بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۴۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
با تاکید سران هفت کشور صنعتی در ژاپن (جی 7) مبنی بر ادامه تحریم روسیه و حتی تهدید به افزایش آن، اعلام یک مقام اروپایی مبنی بر ماندگاری تحریم های ضد روسی و اقدام متقابل مسکو، جنگ تحریم ها بین طرفین وارد سومین سال می شود.
تدبیر24 :اتحادیه اروپا قرار است دو ماه دیگر تصمیم خود را درباره ماندگار بودن یا پاک کردن نام روسیه از تحریم ها اعلام کند، ولی هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر پایان دادن به شرایط کنونی دیده نمی شود و در همین حال مسکو مواضع این اتحادیه در موضوع اکراین و وضع تحریم ها را نشانه وابستگی زیاد اتحادیه اروپا به آمریکا اعلام کرده است.
دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز در حاشیه اجلاس سران جی -7 به خبرنگاران اعلام کرده است تا زمانی که توافقنامه مینسک برای حل بحران اوکراین بطور کامل اجرا نشود تحریم ها در مورد روسیه باقی می ماند.
جنگ تحریم ها بین مسکو و غرب در حالی ادامه دارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه خواستار آغاز مذاکرات با اتحادیه اروپا برای رفع و حل و فصل اختلافات و تنش های میان دو طرف شده بود.
پوتین در مقاله ای که پنجشنبه گذشته در روزنامه یونانی کاتی مرینی منتشر شد، خاطرنشان کرد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا هیچ مساله حل نشدنی ندارد و در حالی که ما برای مذاکره در باره تمامی مسائل آمادگی داریم، طرف مقابل آماده نیست.
وی ادامه داد: روسیه و اتحادیه اروپا در شرایط کنونی به سر دو راهی رسیده اند که باید دریابند آینده روابط چگونه خواهد بود و به کدام سمت پیش بروند. مسکو بر ضرورت برقراری مشارکت یکسان و حل مسائل با گفت و گو تاکید دارد که باید عرصه های مختلفی از جمله تسهیل صدور روادید تا همکاری در عرصه انرژی و ایجاد ائتلاف در این حوزه را شامل شود، اما در طرف مقابل آمادگی دیده نمی شود.
از سال 2014 که دولت متمایل به روسیه در اکراین با شکل گیری تجمع ها و اعتراض های مردمی تحت حمایت های مستقیم آمریکا و اتحادیه اروپا سقوط کرد و دولت طرفدار غرب شکل گرفت، روسیه به دخالت بویژه مانع تراشی در پایان دادن به درگیری بین جدایی خواهان و نیروهای دولتی در مناطق شرقی (دونباس) متهم شده که مسکو آن را رد کرده است.
آمریکا و اروپا در چارچوب این پرونده از سال 2014 تحریم های مالی، مسافرتی و ایجاد محدودیت در صادرات برخی کالاها و اقلام دارای فناوری بالا را علیه روسیه وضع کرده اند که سبب ایجاد محدودیت هایی برای مسکو شده است.
از سوی دیگر، روسیه که یکی از بازارهای پرمصرف محصولات غذایی، باغی و کشاورزی اتحادیه اروپا بود در یک اقدام متقابل تحریم های مختلفی را علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واردات محصولات و تولیدات کشاورزی وضع کرد.
بر اثر این تحریم های بخش های فعال تولیدی بویژه دامداری ها، کارخانه های تولید فرآورده های لبنی و محصولات باغی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت فشار قرار گرفتند و حتی دامداران شیرها را به نشانه اعتراض به سیاست تحریم روسیه در خیابان ها ریختند.
اکنون در حالیکه این وضعیت برای اقتصاد روسیه خوشایند نیست، دیمیتری مدودیف نخست وزیر این کشوردر تازه ترین اقدام متقابل اعلام کرد، برنامه تمدید تحریم های مسکو علیه غرب به مدت یک سال دیگر به کاخ کرملین ارائه می شود.
نخست وزیر روسیه پس از گذشت چند ساعت از تهدید سران جی 7 مبنی بر تشدید تحریم های ضد روسی، گفت که به رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد می کند تحریم های در مورد غرب برای یک سال دیگر تمدید شود و دولت هم طرح تدابیر متقابل برای پاسخ دادن به تحریم های ضد روسی را برای اجرا در سال 2017 ابلاغ خواهد کرد.
این سخنان مدودیف همزمان با بیانیه تهدیدآمیز سران گروه جی هفت در ژاپن بیان شد که به روسیه هشدار دادند در صورت عدم اجرای توافقنامه مینسک برای حل مساله اوکراین، تحریم های ضد روسی تمدید خواهد شد و حتی افزایش می یابد.
در بیانیه سران کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، ‌ژاپن، انگلیس، کانادا و ایتالیا بر ماندگاری تحریم ها علیه روسیه تا زمان اجرای کامل توافقنامه مینسک برای حل درگیری ها در شرق اوکراین تاکید شده است.
در بیانیه سران جی هفت آمده است، «تحریم های ضد روسی زمانی لغو می شود که مسکو به تعهدهای خود در توافقنامه مینسک عمل کند».
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با انتقاد از تحریم های دوساله ضد روسی آمریکا و اتحادیه اروپا، اعلام کرد که مسکو در ارزیابی نقش مستقل کشورهای اروپایی تا حدودی اشتباه کرد و بحران اکراین سطح بالای وابستگی اتحادیه اروپا را به نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا نشان داد.
وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه تحریم های یکجانبه اعمال شده غرب نمی تواند مسکو را وادار کند مواضع اصولی خود را تغییر دهد، افزود: بدیهی است که تلاش ها با ابزار تحریم برای ایجاد فشار، روسیه را از ادامه سیاست های اصولی خود باز نمی دارد و از پیگیری منافع ملی چشم پوشی نمی کند.
لاوروف در مصاحبه با روزنامه مجارستانی «مادیار نامزت» اظهار کرد: در مورد تحریم های ضد روسی هیچ مذاکره ای انجام نمی دهیم و در آینده هم برای شرایط لغو آن گفت وگو نخواهیم کرد.
وی افزود: اتحادیه اروپا لغو تحریم ها را منوط به اجرای توافقنامه مینسک کرده است، در حالیکه ارتباط دادن این مسائل به روسیه بی اساس است، زیرا مسکو طرف مناقشه اکراین نیست. مطرح کردن مساله به صورت کنونی، این کشور را به خودداری از انجام موافقتنامه تشویق می کند و اکنون وضعیتی پیش آمده که روابط روسیه و اتحادیه اروپا درگیر سیاست های غیرمسئولانه کی یف شده است.
وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اکنون نوبت اتحادیه اروپا است که با توجه به تماس های ما با شرکا، مخرب بودن رویارویی با ابزار تحریم ها را درک می کنند و برخی کشورها از جمله مجارستان گفته اند که باید هر چه زودتر از این صفحه ناخوشایند عبور کرد، هر چند متاسفانه مقدور نیست.
اکنون با آشکار شدن افق تداوم جنگ تحریم ها براساس بیانیه جی 7 و اقدام متقابل روسیه، انتظار نمی رود اتحادیه اروپا در نشست پیش روی خود در پایان شش ماهه اول سال 2016 به مجموعه محدودیت های ضد روسی پایان دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها