بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
درحالی که غرفه داران میادین میوه و تره بار شهرداری تهران از اجاره سنگین غرفه ها و زیان آور بودن فعالیت دراین میادین انتقاد می کنند، شهرداری در نظری کاملا متفاوت بر سودآوری غرفه ها به دلیل کثرت درخواست اجاره و متقاضی فعالیت دراین میادین تاکید دارد.
تدبیر24 : درهمین حال شهروندان نیز از فعالیت این میادین به دلیل قیمت مناسب عرضه میوه و تره بار در مقایسه با میوه فروشی های سطح شهر رضایت دارند.
همین امر موجب شد تا خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با حضور در تعدادی از میادین میوه و تره بار شهر تهران، در گفت وگو با شهروندان و غرفه داران نظرات آنان را در خصوص فعالیت این مراکز در زمینه عرضه میوه و تره بار جویا شوند.
به گزارش خبرنگاران ایرنا، اوایل هفته گذشته خبرهایی مبنی بر اعتراض برخی غرفه داران میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در رسانه ها منتشر شد.
این خبرها حکایت از آن داشت که غرفه داران به میزان اجاره بهای پرداختی خود اعتراض داشته و معتقدند که قوانین حاکم بر این بازارها شرایط را برای درآمدزایی آنها محدود و سخت کرده است.
درهمین ارتباط، شنبه و یکشنبه هفته گذشته برخی از غرفه داران در میادین میوه و تره بار شهر تهران در اعتراض به این مشکلات به ویژه موضوع اجاره بها، اعتصاب کرده و کار نکردند.
به گفته این افراد، اجاره ماهیانه غرفه در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران 50 تا 500 میلیون ریال تعیین شده که با توجه به قیمت عرضه محصولات دراین مراکز، امکان پرداخت این مبلغ برای غرفه داران بسیار سخت شده و مقرون به صرفه نیست.
این مطالب درحالی مطرح می شود که شهرداری تهران افزایش قیمت اجاره غرفه های میوه و تره بار را تکذیب می کند.
براساس اعلام مسئولان سازمان میادین و میوه و تره بار شهر تهران، غرفه ها به صورت مزایده اجاره داده شده و رقم نهایی براساس خواست متقاضی مشخص می شود به نحوی که در برخی موارد رقم نهایی چندین برابر مبلغ اولیه تعیین شده از سوی شهرداری برای اجاره غرفه است.
به اعتقاد مسئولان این سازمان، این امر نشاندهنده اقتصادی بودن اجاره این غرفه ها است چراکه درغیر اینصورت متقاضیان نباید چندین برابر مبلغ پایه اجاره را برای گرفتن غرفه عرضه میوه و تره بار پیشنهاد کنند.

* نظرات غرفه داران
ع.د یکی از غرفه داران میدان میوه و تره بار جلال آل احمد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: غرفه ها به صورت مزایده واگذار شده و به طور معمول برحسب موقعیت و مکان از 50 تا 500 میلیون ریال برای مدت چهار ماه به متقاضی واگذار می شود.
به گفته وی، مزایده اجاره غرفه ها پیش از این هر شش ماه یکبار برگزار می شد که به تازگی این مدت به چهار ماه کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: همین امر مشکلات زیادی را برای متقاضیان غرفه ها ایجاد کرده به نحوی که رقم تعیین شده برای اجاره چهار ماه غرفه به هیچ عنوان اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.
این غرفه دار میدان میوه و تره بار افزود: از سوی دیگر اجباری شدن بحث عرضه میوه ها به صورت دستچین به مشتریان نیز با توجه به اینکه ضایعات میوه برای فروشنده باقی می ماند به یک معضل برای غرفه داران تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: این هزینه ها به اضافه هزینه های جاری و مصرفی غرفه شامل بهای برق، آب، گاز و مخابرات، شارژ مجموعه و همچنین هزینه بیمه و حقوق کارگران به واقع مانع بزرگی را برای ادامه فعالیت غرفه داران در میادین میوه و تره بار ایجاد کرده است.
به گفته وی، سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در قبال اجاره و مبالغ دریافتی، هیچگونه خدمت و سرویسی به غرفه داران ارائه نمی کند به نحوی که رنگ آمیزی غرفه ها نیز باید توسط مستاجر(اجاره کننده غرفه) انجام شود.
وی افزود: به عنوان مثال شهرداری تهران بابت یکدستگاه ترازو مبلغ 70 میلیون ریال را از غرفه داران دریافت کرده درحالی که قیمت این محصول در بازار حدود 10 تا 20 میلیون ریال است.
این غرفه دار اظهار کرد: بر اساس محاسبات هفتگی درآمد حاصل از فروش میوه و تره بار در این میادین نه تنها سودی برای ما ندارد بلکه زیان اقتصادی نیز به همراه دارد.
ح.ر یکی دیگر از غرفه داران میدان میوه و تره بار شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری به تازگی برخی غرفه ها را ملزم به عرضه میوه دستچین کرده گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی، قیمت میوه دستچین حدود 10 درصد بیشتر از عرضه میوه به صورت درهم است.
به گفته وی، عرضه دستچین میوه ضایعات زیادی را برای غرفه دار به دنبال دارد که البته تعداد محدودی از مشتریان میادین میوه و تره بار متقاضی خرید میوه دستچین هستند.
وی افزود: محدودیت غرفه داران در تعیین قیمت برای عرضه میوه و تره بار در مقایسه با قیمت عرضه این محصولات در فروشگاههای سطح شهر نیز موجب بروز مشکلاتی برای غرفه داران شده است.
به گفته وی، شهرداری تنها به دنبال کسب درآمد بیشتر از فعالیت میادین میوه و تره بار است و در قبال درآمدهای حاصله نیز نه تنها خدمتی را به غرفه داران و مردم ارائه نمی کند بلکه روزانه قوانین دست و پاگیری را نیز برای این مراکز وضع و اعمال می کند.
ک.ج یکی از غرفه داران میدان میوه و تره بار نیز گفت: بسیاری از غرفه داران املاک خود را در شهرستان ها به فروش رسانده و به امید زندگی بهتر و درآمد بیشتر راهی تهران و در میادین میوه و تره بار مشغول کار شده اند.
وی تصریح کرد: قانون و مقررات سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران یک طرفه و تنها به سود مسئولان مربوطه است.

* پاسخ مسئولان سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران به ادعاهای غرفه داران
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز دراین خصوص با تاکید بر اینکه غرفه ها براساس مزایده به غرفه داران اجاره داده می شود گفت: کارشناس رسمی دادگستری مبلغ پایه ای را برای غرفه ها تعیین و مزایده بر اساس آن انجام می شود.
عبدالحسین رحیمی با بیان اینکه غرفه داران سود بسیاری از اجاره کردن غرف می برند تصریح کرد: در جلسات مزایده قیمت های پایه بسیار مناسب تعیین می شود اما متقاضیان برای برنده شدن، پیشنهاداتی چندین برابرقیمت پایه، ارائه می کنند.
وی افزود: غرفه داران نه تنها مالیاتی پرداخت نمی کنند بلکه آب، برق و گاز مصرفی آنها نیز رایگان است و تنها ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان شارژ برای تامین هزینه های نگهداری و جاری میادین(مانند شارژ ساختمانی) هستند.
به گفته وی، از سوی دیگر شهرداری تهران اقدام به ساخت فضاهایی مناسب برای استراحت کارگران با عنوان خوابگاه در میادین کرده و تمامی کارگران شاغل در میادین میوه و تره بار تحت پوشش بیمه قرار دارند.
رحیمی با بیان اینکه به تازگی شاهد افزایش درخواست غرفه داران برای تبدیل نحوه فروش میوه از درهم به دستچین هستیم گفت: نمی توانیم برای همه غرفه داران مجوز عرضه دستچین میوه را صادر کنیم و این مجوزها براساس نیاز و خواست مردم صادر می شود.
وی افزود: غرفه هایی که اجازه فروش میوه به صورت دستچین را دارند در ساعت پایانی کار میادین می توانند محصولات(میوه) باقیمانده خود را نیز به فروش برسانند.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اظهار کرد: اعتراض و نارضایتی های اخیر غرفه داران به دلیل صادر نکردن مجوز فروش محصولات به صورت دستچین است که رسیدگی به این موارد در دستورکار سازمان میادین قرار دارد.
وی با رد ادعاهای غرفه داران در خصوص زیان آور بودن فعالیت غرفه ها ، گفت: اگر کار در این غرفه ها سودی ندارد پس دلیل اینکه متقاضیان تا چند برابر قیمت پایه برای اجاره محل پیشنهاد می دهید، چیست؟

* نظرات شهروندان
برغم نقطه نظرات غرفه داران و مدیران سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در خصوص مسایل و مشکلات این میادین، شهروندان تهرانی از قیمت میوه و تره بار عرضه شده دراین میادین در مقایسه با فروشگاههای سطح شهر رضایت کامل دارند.
زن میانسالی که همراه همسرش برای خرید به یکی از میادین میوه و تره بار پایتخت آمده بود، قیمت محصولات عرضه شده در این میدان را مناسبت ارزیابی کرد و گفت: کیفیت این محصولات نیز به نسبت قیمت ها قابل قبول است.
وی افزود: میوه موردنیاز و مصرفی خانواده را به طور معمول به دلیل صرفه جویی در وقت و هزینه از میادین میوه و تره بار شهرداری خرید می کنم زیرا متمرکز بودن غرفه های عرضه میوه و دیگر اقلام مصرفی و خوراکی از مزیت های میادین میوه و تره بار است.
یکی دیگر از شهروندان نیز دراین خصوص گفت: خرید کلی از میادین میوه و تره بار به صرفه است هرچند که قیمت عرضه میوه و تره بار در مقایسه با خارج از میدان مناسب است اما به لحاظ کیفی مشکلاتی وجود دارد.
به گفته این شهروند تهرانی، در بیشتر مواقع غرفه داران اجازه دستچین کردن میوه را به مشتری نمی دهند و همین امر موجب می شود بخشی از میوه خریداری شده به عنوان ضایعات دور ریخته شود.
وی افزود: برغم اینها مزیت ویژه میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، قیمت عرضه محصولات( در مقایسه با فروشگاههای شخصی) و همچنین متمرکز بودن این غرفه ها و سهولت در تامین نیازها است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها