بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷
تجربه ۹ دوره مجلس نشان مي‌دهد كه بعد از انتخاب هيات رئيسه موقت، تغيير چنداني در هيات رئيسه دائمي ايجاد نخواهد شد.
تدبیر24 :كورش چهاردوري- انتخابات هيات رئيسه موقت مجلس دهم، گرچه با پيروزي دو عضو ليست اميد، يعني علي لاريجاني و مسعود پزشكيان در مقام رئيس و نائب رئيس همراه بود، اما ساير اعضاي اين هيات رئيسه كه چند چهره نزديك به جبهه پايداري هستند، نشاني از جو اعتدالي مجلس دهم ندارد؛ آن هم در حالي كه بخش عمده راه يافتگان به مجلس دهم را اصلاح‌طلبان، اعتدال گرايان و اصولگرايان معتدل كه نام شان در ليست اميد بود تشكيل مي‌دهد. به اين ميزان بايد نمايندگان مستقل را نيز اضافه كرد. اما اصلاح‌طلبان هنوز اميدوارند كه بعد از آنكه دو سوم اعتبارنامه‌هاي نمايندگان مجلس دهم تصويب و مجلس براي انتخاب هيات رئيسه دائمي آماده شد، از تعداد چهره‌هاي جبهه پايداري كم و بر چهره‌هاي ليست اميد افزوده شود. اما هنوز مشخص نيست كه چنين احتمالي تا چه حد ممکن است. چرا كه تجربه ۹ دوره مجلس نشان مي‌دهد كه بعد از انتخاب هيات رئيسه موقت، تغيير چنداني در هيات رئيسه دائمي ايجاد نخواهد شد. با اين وجود، روز دوشنبه، نامزدهاي فراكسيون اميد در انتخابات هيات رئيسه دائم معرفي شدند.

معرفي همان ليست قبلي!

آن طور كه سخنگوي فراكسيون اميد اعلام كرد، این فراكسيون در جلسه روز دوشنبه، نامزدهاي تصدي هيات رئيسه را تعيين كرد. محمدعلي وكيلي گفت: در این جلسه مصوب شد فراكسيون براي رياست مجلس كانديدا نداشته باشد و براي كانديداهاي نواب رئيس نيز آقايان پزشكيان و مطهري از سوي فراكسيون معرفي خواهند شد. وی افزود: فراكسيون اميد آقايان عثماني و شيخ و خانم پروانه مافي را به عنوان كانديداهاي ناظر بر هيات رئيسه معرفي خواهد كرد. به گفته سخنگوي فراكسيون اميد، عبدالكريم حسين زاده، سهيلا جلودار زاده، سبحاني‌فر، وكيلي، يوسف نژاد و عليرضا رحيمي نيز كانديداهاي اين فراكسيون براي پست دبيري هيات رئيسه هستند. در اين درحالي است كه نامزدهاي معرفي شده از سوي فراكسيون اميد براي هيات رئيسه دائم، تفاوت چشم گيري با نامزدهاي اين فراكسيون براي هيات رئيسه موقت ندارد. فراكسيون اميد براي رياست نامزدي معرفي نكرده و پزشكيان و مطهري را همچون قبل، به عنوان كانديداي نائب رئيسي مطرح كرده است. از سوي ديگر، شيخ، جايگزين هاشم زايي به عنوان ناظر هيات رئيسه شده است. از سوي ديگر، يوسف نژاد و رحيمي، جايگزين اميري و موسوي در انتخاب دبير هيات رئيسه دائم شده‌اند. پيش از اين علي مطهري اعلام كرده بود كه به دليل اختلاف اندكي كه در رقابت با دهقان داشته، براي نائب رئيسي نامزد خواهد شد.گرچه زمزمه‌هايي هم از حضور غلامرضا تاجگردون در ميان نامزدهاي فراكسيون اميد شنيده مي‌شد كه با اعلام اسامي نامزدها توسط اين فراكسيون، روشن شد كه اين زمزمه‌ها تنها گمانه زني بوده است.

تغييرات در هيات رئيسه؟!

بزرگ‌ترين و جنجالي‌ترين بخش انتخابات هيات رئيسه مجلس دهم، رقابت بين محمدرضا عارف و علي لاريجاني بود. گرچه لاريجاني با اختلاف ۷۰ راي به عنوان رئيس موقت انتخاب شد اما عارف، بعد از شكست و تبريك رياست به لاريجاني، در حساب توئيتري خود نوشت: «براي انتخابات رياست دائم مجلس شركت نخواهم كرد. » پيش از اين هم شنيده شده بود كه عارف، لاريجاني را به عنوان رئيس پذيرفته است و حداقل در بازه زماني يك ساله، با كرسي رياست بهارستان خداحافظي كرده است. اما ظاهرا اصلاح‌طلبان نيز با موضوع رياست لاريجاني كنار آمده و بيشتر به تغيير چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري در هيات رئيسه فكر مي‌كنند. اين را سيد محمود ميرلوحي اعلام كرد و گفت: «اميدواريم تركيب هيات رئيسه دائم متفاوت از تركيب فعلي باشد. » ميرلوحي در اين باره اضافه كرد: «مي‌‌شد و مي‌شود كه نتيجه بهتري را براي اعضاي فراكسيون اميد در هيات رئيسه مجلس به دست آورد. مي‌شد كه جبهه پايداري‌ها سهم كمتري در اين جايگاه به دست آورند. البته هنوز اميدواريم كه اين موضوع براي انتخاب هيات رئيسه دائم رعايت شود. » عضو شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گفت: «ظاهرا تندروها به مرخصي رفته‌اند، اما حضور چند نفر از آنها در هيات رئيسه مجلس، آن هم در صورتي كه اصلاح‌طلبان و اصولگرايان به ائتلاف اميد رسيده‌اند، درست نيست. بايد راهبردي اتخاذ كنيم تا ديگر چنين اتفاقي نيفتد. الان هم دير نشده و مي‌توان براي هيات رئيسه دائم نتيجه بهتري به دست آوريم. »

عدم انسجام فراكسيون اميد

در حالي كه اصلاح‌طلبان به تغييرات در هيات رئيسه دائم مجلس دهم اميدوارند، يكي از اعضاي هيات رئيسه موقت، احتمال تغيير در اين هيات را بعيد دانست. محمد قسيم عثمان پيش‌بيني كرد: تركيب هيات رئيسه دائم چندان تفاوتي با تركيب هيات رئيسه موقت نخواهد داشت. عضو هيات رئيسه موقت مجلس دهم، درباره تركيب هيات رئيسه دائم مجلس دهم گفت: تركيب خيلي عوض نمي‌شود. البته ممكن است جابه‌جايي‌هايي باشد اما چارچوب كلي همين است كه روز يكشنبه راي آورد. عضو فراكسيون اميد همچنين درباره اكثريت شدن فراكسيون ولايت در تركيب هيات رئيسه مجلس بيان كرد: انسجامي كه فراكسيون ولايت هست در فراكسيون اميد نيست، چون نمايندگاني كه عضو فراكسيون اصولگرايان شدند عمدتا كساني هستند كه سابقه نمايندگي در مجلس را دارند اما عمده اعضاي فراكسيون اميد براي نخستين بار نماينده مي‌شوند.

مطالب مرتبط
برچسب ها: تدبیر24 ، علی مطهری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها