بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۴۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
تدبیر24 :روزنامه "فایننشال تایمز" از این موضوع تحت عنوان "محافظه کاران بار دیگر اصلاح طلبان را به عقب راندند" یاد کرده است و در این باره می نویسد:"یکی از محافظه کارترین چهره ها به ریاست مجلس خبرگان رسید. این ضربه قابل توجهی به گروه های اصلاح طلب بود. رییس مجلس خبرگان می تواند در نظارت بر فعالیت های مقام رهبری و در تعیین رهبر آینده از نظر نقشی که قانون اساسی به او محول کرده نقش چشمگیری داشته باشد. ایت الله جنتی 89 ساله است. 51 رای از 86 عضو مجلس خبرگان در روز سه شنبه به نفع او به صندوق ریخته شد". 


فایننشال تایمز اشاره می کند که در جریان رقابت میان میانه رو ها و اصلاح طلبان با محافظه کاران و دلواپسان آیت الله جنتی رییس شد. "محمد جوادی حصار" فعال اصلاح طلب از مشهد به این روزنامه می گوید:"تندروها می خواهند یک پیام را به مردم ارسال کنند و آن این که هیچ چیزی تغییر نکرده و امیدی به هیچ گونه تغییری نداشته باشند". 

به گزارش خرداد، این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اختلاف میان محافظه کاران و اصلالح طلبان اختلاف میان دو رویکرد و دو جهان بینی است و در این باره می نویسد:"محافظه کاران معتقدند که چندان رای مردم دارای مشروعیت نیست و بر مشروعیت الهی نظام تاکید دارند در حالی که اصلاح طلبان انتخابات را بهترین سازوکار برای اعمال تغییر می دانند و معتقدند که نظام نیمه دمکوکراتیک در ایران اجازه می دهد که از طریق غیر خشونت آمیز بتوان حرف ها را به کرسی نشاند. محافظه کاران نگران برقراری رابطه ایران با امریکا و کشورهای خارجی هستند و آن را تهدیدی علیه انقلاب می دانند در حالی که روحانی، آیت الله هاشمی و اصلاح طلبان از بهبود روباط ایران با غرب در دوران پسا برجام راضی هستند". 

روزنامه "فایننشال تایمز" در ادامه اشاره می کند که نبرد بعدی میان اصلاح طلبان و محافظه کاران برای انتخاب رییس مجلس خواهد بود که رقابت میان محمدرضا عارف و لاریجانی نخواهد بود. 

این روزنامه اشاره می کند که تحلیلگران باور دارند که دلواپسان و نهادهای خاص نزدیک به آنان نمی خواهند روحانی بار دیگر رییس جمهوری شود و می خواهند این باور را القا کنند که او از پیشرفت اقتصاد ایران در دوران پسا تحریم بازمانده است. 

"توماس اردبرینک" خبرنگار "نیویورک تایمز" نیز در گزارشی تحت عنوان "محافظه کاری که رییس قدرتمندترین شورا شد" اشاره می کند که دلواپسان باور دارند که این موفقیت برای آیت الله جنتی پیامی برای روحانی و میانه روها در ایران است و در این باره می نویسد:"احتمالا روحانی از این موضوع خوشحال نیست. اما او نشان داد به قانون پایبند است او از مردم سالاری دینی گفت. برخی نیز در اردوگاه میانه روها از نامزدی آیت الله جنتی حمایت کرده اند هر چند بیش تر این حمایت تاکتیکی بوده است. "فرشاد قربانپور" تحلیلگر سیاسی نزدیک به دولت روحانی می گوید:"ما باید از کاهش ضرر و زیان های انتخاباتی در رای گیری مجلس اطمینان حاصل کنیم. ما در حال تلاش برای کاهش نگرانی های خود و حفظ قدرت توسط نمایندگان میانه رو هستیم".


این روزنامه اما اشاره می کند که تمام اصلاح طلبان با این نظر موافق نیستند و در این باره می نویسد:"ابراهیم اصغر زاده فعال اصلاح طلب باور دارد که شاید ائتلاف اصلاح طلبان با افرادی تحت عنوان میانه رو نادرست بوده است". 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که دلواپسان واکنش های زیادی از خود نشان داده اند و می افزاید:"خبرگزاری فارس نوشت که این یک سیلی قدرتمند به دولت انگلیس بود". 


شبکه خبری "الجزیره" نیز با انتشار گزارشی به نقل از "قنبر نادری" روزنامه نگار در تهران که با کیهان بین المللی کار می کند اظهار می کند که ایت الله جنتی و دوستانش باور دارند که می توانند مانع بهبود رابطه با غرب شوند". با این حال، او در موفقیت انان در آینده تردید دارد و در این باره می افزاید:"اما انتخابات نشان داد که مردم از میانه روی و اعتدال حمایت گسترده کرده اند". 


سایت تحلیلی "المانیتور" نیز اشاره می کند که ریاست آیت الله جنتی نشان داد که دست کم نمی توان رای تهران را به عنوان الگوی غالب رای گیری در سایر نقاط کشور نیز دانست و محافظه کاران هم چنان در سایر شهرها از نفوذ برخوردار هستند. 


روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز با اشاره به مواضع گذشته آیت الله جنتی می نویسد:"او پس از انتخابات 88 علیه معترضان به نتایج انتخابات موضع گیری کرد. هم چنین او در سال 2003 میلادی عراقی ها را تشویق به حمله علیه نیروهای امریکایی مستقر در عراق کرد. در نتیجه ، این موضع نشان می دهد که او موافق توافق هسته ای با قدرت های جهانی نبوده است. او هم چنین در سال 1989 میلادی پس از صدور فتوای مرگ سلمان رشدی برای انتشار کتابی ضد اسلامی به شدت از قتل او حمایت کرد. برخی نیز بر این باور بودند که به طور گسترده حامی احمدی نژاد بوده است". 

این روزنامه به نقل از "سعید لیلاز" تحخلیلگر سیاسی می نویسد:"حضور ایت الله جنتی نمادی برای محافظه کاران تداوم قدرت آنان است". 
برچسب ها: تدبیر24 ، جنتی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها