفته اي است بدليل حواشي گسترده، حضور حسين فریدون در دولت کم رنگ شده است. شايد اين اتفاق در انتصاب جايگزين مدير عامل بانک ملي هم تاثير بگذارد. هنوز معلوم نيست اين گوشه گيري تنها يک نمایش ظاهري است يا در واقع هم نفوذ فريدون در عزل و نصبهاي اقتصادي کم رنگ شده. گذشت زمان آرايش جديد و توان نيروهاي فعال در بخش اقتصادي دولت را مشخص خواهد کرد.
برچسب ها: تدبیر24 ، حسن فریدون
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها