بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
تدبیر24 : مشت زن پرآوازه جهان که روزی با مشت هایش نگاه جهان را به خود جلب کرد، امروز با مرگش چنین کاری کرد. محمد علی کلی، در ورزشی که شاید طرفداران زیادی نداشته باشد بسیاری پرطرفدار بود، حتی برای ایرانیان. او از ویژگی هایی منحصر به فردی برخوردار بود. فارغ از جایگاه حرفه ای اش در ورزش بوکس، شخصیت اخلاقی و روحیات مثال زدنی اش در ظلم ستیزی و البته گرویدن به اسلام نیز سبب شد تا محمد علی کلی در میان ایرانیان محبوب شود. البته سفر این قهرمان پرآوازه به ایران نیز عاملی شد تا خاطره ای خوب از او یادگار بماند و امروز از کلی در کشورمان به نیکی یاد شود. شاید یکی از عوامل ثبت این خاطره خوب احمد ناطق نوری باشد. مردی که نامش با ورزش بوکس ایران گره خورده است و دعوت کننده کلی به ایران بود.  پس از درگذشت محمدعلی کلی، بزرگ‌مرد تاریخ بوکس جهان، فرصتی دست داد تا به سراغ کسی برویم که با دعوت او کلی به ایران آمد. احمد ناطق نوری که در بین روسای فدراسیون‌ها و مدیران ورزشی کشور از سابقه بالایی برخوردار است از انگیزه‌اش برای دعوت از این قهرمان محبوب جهان به ما می‌گوید. رئیس خوش‌مشرب فدراسیون بوکس گفت‎وگو با رویداد۲۴ ابراز امیدواری می‌کند که به‌زودی شاهد حضور بانوان ایرانی بر روی رینگ‌های بوکس باشیم.

*سال 1372 محمدعلی کلی به دعوت شما به ایران آمد، چه شد که فکر دعوت از کلی به ذهنتان رسید؟
کلی در رشته بوکس تنها کسی بود که در تمام دنیا معروف شده بود و چون ایشان به اسلام روی آورده بود برای ما انگیزه شد که از او دعوت کنیم بیاید ایران تا جانی به بوکس کشور دهد.

*گویا کشور کویت در همان ایام به دنبال دعوت کلی به کشورش بود اما موفق نشد، چه عاملی باعث شد که این قهرمان جهان دعوت به ایران را بپذیرد؟
کلی در قبول این دعوت یک انگیزه خاصی داشت و آن‌هم این بود که از جنگ ایران و عراق که بین دو کشور مسلمان به مدت هشت سال طول کشید به‌شدت ناراحت بود. هرچند از پایان جنگ چند سالی گذشته بود ولی جنگ‌های لفظی دو کشور تا مدت‌ها ادامه داشت. کلی در سفر به ایران سعی داشت تا حدی روابط دو کشور را بهبود بخشد. او بعد از ایران به عراق رفت تا در آزاد کردن برخی اسرا واسطه شود که اتفاقاً موفق هم شد. در ضمن کلی دوست داشت کشور ایران اسلامی را ببیند. یادم هست در همان ایام برای سکونت به هتل استقلال رفت. یک روز صبح گرم‌کن ورزشی خودش را پوشید و از هتل به‌قصد دویدن و نرمش کردن رفت بیرون. برای ما خیلی جالب بود که فردی که به خیابان‌های شهری آشنا نیست و زبان آن مردم را هم نمی‌داند چطور این‌قدر با اعتمادبه‌نفس عمل می‌کند. خلاصه بعد کلی دویدن در خیابان‌های تهران و بدون اطلاع به کسی به هتل برگشت.

*مسابقه کلی با علی‌اصغر کاظمی، قهرمان بوکس ایران یک رقابت جدی بود یا بیشتر جنبه نمادین داشت؟
مسابقه نمادین بود. اگر کلی یک‌مشت جدی می‌زد علی‌اصغر از رینگ پرت می‌شد پایین.

*کلی همین یک‌بار آمد ایران؟
در همین سفری که آمد بعدش رفت عراق و ازآنجا دوباره برگشت ایران و بعد از مدتی به کشورش بازگشت.

*شما به‌غیراز این سفر کلی به ایران با او ارتباطی هم داشتید؟
خیر. قبل از دعوت از کلی و بعد از رفتنش با او ارتباطی نداشتم و تمام دوستی و ارتباط من با او به همین حضور تقریباً دوهفته‌ای کلی در ایران برمی‌گشت.

*کلی برای آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا در اول انقلاب، آزادسازی اسرای جنگ ایران و عراق و حتی آزادی دو روزنامه‌نگار آمریکایی پادرمیانی کرد. به نظر شما این وساطت‌ها با هماهنگی دولت آمریکا بود یا خود کلی احساس تکلیف می‌کرد؟
این وساطت‌ها احساس تکلیف خود کلی بود. اتفاقاً کلی در ایران به ما می‌گفت بسیاری از این تفرقه‌ها زیر سر آمریکاست. او هیچ‌وقت فرستاده دولت آمریکا نبود و در هر موقع تصور می‌کرد کاری درست است انجام می‌داد.

*محمدعلی کلی در جریان جنگ آمریکا با ویتنام سرباز بود، اما از حضور در جبهه خودداری کرد و از همین رو زندانی شد. چقدر شاخص‌های آزادی‌خواهی را در کلی می‌دیدید؟
کلی می‌گفت کشور ویتنام یک سرزمین فقیری است و برای من که مسلمان هستم جایز نیست که در حمله به یک کشور مستحق به دولتم کمک کنم. همین سرپیچی باعث شد محمدعلی کلی پنج سال زندانی شود. او در همان زمان‌ هم بوکسور قوی و معتبری بود و این نافرمانی‌اش باعث محبوبیتش در جهان شد. واقعاً مرد بزرگی بود و نشان داد در مقابل ظلم تعظیم نمی‌کند.

*کلی می‌گفت من همانند ندارم و بعد از من هم کسی به‌مانند من نخواهد آمد. این صحبت‌ها به خاطر باور به توانایی‌های فنی خودش بود یا از روی غرور این حرف‌ها را می‌زد؟
اصلاً مرد مغروری نبود. خودش را به‌عنوان یک بوکسور واقعی و قوی می‌شناخت. گاهی ساعت‌ها کار می‌کرد که نقاط ضعف خودش را برطرف کند. به‌طور مثال مدت‌ها روی شکمش کارکرد که ضربه‌ای نتواند او را از پای درآورد. رقص پای منحصربه‌فردی داشت. واقعاً به معنای کلمه همانند ندارد.

*مهم‌ترین شاخصه‌های محمدعلی کلی ازنظر شما چه بود؟
اخلاق محمدعلی کلی فوق‌العاده بود. روحیات مردانگی بالایی داشت. عاشق بچه‌ها بود در همین ایران برای تک‌تک بچه‌ها وقت می‌گذاشت. اهل شوخی هم بود. یکی از موضوعات جالبی که نظر من را به خودش جلب کرد، نمازهای اول وقتش بود. یک نفر را مخصوص پیش‌نمازی با خودش به ایران آورده بود و همیشه به او اقتدا می‌کرد.

*فدراسیون بنا دارد برای بزرگداشت محمدعلی کلی مراسمی را برگزار کند؟
هنوز تصمیم قطعی برای برگزاری مراسم نگرفتیم. اگر بنا به برگزاری مراسم باشد باید حتماً جلسه آبرومندی برگزار شود. انشا الله در روزهای آتی تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.

*شما شخصیت فنی و اخلاقی این بوکسور فقید را الگویی مناسب برای بوکسورهای کشورمان می‌دانید؟
دقیقا. محمدعلی کلی هم اخلاق ملایمی داشت و هم بوکس ظریفی را به نمایش می‌گذاشت. مردم ما در دهه‌های گذشته برای دیدن مسابقاتش صبح زود از خواب بیدار می‌شدند تا نمایش فوق‌العاده‌اش را به‌طور زنده ببینند. این علاقه مردم نشان از آن داشت که کلی یک الگوی مناسب برای همه بود.

*از بحث محمدعلی کلی خارج شویم. اوضاع‌واحوال بوکس در چه حالی است؟ چند سهمیه برای المپیک گرفتیم و چقدر شانس برای گرفتن سهمیه در اوزان دیگر داریم؟
شرایط بوکس در حال حاضر خوب است هرچند بودجه کمی داریم و با سختی بوکس را اداره می‌کنیم ولی از وضعیت کلی راضی هستیم. تاکنون احسان روزبهانی یک سهمیه را برای بوکس به دست آورده و امیدواریم طبق صحبت‌های مربیان تیم بتوانیم دو سه سهمیه دیگر را از مسابقات آذربایجان و ونزوئلا کسب کنیم.

*به کسب مدال در المپیک امیدوار هستید؟
به‌هرحال همه به امید زنده‌ایم. انشا الله ورزشکاران ما هم موفق به کسب مدال شوند.

*در صورت کسب مدال پاداشی را هم در نظر گرفته‌اید؟
ما به بوکسورها گفتیم که هرکس کسب سهمیه کند 10 میلیون پاداش می‌گیرد. پاداش احسان روزبهانی را هم فوراً پس از کسب سهمیه دادیم. اما اگر بوکسورهای ما موفق به مدال‌آوری در المپیک ریو شوند فدراسیون باید پاداش اصلی را بدهد چون دیگر بودجه‌ای برای فدراسیون نمانده است.

*امیدی است روزی بانوان ایران برای مسابقه روی رینگ روند؟
بله. در حال حاضر در حال رایزنی هستیم و اتفاقاً دو هفته پیش که رئیس کنفدراسیون جهانی بوکس در ایران بود در این رابطه صحبت کردیم. ما خواهان پوشش کامل بانوان در مسابقه هستیم که خوشبختانه با نظر ما در کنفدراسیون جهانی موافقت شده و امیدوارم به‌زودی شاهد حضور بانوان کشورمان در رینگ‌ها باشیم.

*چه نمره‌ای به وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم می‌دهید؟
نمی‌خواهم به وزیر ورزش و جوانان نمره خاصی بدهم اما آقای دکتر گودرزی مردی کم حاشیه است و در حد توانش هم به ما کمک کرده، انشا الله در ادامه این مسیر موفق و مؤید باشد.
منبع: رویداد24
برچسب ها: تدبیر24 ، بوکس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها