بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۴۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
تدبیر24 :بررسی صفحه اینستاگرام قاتل ستایش نشان می دهد او در آخرین لحظات عکسی از دختر بچه 6 ساله ای گذاشته است و این بیانگر آن است که فکر او درگیر ستایش بوده است.
تحلیل محتوای صفحه اینستاگرام قاتل ستایش،انگیزه این نوجوان را فاش ساخت

دبیر کارگروه خانواده سالم ریاست جمهوری گفت:رسانه‌های جدید این روزها به منزله شمشیر دو لبه در ایران عمل می‌کنند و دلیل آن هم بی توجهی به بحث آموزش و فرهنگ سازی در قبال رسانه‌های نوین بوده است. در حال حاضر اغلب قریب به اتفاق نسل جوان به داشتن وسایل نوین و استفاده از اینترنت و شبکه‌های مجازی علاقه نشان می‌دهند.

دکتر عالیه شکربیگی جامعه شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه در خصوص نقش رسانه در بروز خشونت به آستان گفت: بررسی تحقیقاتی در این زمینه نشان داده که محتواهای برخی رسانه‌ها در راستای خشونت‌زایی و تعلیم رفتارهای غلط اجتماعی عمل می‌کنند و حال که جامعه ما در بستر یک تحول اجتماعی قرار دارد و به دهکده جهانی وصل شده، خوب است در این زمینه آموزش داده شود.

این عضو انجمن جامعه شناسان ایران با اشاره به ایجاد واحد درسی سواد رسانه در مدارس افزود: برای مثال می‌توان در مدارس واحد درسی تحت عنوان سواد استفاده از رسانه‌ها ایجاد کرد و از این طریق به دانش آموزان یاد داد الزاما نباید هر چیزی را که در رسانه‌ها می‌بینند باور، عمل و در رفتار الگوسازی کنند. در کنار این ابزارها، اغلب بازی‌هایی که بچه‌ها انجام می‌دهند و نرم افزارهایی که روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شوند به نوعی خشونت‌زایی را گسترش می‌دهند.

دبیر کارگروه خانواده سالم ریاست جمهوری ادامه داد: این تعلیم و پرورش خشونت در آینده‌ای نه چندان دور تبعات بدی دارد و این خشونت‌ها در زندگی افراد عینی می‌شود. کودکان در بزرگسالی این خشونت‌هایی را که از دوران کودکی دیده‌اند، علنی و عمل می‌کنند و امروز ما شاهد این مساله هستیم که گفتمان‌های بسیار خشونت‌زا میان نسل جوان و در پاره‌ای از موارد در رویارویی با والدینشان وجود دارد. همین جا به مفهوم «انتقال‌پذیری خشونت» در خانواده‌های ایرانی اشاره می‌کنم.

وی تاکید کرد: در این گفتمان خشونت‌زا، نظام آموزشی و خانواده موثر است، اما رسانه ملی به دلیل عدم اختصاص ساعاتی از وقت تلویزیون برای بررسی اثرات رسانه‌های نوین به مردم و دانش‌آموزانمان در زایش این خشونت نقش بیشتری دارد.

دکتر شکر بیگی با اشاره به انگیزه اصلی قاتل ستایش بیان کرد:در ماجرای ستایش که قبلا به آن اشاره کردم من خودم، چون گفته‌های جوانی که قاتل ستایش بود را روی صفحه اینستاگرام او تعقیب می‌کردم، متوجه شدم اگر کسی تحلیل محتوا بلد بود می‌توانست به خوبی متوجه نیت قاتل ستایش بشود و اینکه او در چه مرحله‌ای از خشونت قرار دارد. او در آخرین لحظات، عکسی از دختربچه‌ای ۶-۵ ساله روی صفحه خود گذاشته بود که نشان می‌داد فکر او درگیر ستایش است.

به گزارش آستان،این جامعه شناس با بیان برخی توصیه ها به خانواده ها تصریح کرد:بنابراین اگر خانواده‌های ما، ‌نظام آموزشی و همه دانش آموزان و معلمان ما و کل نظام فرهنگی ما و کسانی که با امر تعلیم و تربیت سر و کار دارند در زمینه فضای مجازی به افراد آموزش ندهند، خود آن افراد به صورت خودسر وارد آن فضا می‌شوند و در آن جلو می‌روند.

 به گفته دکتر شکربیگی:در این آزمون و خطاها طبیعی است که افراد در دام مشکلات مختلفی بیفتند، زیرا نظام سرمایه‌داری امروز از طریق نفوذ نرم‌افزاری سعی دارد در دنیا گسترش پیدا کند و وقتی کودکان ما از طریق بازی‌های کامپیوتری خیلی خشن وارد زندگی واقعی می‌شوند طبیعی است که نتیجه چنین فرایندی خشن بار آمدن این فرد و اعمال این رفتار از سوی فرد تا آخر زندگی او باشیم. بنابراین از خیلی وقت پیش این نیاز احساس می‌شد که نظام آموزشی باید وارد صحنه و برای آموزش فرزندان ما در مورد فضای مجازی دست به کار شود و ساعات و دروسی را به یادگیری سواد رسانه ای اختصاص دهد.

به اعتقادی وی، از مهدکودک‌ها تا دانشگاه‌ها باید این آموزش‌ها داده شود و در دانشگاه هم ادامه یابد، در کنار آن رسانه‌های دیگر مانند صدا وسیما هم باید خیلی جدی وارد کار شوند. در حال حاضر آمار خودکشی در کشور ما زیاد شده است و خشونتی که ۱۰۰ درصد باشد یعنی خودکشی و این یعنی پایان نشاط و طراوت. در فضای خشن جامعه امروز، انحطاط اخلاقی و فروپاشی حریم‌های دیوارهای حفظ ادب را شاهد هستیم. باید به این مساله توجه کنیم که اجتماع ما در بحث آسیب‌زایی سیر صعودی دارد و آمار طلاق و اعتیاد و همه آسیب‌های اجتماعی کشور روند صعودی دارد.

دبیر کارگروه خانواده سالم با اشاره به راهکارهای جدی افزود: اینها نشان می‌دهد که باید راهکار جدی و سریع برای این معضلات اندیشید و همه باید دست در دست هم بگذاریم تا امید به برون‌رفت از این وضعیت داشته باشیم. در هر حال، همت والایی باید به خرج داد و این جامعه را از شرایطی که در آن اسیر شده نجات داد. گودالی که تحت عنوان انواع آسیب‌های اجتماعی در کشور ایجاد شده؛ امیدواریم همگی با همکاری و همیاری هم بتوانیم از این گودال آسیب‌زای جامعه امروز بیرون بیاییم.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها