بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۴۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
علی جنتی گفت: من فكر نمي‌كنم سياست‌هاي كلي عربستان تغيير كرده باشد
تدبیر24 :در حالي كه كه آمريكا ماه گذشته اعلام كرده بود مايل به خريداري بخشي از آب سنگين ايران است روز پنجشنبه مجلس نمايندگان آمريكا با ۲۵۱ رای موافق در برابر ۱۶۸ رای مخالف به متمم ارائه شده از سوي ران دسانتينس نماينده جمهوري‌خواه فلوريدا رای داد كه بر اساس آن خريد آتي آب سنگين دولت آمريكا از ايران ممنوع خواهد بود. متمم مشابه اين متمم پيش از اين نتوانسته است در سناي آمريكا به تصويب برسد و دموكرات‌ها با آن مخالفت كرده‌اند. بر اساس توافق هسته‌اي با ايران، تهران بايد ذخاير آب سنگين خود را كاهش دهد. ولي كاتن و ساير جمهوري‌خواهان اميدوارند تا در آينده مانع از تحقق اين مساله شوند. دولت اوباما براي نهايي كردن قرارداد خريد ۸. ۶ ميليون دلار آب سنگين از ايران كه در برنامه هسته‌اي اين كشور مصرف شده است، حركت مي‌كند. تام كاتن سناتور جمهوري‌خواه متمم را براي لايحه ۳۷. ۵ ميليارد دلاري انرژي ارائه كرده بود كه بر اساس آن خريد آب سنگين از ايران را منع مي‌كرد. سناي آمريكا با طرح پيشنهادي تام كاتن مخالفت كرده است.

واكنش ايران به تصميم آمريكا

معاون وزير خارجه در واكنش به مصوبه مجلس نمايندگان آمريكا مبني بر ممنوعيت خريد آب سنگين از ايران گفت: تنها تعهدي كه ايران طبق برجام دارد، فروش مازاد آب سنگين در بازارهاي بين‌المللي است. اگر خريدار پيدا شد كه شد اگر نشد هم نشد. سيد عباس عراقچي رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام افزود: مصوبه كنگره آمريكا درباره ممنوعيت خريد آب سنگين از ايران اهميتي ندارد. وي ادامه داد: آمريكا و رژيم صهيونيستي دشمني خود را با ايران كنار نگذاشته‌اند و چالش‌هاي ما با آنها ادامه دارد اما اجازه نمي‌دهيم نقض برجام بطور صريح صورت گيرد. معاون وزارت خارجه خاطرنشان كرد كه ايران بر اساس برجام متعهد به فروش آب سنگين نيست. عراقچي تاكيد كرد: در دور قبلي كه در مجلس سنا تلاش شد تا جلوي فروش سنگين ايران گرفته شود موفق آميز نبود و راي نياورد. رئيس ستاد پيگيري اجراي برجام خاطرنشان كرد: اصولا طبق برجام آمريكا و هيچ كشور ديگري متعهد به خريد آب سنگين از ايران نيست. معاون ظريف با اشاره به ترويج فضاي ايران هراسي و تاثير آن بر روند اجراي برجام گفت: تلاش‌هايي كه براي ايران هراسي در داخل آمريكا توسط جناح‌هاي تندرو و در منطقه هم در حال صورت گرفتن است در جهت اجازه ندادن به ايران براي استفاده از فضاي برجام است. وي افزود: اينها همان جرياناتي هستند كه تمام تلاش خود را كردند كه مذاكرات هسته‌اي به نتيجه نرسد و وقتي آنجا ناكام ماندند به اين مساله روي آورده‌اند. عراقچي تاكيد كرد: بايد با سياست ايران هراسي مبارزه كرد و فضاي اعتماد بخشي را براي جامعه اقتصادي دنيا فراهم كنيم كه روابط شكل گيرد.

ايران شوخي ندارد

گفتني است پيش از اين مصوبه آمريكا بود كه سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشور اعلام كرده بود آب سنگين ايران به «قيمت روز» به آمريكا فروخته شده است. بهروز كمالوندي گفت: «كساني كه درباره قيمت آب سنگين صحبت مي‌كنند از وضعيت بازار آگاهي ندارند. ما آب سنگين را طبق قيمت روز فروختيم و جايگزين شركت‌هاي كانادايي در بازار آمريكا شديم.» كمالوندي ادامه داد: «علاوه بر ۱۳۰ تن آب سنگيني كه مي‌توانيم طبق برجام حفظ كنيم، حدود ۷۰ تن مازاد داريم كه بايد در بازارهاي بين‌المللي عرضه شود.» وي افزود: از اين ۱۳۰ تن حدود ۶۵ تن براي رآكتور بازطراحي شده اراك مورد نياز است كه اين ميزان براي پنج سال ديگرلازم خواهد بود ضمن اينكه حدود۶۵ تن ديگر هم به عنوان ذخيره نگه مي‌داريم. سخنگوي سازمان انرژي اتمي درباره بازار بين‌المللي آب سنگين گفت: بازار بين‌المللي آب سنگين شامل دو بخش تحقيقاتي دارويي و استفاده در رآكتورهاي قدرت آب سنگين است... آب سنگين مصرفي رآكتورها معمولا از سال‌ها قبل ذخيره مي‌شود. همه كشورها اين كار را مي‌كنند و آن چيزي كه مي‌ماند در بازار در مصارف غيرهسته‌اي و دارويي استفاده مي‌شود.» به گفته كمالوندي، مصرف كل بازار دنيا ۹۵ تن در سال است كه ۷۵ درصد آن مربوط به بازار آمريكاست و در هر صورت هر مقدار آب سنگين به فروش برسد بخش عمده آن به اين بازار مي‌رود و نمي‌توان از آن صرف نظر كرد.

وزير ارشاد: خواسته‌هاي ما تامين نشود
حج منتفي است

حج ۹۵ ايران در ابهام

عربستان: مشكل صدور رواديد رفع شده است

آرمان: ۴ارديبهشت ماه بود كه خبری منتشرشد مبنی براینکه رئيس سازمان حج و زيارت براي مذاكره درباره حج تمتع در صدر هياتي عازم عربستان مي‌شود. در آن روز سعيد اوحدي با بيان اينكه به لحاظ محدوده زماني اجراي عمليات حج در محدوده قرمز زمان‌بندي قرار داريم، گفت: به اعتقاد ما اين سفر آخرين منزلگاه تلاش براي اقامه حج تمتع امسال است. وي اظهارکرد: بعد از تغييراتي كه اخيرا در وزارت حج عربستان شاهد بوديم وزير حج عربستان در نامه‌اي اعلام كرد كه مشكل صدور رواديد زائران ايراني در داخل ايران رفع شده است و سپس در نامه‌اي ديگر از هيات ايراني دعوت كردند كه در دور جديد مذاكرات در جده حضور پيدا كنند. پنجشنبه بود كه عربستان سعودي اعلام كرد: مذاكرات با نمايندگان ايران كه به اين كشور سفر كرده‌اند درباره تمهيدات حجاج جمهوري اسلامي ايران «مثبت» بوده است. خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: «حسين شريف» معاون وزير حج عربستان سعودي پس از مذاكرات با هياتي از ايران گفت: دو طرف درباره تمهيدات و همچنين سازماندهي و خدمات براي حجاج گفت‌وگو كردند. حسين شريف افزود: توافق شده است حجاج ايراني از رواديد الكترونيكي استفاده كنند كه قابل پرينت گرفتن است زيرا دفاتر ديپلماتيك عربستان سعودي در ايران همچنان تعطيل است. وي گفت: موافقتنامه نهايي در پايان مذاكراتي كه هم‌اكنون جريان دارد، امضا خواهد شد. حسين شريف درباره موضوع هواپيماهايي كه قرار است حجاج ايراني را به عربستان سعودي ببرند، پاسخ صريحي نداد. در حال حاضر ارتباط هوايي عربستان سعودي و ايران قطع است. وي افزود: دستورالعمل‌ها درباره هواپيما از سوي اداره هواپيمايي كشوري عربستان سعودي صادر خواهد شد.

اگر خواسته ايران تامين نشود، حج نداريم

اما آنچه وزير ارشاد گفت خلاف ادعاي عربستان را نشان مي‌داد. علي جنتي افزود: اگر عربستان نتواند خواسته‌هاي ايران را تامين كند امسال حجي انجام نخواهد شد. علي جنتي درباره خبرهاي مثبتي كه از توافق ايران و عربستان درباره موضوع حج مطرح شده است گفت: من فكر نمي‌كنم سياست‌هاي كلي عربستان تغيير كرده باشد به اين خاطر كه در آخرين ديدارهايي كه هيات ايراني با آنها داشته است اولا بسياري از پيشنهادهاي ما درباره تامين امنيت زائران و امكاناتي را كه بايد فراهم كنند، نپذيرفتند. وي اظهارکرد: خصوصا بحث ويزا را كه ما نياز داشتيم در داخل كشور به ما ويزا بدهند، قبول نكرده‌اند.

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، حج
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها