بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
تدبیر24 : صبا حسینی- سال تحصیلی ۹۵-۹۴ رو به پایان است، در حالی که حواشی آن انگار تمام شدنی نیست. در حالی که امسال اولین سالی بود که برگزاری امتحانات به شکل سراسری در نظام آموزشی فعلی به کار گرفته می شد، بحث‌ها و حواشی زیادی را برانگیخت. حال اعتراضات گسترده به نحوه سوالات و بعد از آن هم زمزمه هایی مبنی بر لو رفتن و فروش سوالات به گوش می رسد، زمزمه هایی که خیلی هم جدی است و اسناد و مدارک آن هم در شبکه‌های مجازی وجود دارد. افرادی ادعا می کنند سوالات را خریده اند و سوالات هم دقیقا همان هایی بوده که آنها خریده‌اند، در حالی که هیچ یک از مسئولان وزارت آموزش و پرورش زیر بار نمی روند و دائما تاکید دارند هیچ یک از سوالات لو نرفته است. به تازگی خبر رسیده است کار لو دادن سوالات امتحانات نهایی به کانال‌های تلگرامی کشیده است. به عقیده روانشناسان آموزشی این تخلفات و کمیت گرایی خروجی تفکر مدرک گرایی به جای آموزش است که دیرزمانی است همچون سندرمی خطرناک نظام آموزشی کشور ما را مبتلا کرده است.

صفحات و کانال هایی با نام فروش سوالات امتحانات نهایی در شبکه های اجتماعی به چشم می خورد که مدعی هستند سوالات امتحانات نهایی دو ساعت پیش از آغاز امتحان به دست آنان می رسد.کانال و صفحه هایی که سوالات امتحانات نهایی را با مبلغ حداقل ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند و داوطلبانی که تمایل به خرید سوالات لو رفته دارند باید با ریختن مبلغ از طریق کارت‌های شتاب اقدام کنند.

هیچ مستندی وجود ندارد!

همچنین شائبه هایی مبنی بر لو رفتن سوالات آمادگی دفاعی نیز وجود دارد؛ امتحانی که نهایی نیست و به صورت هماهنگ استانی برگزاری می شود و تنها نیمی از نمره آن به صورت کتبی بوده است.در این باره نیز سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تاکید می کند: با قاطعیت اعلام می‌کنم که سوالات آمادگی دفاعی لو نرفته است و بحث هایی که مبنی بر لو رفتن این سوالات در شبکه های اجتماعی وجود دارد، شایعه است و برخی سایت ها نیز بر این شایعه دامن می زنند. ثقفی تصریح کرد: هیچ مستندی بر لو رفتن سوالات امتحانی آمادگی دفاعی وجود ندارد.رسول پاپایی معاون اطلاع رسانی وزارت آموزش وپرورش هم می گوید: این کار شیادی است و ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

دیدید سوالات ادبیات همونی بود که بهتون دادم!

در حالی ثقفی عنوان می کند هیچ سندی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود ندارد که اسناد این خرید و فروش ها در صفحات مجازی وجود دارد و با توجه به فعالیت های گذشته پلیس فتا در دستگیری مجرمان اینترنتی، در این مورد هم در صورتی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش از صحت اظهارات خود مطمئن هستند می‌توانند با همکاری با پلیس این متخلفان را به دام بیندازند. در این صفحات پیام هایی همچون «تنها پخش کننده اصلی خودمان هستیم »، «قیمت سوال ها هنوز مشخص نیست و این مساله وابسته به واسطه ما در حوزه است، ولی چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تومان می باشد» و«دوستان دیدید سوالات ادبیات همونی بود که بهتون دادم و درست بود» آمده است. یکی دیگر از نکاتی که در این کانال ها جالب توجه است، دعوت دانش آموزان به تجمع و اعتراضات است. این کانال در کنار ادعای فروش سوالات، دانش‌آموزان را به شرکت در تجمعات و نترسیدن از اعتراضات دعوت می‌کنند. در کنار این کانال ها، گروه های تلگرامی دانش آموزی نیز وجود دارد که در آنها روزانه بیش از هزاران پیام رد و بدل می‌شود و در میان پیام هایی که ارسال می کنند پیگیری خرید سوالات نیز به چشم می خورد. در میان هزاران پیام بی‌محتوایی که دانش آموزان در این صفحات ارسال می کنند، می توان پیگیری جدی دانش آموزان را برای خرید سوالات و تجمعات دید. به گزارش مهر، در این ارتباط، عبدالرسول عمادی رئیس سنجش وزارت آموزش و پرورش به شدت لو رفتن سوالات را تکذیب می کند و می گوید: این کانال ها و صفحات کاملا شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش آموزان سوءاستفاده می‌کنند. امتحانات از ضریب امنیت بالایی برخوردار هستند و احتمال لو رفتن سوالات صفر است.

دانش‌آموزان برای ما ملاک نیستند!

در حالی زمزمه های لو رفتن سوالات امتحانات نهایی از مدت‌ها قبل به گوش می رسید که ابتدای این ماه امتحانات نهایی خارج از کتاب و مفهومی بودن امتحانات نهایی دانش آموزان،اعتراضات سریالی را در سراسر کشور به راه انداخت که دانش آموزان با تجمع مقابل آموزش و پرورش اعتراض خود را نشان دادند. از ابتدای خرداد شماری از دانش آموزان سال سوم متوسطه شهر تهران و بسیاری از شهرهای دیگر رسیدگی مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران به این موضوع را خواستار شدند. اینجا هم آموزش و پرورش به هیچ عنوان اعتراضات را نمی‌پذیرد و به شدت از طراحی سوالات امتحانی دفاع می‌کند و معتقد است دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را به خوبی مطالعه نمی‌کنند.عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «خود دانش‌آموزان اظهار می‌کنند سوالات امتحانات نهایی سخت است و آیا این موضوع را می‌پذیرید؟»، گفته بود: دانش‌آموزان برای ما ملاک نیستند!

سرطان مدرک‌گرایی در نظام آموزشی

فارغ از بحث لو رفتن سوالات و لزوم ورود جدی وزارت آموزش و پرورش به این مقوله برای جلب اعتماد دانش آموزان، به نظر می رسد سندرم مدرک گرایی که دیر زمانی است گریبان نظام آموزشی کشور را گرفته است این روزها همچون بیماری بدخیمی علائم خود را نشان می دهد. یک پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه سرطان مدرک‌گرایی بیماری اصلی نظام آموزشی ماست به «آرمان» می‌گوید: وقتی برای نظام آموزشی فقط حافظه مهم باشد، در حالی که حفظ کردن علامت یاد گرفتن نیست، خروجی این روند تاکید بر پیامد به جای فرایند و یا همان مدرک گرایی است. حسن عشایری می‌افزاید: رواج مصرف قرص های انرژی بخش همچون ریتالین در مدارس، خرید و فروش سوالات، مدارک علمی و حتی پایان نامه و مقالات علمی خروجی این وضعیت است و تا وقتی مسئولان فکری برای این بیماری بدخیم نکنند رواج مدرک گرایی به جای علم گرایی را شاهد خواهیم بود. این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از فروش پایان نامه و مقالات علمی در ملا عام و جلو در دانشگاه ها می گوید: این بیماری به مقاطع پایین تر هم سرایت کرد تا مسئولان باور کنند با این نظام آموزشی کهن و روش های منسوخ راه به جایی نمی برند. عشایری معتقد است: چرخه معیوب و رقابتی نابرابر بین دانش‌آموزان و والدین آنها برای کسب نمره بهتر و مدرک بالاتر ایجاد شده و حتی برخی مواقع والدین هم با خرید سوالات و یا پول دادن به برخی اساتید غیر متعهد در این سیکل معیوب مشارکت می کنند، بی آنکه بدانند محال است با این روش آموزشی فرد به موفقیت دست پیدا کند. او می گوید: نتیجه این روند تعداد زیاد بیکاران و فارغ‌التحصیلانی است که فارغ ازبی توجهی دولت ها به بحث اشتغال، خود آنها هم مهارتی ندارند که به کار ببندند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها