بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰
تدبیر24 : مصطفی داننده- علی لاریجانی بازهم از سوی نمایندگان به عنوان رئیس انتخاب شد. رای بالای او در انتخابات هیات رئیسه موقت و دائم پارلمان نشان داد که او در صحن مجلس شطرنج بازی ماهر است که می‌داند مهره‌های خود را چگونه حرکت دهد.

او در جریان انتخاب رئیس موقت مجلس دهم به دلیل داشتن یک رقیب جدی به نام محمدرضا عارف که فراکسیون امید را پشت سر خود داشت تصمیم گرفت برای تکیه زدن دوباره بر کرسی ریاست مجلس، با جریان اصول‌گرای مجلس دهم همکاری کند. او حتی حاضر شد طیف رادیکال اصول‌گرا را به خود همراه کند. از دست دادن رای این افراد برای لاریجانی مساوی بود با تقدیم کرسی سبز ریاست مجلس به محمد رضا عارف.

بعد از مشخص شدن ترکیب هیات رئیسه موقت، زمین بازی لاریجانی عوض شد. عارف اعلام کرد دیگر نامزد پست ریاست نخواهد شد. به غیر از عارف فرد دیگری نیز توان رقابت با لاریجانی را نداشت به خاطر همین فصل همکاری لاریجانی با فراکسیون امید آغاز شد.

               

رئیس مجلس‌های هشتم و نهم از ائتلاف با اصول‌گرایان رادیکال راضی نبود. بیشترین حملات در سال‌های گذشته به لاریجانی از سوی این جریان بود. لاریجانی تصمیم گرفت برای ایجاد یک مجلس تعاملی با فراکسیون امید به مدیریت عارف همکاری کند و حاصل این همکاری و توافق نیز نتایج امروز انتخابات هیات رئیسه دائم مجلس بود.
هنر لاریجانی بودن

لاریجانی در هیات رئیسه موقت 173 رای به خود اختصاص داد اما در هیات رئیسه دائم بر اساس توافق با فراکسیون امید 237 رای آورد. 64 رای به آرا او در این انتخاب اضافه شد. به واسطه این رای، مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس مجلس انتخاب شدند.در هیات رئیسه موقت 9 اصول‌گرا و 3 اصلاح طلب حضور داشتند اما حالا 5 اصلاح طلب در این جایگاه قرار دارند.

لاریجانی نشان داد به خوبی شرایط رئیس مجلس بودن را می‌داند. بسیاری از تصمیمات پارلمان در راهروها و لابی‌ها گرفته می‌شود نه در صحن علنی. در ماجرای انتخاب رئیس در مجلس هشتم و نهم نیز او نشان داد به خوبی این بازی را بلد است. لاریجانی در مجلس هشتم در حالی که سابقه نمایندگی نداشت توانست با قدرت رایزنی قبل از تشکیل اولین جلسه پارلمان هشتم، حداد عادل با سابقه 8 سال نمایندگی و چهار سال ریاست را شکست دهد و بدون سابقه به کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. لاریجانی در مجلس نهم نیز با تمام تلاش‌های طیف نزدیک به حداد عادل توانست رقبایش را شکست دهد. حداد عادل و حسینیان نتوانستند لاریجانی را شکست دهند.

تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در مجلس نهم با وجود مخالفت‌های گسترده طیف مخالف توافق هسته‌ای در مجلس با وجود تشکیل کمیسیون ویژه برجام، به خوبی بیانگر قدرت لابی‌گری و رایزنی لاریجانی است.

لاریجانی به خوبی می‌داند که چه زمانی رقابت کند و چه زمانی باب تفاهم را باز کند و این یعنی هنر لاریجانی بودن. لاریجانی نشان داد در حال حاضر مرد اول پارلمان است و کسی توان رقابت با او را ندارد. سرمایه ای که البته بیش از همه به کار حسن روحانی می آید.
برچسب ها: تدبیر24 ، لاریجانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها