بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
تدبیر24 :مهدی رضایی-اهميت عرصه ديپلماسي براي كشور غيرقابل انكار است چنانكه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي پيام صلح و دوستي ايران در جهان به گوش همگان رسيد امام خميني بهترين سياست را در قبال كشورهاي ديگر اعمال مي‌كردند و همين تدبير بنيانگذار انقلاب اسلامي بود كه كشورهاي ظالم را در برابر ايران به تعظيم وا داشت. اكنون هم يادگار امام به خوبي به نقش دستگاه ديپلماسي كشور آشناست و به همين دليل ديروز به وزارت خارجه رفت البته جنس سخنان او ديروز از جنس دلجويي بود چرا كه او از هجمه‌هاي دلواپسان به دستگاه ديپلماسي به ويژه تيم مذاكره‌كننده آگاه است و اكنون توصيه به مدارا و گذشت مي‌كند. يادگار امام در جمع وزير، معاونان و كاركنان اين وزارتخانه با تجليل از دستگاه ديپلماسي كشور گفت: جامعه آقاي ظريف را نسبت به خود صاف و در مقابل بيگانه توانمند اما مودب مي‌داند. آيت‌ا... سيد‌‌حسن خميني اظهار داشت: شايد قديمي‌ترين سند سياسي در عمر امام، متن كوتاهي از ايشان باشد كه در كتابخانه مرحوم وزيري در يزد موجود است؛ صاحب اين كتابخانه از همه افراد مطرح درخواست مي‌كرد كه متني را براي نگهداري در آن محل بنويسند. امام نيز در دست خطي كوتاهي اين آيه را نوشتند كه «بگو: تنها شما را به يك چيز اندرز مى‌دهم و آن اينكه دو نفر دو نفر، يا يك نفر يك نفر براى خدا قيام كنيد» وي يادآور شد: در اينجا كلمه «قيام» در مقابل قعود (نشستن) نيست، بلكه به معناي اقدام كردن است، چرا كه در ميان ائمه ما نيز گرچه برخي از آنان به طور مستقيم جهاد كردند، برخي ديگر به اين نوع قيام نداشتند، چنانكه درباره حسنين (عليهما السلام) در احاديث آمده است كه «الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا»؛ هيچ كدام از اين قيام و قعود‌ها منافاتي با اقامه امر خدا ندارد. يادگار امام با تاكيد بر اينكه همگان بايد اقامه امر خدا كنند و براي خدا برخيزند، به چيستي اين مفهوم پرداخت و گفت: آيه شريفه «به يقين كساني كه گفتند: پروردگار ما خداوند يگانه است! سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مي‌شوند كه: نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتي كه به شما وعده داده شده است!)» تفسيركننده اين مفهوم است؛ بنابراين بدون استقامت كردن كاري پيش نمي‌رود و صرف نام خدا را گفتن كاري را حل نمي‌كند. وي افزود: بر اساس اين آيه نبايد فكر كنيم كساني كه استقامت مي‌كنند، محزون نمي‌شوند يا نمي‌ترسند؛ بلكه اساسا ايستادن روي حق اذيت و آزار را در پي دارد؛ در اين نقطه اگر از اولياء‌ا... بپرسيم كه چه بايد كنيم، پاسخ مي‌دهند كه كاري به ديگران نداشته باشيد و مسير خود را ادامه دهيد؛ «تو با خداي خود انداز كار و دل خوش دار/ كه رحم اگر نكند مدعي خدا بكند». سيد حسن خميني در ادامه گفت: اگر كسي براي نام نيك زندگي مي‌كند، بايد بداند كه استقامت رمز بقای نام نيك است؛ گرچه زندگي كردن با چنين هدفي اشكال دارد؛ «در كيش ما تجرد عنقا تمام نيست/ درقيد نام ماند اگر از نشان گذشت». اما اگر براي پيمودن يك راه و روش صحيح زندگي مي‌كنيم نبايد به سخن ديگران توجه كنيم و بايد استقامت كنيم. تن دادن به غوغاسالاري و تسليم شدن در مقابل هيجانات مقطعي كار اكثريت افراد است، اما بزرگان از اين مسير به بزرگي نرسيدند.

كساني كه عزيز هستند كم آزار نديده‌اند

وي يادآور شد: بدانيد كه ماندن نام پيامبر(ص) بر سر مأذنه‌ها به خاطر استقامت ايشان است و چنين راهي گرچه سنگ و دشنام و فحش دارد اما عزت دارد. يادگار امام، با بيان اينكه در روزگار ما كساني كه عزيز هستند كم آزار نديده‌اند، گفت: مگر امام نفرمود ظرف فرزندم مصطفي را در فيضيه آب كشيدند؟ ايشان انواع و اقسام دشنام‌ها را شنيدند، حتي مليت ايراني ايشان را زير سوال بردند، در تبعيد لباس روحانيت را از ايشان گرفتند اما استقامت كردند. بنابراين اگر فكر كرده‌ايد كه مسير پيروزي از خوشي و هورا شنيدن و تشويق مي‌گذرد اشتباه كرده‌ايد. وي با تاكيد بر ثبات قدم در عقيده توصيه كرد: البته براي به دست آوردن عزت كار نكنيد زيرا هدف گرفتن چنين مقصدي از ابتداي كار، ايراد است، اما حتي اگر چنين نتيجه‌اي را مدنظر داريد راه آن همين است؛ خصوصا اگر كارشناس باشيد. آیت ا...سيد حسن خميني با بيان اينكه كسي كه وجاهت ملي را با خود به درون قبر مي‌برد اشتباه مي‌كند، افزود: البته خداوند اجر چنين افرادي را مي‌دهد اما بايد روي عقيده ولو به قيمت وجاهت و آبرو ايستاد؛ همان‌گونه كه در امور نظامي تعبير رايجي مي‌گويد نظامي‌ها يك عمر نان مي‌خورند تا در روز مبادا جان دهند.، اما اگر يك فرد نظامي در آن روز خاص جان خود را ندهد تمام ناني كه يك عمر خورده است حرام خواهد بود. كارشناسان نيز در هر حوزه‌اي عمري نان مي‌خورند كه نظر خود را در هنگام لزوم بيان كنند. يادگار امام با تاكيد مجدد بر استقامت در عقيده، يادآور شد: دنيا فراز و فرود دارد اما با وجود مشكلات بايد دل خويش را قوي داريم. وي در ادامه سخنان خود از عملكرد وزير امور خارجه و ساير مسئولان اين وزارت خانه تجليل كرد.

جامعه، «ظریف» را به عنوان فرد زلال و باوقار می‌شناسد

یادگارامام در اين زمينه گفت: آنگونه كه از متن جامعه حس مي‌كنم و نظرسنجي‌ها نيز اين واقعيت را تاييد كرده‌اند، امروز اعتماد ملي در مقياس بالايي نسبت به دستگاه ديپلماسي وجود دارد و اعتماد مردم به صداقت شخص آقاي ظريف و دوستان ايشان در سطح بالايي است كه اين اعتماد هم يك سرمايه است و هم امر مسئوليت ساز. وي ادامه داد: جامعه آقاي ظريف را يك انسان بسيار سالم و صاف مي‌داند، گرچه شايد تعبير «ديپلمات صاف» متناقض به نظر برسد چرا كه جامعه تا پيش از اين فكر مي‌كرد هر ديپلمات مقداري خرده شيشه دارد، اما جامعه آقاي ظريف را نسبت به خود صاف و در مقابل بيگانه توانمند اما مودب مي‌داند. يادگار امام يادآور شد: تصور نمي‌كنم مقام معظم رهبري تعاريفي مشابه تعريفي كه از دستگاه ديپلماسي خصوصا مذاكره‌كنندگان هسته‌اي كردند را قبلا هم بيان كرده باشند؛ ايشان در ماه رمضان دو سال قبل چندين صفت را براي آقايان ظريف، عراقچي، تخت روانچي و ساير مذاكره كنندگان به كار بردند. علاوه بر اين دولت هم به اين مذاكره‌كنندگان اعتماد دارد؛ لذا اين مجموعه هم اعتماد حاكميت را دارد و هم مردم، گرچه حرف‌هاي بيهوده هميشه وجود دارد. وي با ذكر خاطره‌اي از امام راحل به نقل از آيت‌ا... شيخ حسن صانعي درباره نحوه مواجهه ايشان با فحاشي‌ها، يادآور شد: تا وقتي ناسزا نشنويد كار پيش نمي‌رود؛ اگر فكر كنيد با كنار گود نشستن و هورا و تشويق شنيدن به جايي مي‌رسيد اشتباه مي‌كنيد؛ حتي قهرمانان كلي با تحمل ضربات به قهرماني رسيدند. لذا دل قوي داريد كه بنياد بقا محكم از اوست؛ البته اين بدين معنا نيست كه هميشه مخالف خواني كنيد، بلكه كار كارشناسي اين است كه آنچه به آن عقيده داريد و توانمندي شماست انجام دهيد؛ اگر نتيجه خوب گرفتيد خيلي خوب است و اگر نتيجه خوب نگرفتيد مأجور هستيد. وي با بيان اينكه واگذاري كار به خدا مشكلات را حل و برطرف مي‌كند، يادآور شد: يكي از امتيازات بزرگ امام اعتماد به خدا و فهم مردم بود. لذا اعتماد به اين دو عنصر را بايد حفظ كنيم و بدانيم نمي‌توان همه را براي هميشه گول زد، بلكه دل‌ها دست خداست و اوست كه مردم را به سمت خير و خوبي رهنمون مي‌شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها