بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۶۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
تدبیر24 :فیروزقاسمی-لازم است یاداوری نمایم که درنقدو بررسی اثارهنری بویژه فیلم وسینما، استفاده از کلماتی نامترادف وسطح پایین،کوچه وبازاری ضمن اینکه به بیراهه رفتن است،تاثیرات بسیار منفی درجامعه می گذارد وچنانچه این گونه ادبیات نهادینه شود،دیری نمیپایدکه شاهدظهور بی هنجاری ازسوی افرادی کم تجربه دراین خصوص خواهیم بود.به همین جهت اسیب های جبران ناپذیری به جامعه واجتماع وارد خواهد امد.   

در مقدمه سخن نقیبی بر "روایت " که این روزها در "نقد" به ان اشاره می شود،میزنیم ،وبه سرعت ازروایت عبور کرده به نقد می پردازیم.
تمام زندگی روزمره ما قصه و روایتگری است وصفت عام درتمام اثار هنری وزندگی ما است. برهمین اساس درقالب روایت روزانه قصه های متفاوت ومتنوعی رامی شنویم. لذا " روایت ،مفهوم زیبایی شناختی یا ارتباط اجتماعی ؟ " می بایست بیشترمورد توجه وبررسی قرار گیرد.
 
واما نقد وذهن پرسشگر:
نقد،با "فرایند تفکر" سرکار دارد، مرز نقد وانتقاد می بایست مشخص گردد تا از فرو رفتن درگودال شماتت وتعصب ودر پی یافتن سیاهی و نشانه گرفتن برکنار ماند.

ولیکن ومتاسفانه درمواردهای مشاهده می شود با ادبیات سطح پایین وناباورانه از اثار هنری وفیلم وسینما انتقاد هایی صورت میگیردکه با نقدو تفکر نقادی فاصله ای به عمق دره ای بی انتها دارد.

همه ما تاحدودی اهل نقدوتحلیل هستیم اما هریک ازما عقاید وباورهای دارد که انهارا پشت خط قرمز قرارداده است. خلاصه اینکه باقراردادن گزاره های عادتی پشت خط قرمز نقد، محدود می شویم.

همواره براین عقیده بودم وهستم که نقد"انتقاد" باعث روشنگری و پویایی جامعه می شود. به همین دلیل است که اعتقاد دارم، نقد نمایان کردن جنبه های خوب وبد ومقایسه میان این دو و در جوار ان دیدن محسنات ازیک اثرهنری و...  است.
در واقع نقد هدفمند با بررسی دقیق و تقابل و با انگیزه بدست اوردن و نشان دادن و زمینه را بوجود اوردن ،معیار داشتن و محک زدن ومیزان های ثابت را به کار گرفتن است،اندازه ها ومعیارهایی که در دشوارترین شرایط وپستی وبلندی ها در میل به عشق ونفرت بلند و کوتاه نمی شود و همانند نوری  وصف ناپذیر در دنیای نسبیت ها سرعت ثابتی دارد.
 
نقد پرسشگر وخرمندانه ، با تردید در درستی یک اثر هنری بویژه فیلم و سینماو تتاتر، با موشکافی وبررسی جنبه های متفاوت ان به نقدکشیدن وبه چالش بردن و از غربال نقد گذارندن است،
منتقد نمی بایست سلیقه ای عمل کند، وانچه بی ارتباط با نقد است از زبان جاری کند و یا بر روی کاغذ به نگارد، چرا که نقد ابزار سلیقه منتقد و خوشاینداطرافیان او نیست، ویا در جهت منافع و یا زیان  فیلم ویا گروهی خاص، دراینصورت نقد او بی اثر می ماند و در نزد مردم پایگاه و یاجایگاهی بدست نمیاورد. یک نقد خوب به تنهایی درک از فیلم و یا هرموضوع دیگر را اسان نمی کند،بلکه تمهیدات و پیچیدگی ها را نمایان می سازد، نقد نمی بایست با ژست خود اگاه بودن وهیاهو  به سطح گفتگوهای خیابانی کشیدشود. بهمین دلیل است که می گویم نق زدن بانقدکردن تفاوت دارد نقد خوب کنکاش ونمایان نمودن ایراد و محسنات ومقایسه میان این دو درجهت اگاهی بخشیدن است ، و به عبارتی ذهن خود را ازغربال نقد عبور دادن و در جهت روشنگری و تعهد به جامعه تاثیر گذار بودن است.

به همین جهت است که در تحول تاریخی و فراز ونشیب های فراوان با پشت سر گذاشتن موانع ها منتقد ونقد نويسی دراكثر رشته‌های هنری همچون موسيقی، ادبيات، تئاتر و بويژه فيلم و سينما جايگاه خود را به دست آورده است.
اگر چه دراين فرآيند مسائل و مشكلات بسياری گريبانگير منتقد واظهاراتش و در عين حال صاحبان اثر گرديده و واكنشهای متعددی را نيز بر انگيخته است.



بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها