بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸
تدبیر24 :مطالعه در مورد خانواده و ازدواج یکی از مهم ترین مباحث در حوزه جامعه شناسی به شمار می رود.عملا در تمام جوامع نهاد خانواده نقش مهمی را در جامعه ایفا می کند.بدیهی است که همه اعضای این نهاد اجتماعی به جامعه پذیری،فرهنگ پذیری و آمادگی برای زندگی اجتماعی دست پیدا می کنند . ازدواج نقطه عطف زندگی هر فردی به شمار می رود و به واسطه زیر شاخه هایی که برای خود تعریف کرده است از لحاظ جامعه شناسی رسمیت پیدا می کند.

دکتر حسین آقاجانی جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص نقش خانواده و اهمیتی که در جامعه دارد به خبرنگار آستان گفت:خانواده که در آن گروهی از افراد به واسطه ارتباطات خویشاوندی با یکدیگر پیوند برقرار می کنند متشکل از مرد،زن،فرزندان و مابقی اقوام خانواده هستند که به تدریج در مسیر تغییر گام نهاده و ساختارش از گستردگی به سمت خانواده هسته ای حرکت می کند.

این جامعه شناس و عضو هئیت علمی دانشگاه در ادامه بیان کرد:با توجه به اینکه خانواده از حالت گسترده به سمت هسته ای پیش رفته است اما هنوز همبستگی در میان خانواده های ایرانی به چشم می خورد.در حالیکه تعریف خانواده در کشورهای غربی کاملا متفاوت است و ساختارش به ساختار خانواده های ایرانی فرق دارد.نکته غیرقابل انکار در این خصوص شهری شدن زندگی است.هر اندازه جامعه شهری تر شود و رو به سوی کلانشهری برود از لحاظ گستردگی محدودتر می شود.

دکتر آقاجانی افزود:در گذشته خانواده یک واحد تولید اقتصادی بود اما امروزه علاوه بر مسائل اقتصادی،مسائل اجتماعی،فرهنگی و آموزشی را نیز دنبال می کند.در حالیکه مشروعیت تنها در اختیار پدر خانواده بود اما امروزه پدر،مادر و حتی همه اعضای خانواده نیز از حقوق اجتماعی برخوردار هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:با توجه به زندگی مدرن امروز،زنان در خانواده به همسران خود متکی نیستند و به نوعی مشارکت همگانی در میان اعضای خانواده وجود دارد .همچنین مشاهده می شود گروه زیادی از زنان در تلاش هستند و فعالیت های اجتماعی گسترده ای دارند و همین موضوع باعث می شود میزان همبستگی در خانواده توسعه و رشد داشته باشد.چون جامعه مدرنی که امروز در آن قرار داریم متکی به بازار است و نیازهای افراد در این جامعه روز به روز افزایش پیدا می کند.

دکتر آقاجانی در ادامه افزود:در حقیقت می توان گفت هر اندازه تنگناها بیشتر شود همبستگی هم در میان خانواده های امروزی افزایش پیدا می کند.اما واقعیت این است که ازسوی دیگر گرفتاری ها و مشغله های امروزی موجب شده بخشی از کارکردهای تربیتی گذشته کودکان به مراکزی چون مهدهای کودک سپرده شود.

منبع:آستان

برچسب ها: تدبیر24 ، خانواده
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها