بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۴۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
مشاور امور زنان و خانواده وزیر جهاد کشاورزی خبر داد :
" ردیف بودجه ‎ای ملی در سال 95 ویژه آموزش زنان روستایی اختصاص یافته است " این خبری بود که هفته گذشته مشاور امور زنان وخانواده وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد .
تدبیر24 :" ردیف بودجه ‎ای ملی در سال 95 ویژه آموزش زنان روستایی اختصاص یافته است " این خبری بود که هفته گذشته مشاور امور زنان وخانواده وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد . این خبر می تواند نوید بخش تحقق وعده های دولت تدبیر و امید برای زنان روستایی باشد . حسن روحانی در انتخابات 92 وعده هایی را برای ایجاد تسهیلاتی به زنان روستایی صحبت کرده بود . روحانی در وعده خود به زنان روستایی چنین گفته بود " رفع تبعیض و ناامنی شغلی در جامعه زنان کارگر و رفع محرومیت از چهره زنان روستایی از طریق اختصاص سهم معین از اعتبارات تسهیلات روستایی به زنان روستایی از برنامه‌های دولت خواهد بود. تاکنون شعارهای زیادی در حوزه زنان روستایی داده شده، ولی عملیاتی نشده است و در دولت قبل نیز به زنان روستایی بی‌مهری شد، آن هم در شرایطی که فقر و بحران‌های اقتصادی روی زنان روستایی تاثیر بیشتری می‌گذارد. "
این ماموریتی بود که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قبل از آنکه در جایگاهش قرار بگیرد برایش تعریف شده بود .
ماموریتی که به نظر می رسد مریم مجتهد زاده رییس مرکز مشارکت امور زنان دولت دهم درست یکسال قبل از پایان دولت از طرح آن ر شورایعالی اشتغال خبر داده بود ولی بعد از آن هیچ گونه خبری از پیگیری آن نشد .
با وجود اینکه به نظر می رسد طرح مسائل زنان روستایی در سطح کلان سیاست گذاری و اجرایی در دستور کار قرار دارد ولی آنچه تا کنون با آن رو به رو بوده ایم حذف نقش آفرینی زنان روستایی علی رغم سهم اقتصادی و اجتماعی آنها در تولیدات روستایی بوده است و این همان عدم توازن و عدالت در توجه به نقش و جایگاه زنان است .
فقدان امنیت اجتماعی و اقتصادی و نداشتن آینده ای امن برای زنان روستایی در هنگام بروز حوادثی از قبیل از کارافتادگی، بیوگی، طلاق، بیماری، سالخوردگی و از طرفی دیگر نبود سیستم های حمایتی لازم از جمله مسائلی است که زنان روستایی با آن مواجه هستند، که به درستی حسن روحانی در نطق انتخاباتی خودش بدانها اشاره کرده بود ولی آیا پس از گذشته بیش از دوسال از تشکیل دولتش برنامه ای برای آنها داشته است ؟
مولاوردی معاون روحانی چندی پیش در این باره گفت : "  تدوین و اجرای برنامه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان با تمرکز ویژه در زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی همواره در کانون توجهات برنامه ریزان و سیاست‌گذاران بوده است و این معاونت توجه ویژه ای به برنامه ریزی در این حوزه داشته است . "
وی همچنین از عدم وجود سندی برای رسیدگی به مسائل زنان روستایی در نظام برنامه ریزی کشور انتقاد کرده بود و بنابراین انعقاد تفاهم نامه با وزارتخانه های آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توجه به مسائل زنان و دختران روستایی از جمله اقدامات وی برای توجه ویژه به مسائل زنان و دختران روستایی عنوان کرد .
به گفته وی طبق این تفاهم نامه ها در موضوعات توزیع بسته های بهداشتی، افزایش مشارکت زنان و دختران روستایی در مشاغل کشاورزی و توزیع مکمل های غذایی در بین زنان مناطق کم برخوردار ، توجه به زنان سرپرست خانوار و دختران فارغ التحصیل در مناطق روستایی و مناطق محروم از اولویتهای این معاونت بوده که نسبت به آنها اقدام شده است . بر این اساس تدوین سند اجرایی اشتغال پایدار زنان برای اقشار خاص و در مناطق محروم طبق مصوبه شورای عالی اشتغال در دستور کار این معاونت قرار گرفته است که مولاوردی از انتظار این معاونت برای پاسخ این شورا درباره سند خبر داده است .  
گفتنی  است طبق گزارش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در سالهای گذشته موافقت نامه های متعددی پیرو اجرای ماده 230 برنامه پنجم توسعه با دستگاههای همکار در استانها منعقد شده است که در حوزه تحکیم بنیان خانواده ، ارتقاء سلامت و توسعه امور معیشتی و اقتصادی به حوزه زنان و دختران روستایی نیز توجه شده است که در همین زمینه 90 درصد موافقت نامه های سال 92 و 93 به طول کامل محقق شده اند .
اما به دنبال تفاهم نامه ها و تلاش های نهاد سیاست گذار حوزه زنان و خانواده برای حدود ۶/۵ میلیون زنی که در تولیدات بخش کشاورزی و روستایی ایران نقش دارند چه اقداماتی صورت گرفته است و این گزارشی است که فروغ السادات بنی هاشم مشاور امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آن را بیان داشت .
بنی هاشم در یک نگاه کلی در گفت و گو با آفتاب یزد چنین گزارش می دهد : "بمنظور ارتقای مهارتهای شغلی زنان متناسب با نیاز های جامعه وخانواده،طرح توانمندی زنان روستایی در تولید محصول سالم با همکاری دفترامور زنان روستایی وعشایری وزارت جهاد کشاورزی وسازمان ملی استاندارد ومعاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری در سطح ملی برگزار  شده است "  
بنابر گزارش وی از جمله اهداف این طرح آموزش استاندارد سازی محصولات کشاورزی بین زنان کشاورز،تسهیل گران کشاورزی،اعضاء صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی،زنان عضو سازمان های مردم نهاد،ارتقاء سطح مهارتهای حرفه ای زنان و دختران دربخش کشاورزی ،فراهم نمودن زمینه ایجاد کسب وکارهای پایدار با تولید محصول کشاورزی سالم وارگانیک،افزایش سطح زیر کشت محصول سالم و فراهم کردن زمینه ایجاد تشکل های محلی ویژه زنان کار آفرین روستایی است .  
فروغ بنی هاشم مشاور امور بانوان در وزارت خانه جهادکشاورزی در این باره می گوید : "این تفاهم نامه همکاری بین معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی در مورد اموزش  کارافرینی وتوسعه کسب وکار زنان روستایی وعشایری بوده است. "
وی یکی از علل ایجاد این همکاری را در  افزایش مهاجرت مردان از روستا به شهرها دانست و ادامه داد: ا"ز دیگر علل به بالا رفتن  میزان تجرد در مناطق روستایی وپر رنگ شدن نقش زنان در عرصه های اقتصادی واجتماعی از یک سو و وجود منابع و ذخایر با ارزش در مناطق روستایی وعشایری برای راه اندازی کسب وکار وتوسعه اشتغال وکارافرینی در مناطق روستایی وعشایری از سوی دیگر ، موجب عطف توجه معاونت امور زنان وخانواده به مو موضوع کارافرینی وتوسعه کسب وکارهای خرد در بین زنان روستایی وعشایری شده است. در این راستا با انعقاد تفاهم نامه فی مابین وزارت جهادکشاورزی ومعاونت امور زنان وخانواده طرح اموزش کارافرینی وتوسعه کسب وکار در دستور کار قرار گرفت. "
مشاور امور بانوان در وزارت خانه جهاد کشاورزی تصریح کرد: در راستای اجرایی شدن این تفاهم نامه از اواخر سال 94 تا کنون بیش از 20000 نفر از زنان واجد شرایط روستایی وعشایری در سراسر کشور در کارگاه های اموزشی کارافرینی شرکت کردند وبا مبانی واصول راه اندازی کسب وکارهای خرد، بازاریابی محصولات آشنا شدند. براین اساس اطلاعات اخذ شده بیش از 500 نفر از افراد اموزش دیده موفق به راه اندازی یا توسعه کسب وکار خود شدند. شایان ذکر است کسب وکارهای زنان به توسعه اشتغال وکسب وکار در خانواده کمک می کند. چرا که گروه شغلی زنان کارافرین معمولا فرزندان بیکار ، حتی همسران و بستگانشان  هستند.   
طبق گزارش های ارائه شده از اجرای طرح توان افزایی زنان و دختران روستایی می توان به اجرای این طرح در استان گیلان اشاره کرد که طی برگزاری کارگاهی آموزشی برای تبیین مفهوم استاندارد سازی محصولات اشاره کرد .
یکی دیگر از طرح های طرح توانمندی زنان روستایی در  استانداردسازی محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم که با همکاری دفتر آموزش و ترویج جهاد کشاورزی و اداره کل استاندارد استان ومعاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شده است. در این کارگاه آموزشی نیز 44 نفر از بانوان کشاورز و کارافرین،  تسهیل گران کشاورزان واعضاء صندوق های اعتبارات روستایی حضور داشتند و مطالب آموزشی در خصوص چگونگی تشکیل و فعال سازی سازمانهای مردم نهاد و افزایش مشارکت زنان روستایی و ارایه راهکارهای استفاده از روشهای جایگزین سموم آفت کش، جهت تولید محصول سالم از طریق کارشناسان ارائه شده است .
این گزارشها نمونه ای از اقداماتی است که از سوی دولت برای زنان روستایی صورت می گیرد . هر چند که باید گفت با توجه به انبوه مشکلات همچنان در ابتدای مسیر هستیم و توسعه ارائه تسهیلات به نقش آفرینی زنان روستایی در چرخه اقتصاد ملی نیاز مند برنامه ریزی  و همیاری تمام دستگاههای مجری در راستای اهتمام به اجرای سیاست گذاری های کلان در این عرصه است .




بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
گیلانغربی
|
Netherlands
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
0
0
اخیرایکی ازسیاستمداران اروپایی گفته بوده‌ است که‌ متعجب ام ازاینکه چرا هندی ها دهه ها دین وخدادارند امانسبت بهم شکیباهستند ودرصلح وصفاباهم زنده گی میکنند، درحالیکه مسلمانان یک خدا ویک پیغمبردارند اما دونفرازآنها نمیتوانندزیریک سقف باهم زنده گی کنند.
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها