ایشان همواره در مقام استادی در دوران مطبوعات معاصر کنارمان بودند و بی شک این تقدیر شایسته نقش آفرینی ایشان در همه این سالهاست
تدبیر24 :زهره آشتياني - دکتر هادی خانیکی به عنوان استاد نمونه دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی انتخاب شد . حس نوستالوژیک این اتفاق در ورای حضوری نهفته است که ایشان همواره در مقام استادی در دوران مطبوعات معاصر کنارمان بودند و بی شک این تقدیر شایسته نقش آفرینی ایشان در همه این سالهاست ؛ و اما تاثیر ایشان نیز در تولید ادبیات توسعه و عدالت جنسیتی جای قدرشناسی ویژه ای دارد .
در سالهای اخیر کمتر اساتیدی بودند به مانند ایشان که به ادبیات توسعه با رعایت چارچوب های نظری برخاسته از تفکر مبتنی بر توسعه و تحول پرداختند ، و این درحالی است که تنها با بازتولید رویکرد توسعه ای است که می توانیم به تبیین جایگاه توسعه پایدار برای پیوستن به مفهوم کنشگری فعال در عرصه جامعه جهانی بپردازیم ، به طوری که در دهکده جهانی که مارشال مک لوهان را به تصویر کشید ، جامعه ای که نتواند از وسایل ارتباط جمعی در راستای حصول اهداف و سیاست های کلان جامعه خود بهره مند شود در این جامعه بزرگ یکپارچه به حاشیه ای رانده خواهد شد که صدایش شنیده نمی شود . بنابراین مفهوم است که اهمیت پیوند حوزه ارتباطات و توسعه عیان می شود . پیوند حوزه ارتباطات به توسعه به تعبیری عملیاتی ساختن موضوع ارتباطات به عنوان یکی از ملزومات کنشگری در جامعه جهانی است و در اینجاست که نقش آقای خانیکی به عنوان یکی از کنشگران حوزه رسانه و ارتباطات بر کسی پوشیده نیست ، و نقش ایشان در گفتمان سازی پیرامون ادبیات نوین توسعه با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها مشهود است . به قول ایشان رسانه ها همیشه از عوامل شکل دهنده گفتمان ها بوده و هستند، و در چنین جایگاهی است که باید به تعریف نقش رسانه در حوزه سیاست پرداخت .
با تکیه بر دیدگاه علمی آقای دکتر خانیکی است که باید در تبیین پدیده " توسعه و ارتباطات " به این نکته اشاره کرد که دیگر به مانند گذشته امکان پذیر نیست که بتوان بخش هایی از جامعه را منجمد کرد یا تعداد معدودی از افراد، سرنخ ها را در دست بگیرند و جامعه را به سوی توسعه ببرند، بلکه باید کل جامعه درگیر موضوع توسعه شود. مباحث مشارکت زنان، محیط زیست، حقوق شهروندی و جنبش های اجتماعی و... همه از مؤلفه های جدیدی است که در توسعه مدّ نظر قرار گرفته است. این بخشی از همان گفتمانی است که در حوزه گفتمان سازی ملزومات شکل گیری فرایند توسعه از سوی آقای خانیکی مطرح و محل بحث قرار گرفته است .
اما رویکرد ایشان در تبیین رویکرد عدالت جنسیتی به عنوان یکی از ملزومات توسعه پایدار و متوازن شایشته قدرشناسی است ، چرا که با بازتولید ادبیات توسعه و به چالش کشیدن آن است که می توانیم به عدالت و توسعه پایدار در دل این ادبیات دست یابیم .
مفهوم سازی برای عدالت جنسیتی در بازنمایی رویکرد توسعه به دستیابی به فرصت های برابر و متوازن برای زنان برخوردار است که رسانه با نفوذی که در عصر ارتباطات نوین در میان افکار عمومی دارد می تواند بار این مسئولیت مهم را بر دوش کشد و این اساتید حوزه ارتباطات و رسانه بوده اند که در سالهای گذشته با تولید ادبیاتی جدید به گفتمان سازی در این حوزه پرداخته اند که آقای خانیکی از جمله افرادی بودند که پیوسته اهمیت این اتفاق مهم را به درستی شناخته و سعی در تدوین نقشه راهی مناسب داشتند .
در پایان این مهم قابل تامل است که آقای دکتر خانیکی در دانشگاهی به عنوان استادی نمونه تقدیر می شوند که زادگاه علوم ارتباطات و رسانه است . دانشگاه علامه طباطبایی که هنوز یادواره استاد دکتر کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ایران را به صورت گنجی نهان در خود محفوظ داشته است یکی از برترین دانشگاههایی ایران در دنیای بین الملل است و در چنین خاستگاهی است که به ارزشگذاری دقیق تلاشها و تاثیر آقای دکتر خانیکی پرداخته می شود و شاید به گزاف نباشد که ایشان را نیز پدر گفتمان " توسعه و ارتباطات " ایران معاصر بنامیم .
* دبير كارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری