بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
در مجلس دهم هم عدم استقبال از کمیسیون فرهنگی خبرساز شد و برخی چنین عنوان داشتند در این کمیسیون منفعتی برای نماینده وجود ندارد که از آن استقبال کند
تدبیر24 :کدام نماینده به کدام کمیسیون می رود؟ این موضوع این روزهای بهارستان است که به بحث در بیرون ساختمان هرمی شکل خانه ملت هم کشیده شده است چرا که مطابق رسم، هر نماینده باید با توجه به توانایی خود اقدام به گزینش یک کمیسیون اعم از اقتصادی، سیاست خارجی، شوراها و... کند اما ظاهرا برخی نمایندگان در دوره‌های قبل تخصص خود را در اولویت نخست نگذاشتند و به آن کمیسیونی رفتند که منافعی عاید آنها می‌کرد، مثلا تعداد سفرهای خارجی اعضایش زیاد بود و غیره. در مجلس دهم هم عدم استقبال از کمیسیون فرهنگی خبرساز شد و برخی چنین عنوان داشتند در این کمیسیون منفعتی برای نماینده وجود ندارد که از آن استقبال کند که پس از این حرف و حدیث ها علی لاریجانی به عضویت این کمیسیون در آمد تا مانع سیاه نمایی درباره مجلس شوند. دیروز بهروز نعمتی از نمایندگان نزدیک به رئیس مجلس گفت: «علی لاریجانی برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ثبت نام کرده است.» و دلیلش را اینگونه ذکر کرد که « لاریجانی در گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و از این نظر فرد توانمندی در بخش فرهنگی است. از این رو به کمیسیون فرهنگی مجلس می رود» گفتنی است، محمدجواد ابطحی نماینده متمایل به جبهه پایداری و مهدی شیخ نماینده اصلاح‌طلب تهران نیز احتمالا با توجه به حضور روحانیون در کمیسیون فرهنگی در کنار لاریجانی در این کمیسیون حضور خواهند داشت.

بقیه کجا رفتند؟

 نعمتی تصریح کرد: «کمیسیون‌های عمران، اقتصادی، آموزش و تحقیقات و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم تقاضای عضویت بالایی دارند.»بعد از اعلام ترکیب نهایی سه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، صنایع و انرژی، تعدادی از نمایندگان که اولویت اولشان حضور در این کمیسیون‌ها بود اما در ترکیب نهایی این کمیسیون‌ها قرار نگرفتند، باید کمیسیون دیگری برای خود پیدا کنند. در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که حساس‌ترین کمیسیون مجلس به خاطر مسائل هسته‌ای به شمار می‌رود محمد جواد فتحی، پروانه مافی، محمدعلی وکیلی، جلیل رحیمی جهان آبادی، شکور پورحسین، مهدی شیخ،‌ بهمن طاهرخانی(همگی اصلاح‌طلب)  سید محمد جواد ابطحی، اصغر سلیمی، اسدا... عباسی،‌ ‌ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی،‌ ولی ا... نانوا کناری(همگی اصولگرا) و علیرضا سلیمی، علی اردشیر لاریجانی و محمدرضا صباغیان بافقی حضور دارند. محمد جواد فتحی احتمالا به کمیسیون کمیسیون قضائی و حقوقی می‌رود یا در کمسیون اصل نود حضور خواهد یافت. از سوی دیگر انتخاب نوشت؛ محمد محمودی شاه‌نشین،  محمدرضا نجفی، ‌سید حمیدرضا کاظمی، همایون هاشمی، بهرام پارسایی، روح‌ا... بابایی صالح، عبدالرضا هاشم زایی، محمود نگهبان سلامی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی، زهرا سعیدی مبارکه، اصغر مسعودی و  علی‌اصغر یوسف‌نژاد از راه یافتن به کمیسیون صنایع مجلس باز ماندند. محمد باقر سعادت، علی ساری،  فردین فرمند، علی اکبری  نماینده شیراز و  مسعود رضایی نیز برای حضور در کمیسیون انرژی رای کامل را کسب نکردند. با توجه به ظرفیت خالی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بعید نیست این کمیسیون مقصد بعدی این نمایندگان باشد.

ریاست دوره‌ای در فراکسیون زنان

موضوع دیگر مطرح در گعده‌های بهارستان و خارج از آن، تشکیل فراکسیون زنان در مجلس دهم است که ۱۷ عضو دارد و تاکنون جلساتی هم برگزار کرده است پیش از این معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیشنهاد کرد: فراکسیون زنان مجلس دهم به فراکسیون امور زنان و خانواده تغییر نام پیدا کند و از ظرفیت آقایان نماینده نیز در این فراکسیون استفاده شود.شهیندخت مولاوردی تصریح کرد: « زنان نماینده هم در این زمینه مسئولیت مضاعفی دارند، البته این بدان معنا نیست که این وظیفه را مختص نماینده زن بدانیم اما هماهنگی با سایر قوا می‌تواند کمک کند تا در راستای توجه به حقوق زنان و پایداری خانواده قدم برداریم و ان شاء ا... در مجلس جدید تعاملات حداکثری و تقابل ها به حداقل‌ها برسد و بتوانیم برنامه‌های مشترک را با همدلی و همزبانی پیش ببریم.» در چنین وضعیتی که دولت و اکثریت مجلس همسو هستند وظایف سنگین تری بر دوش فراکسیون زنان است. تا پیش از این تصور می‌شد سهیلا جلودارزاده به سبب تجربه حضورش در مجلس ریاست این فراکسیون را بر عهده بگیرد اما دیروز او این تصور را باطل کرد و گفت: «قصد ندارم برای ریاست فراکسیون زنان و خانواده نامزد شوم،سعی می کنم مشاور خوبی برای اعضای این فراکسیون باشم.» وی افزود: «من به مجلس آمده ام، کار کنم و برای سمت نیامده ام، دیگر زنان عضو هم برای ریاست این فراکسیون نامزد خواهند شد.» عضو فراکسیون زنان و خانواده مجلس دهم تاکید کرد:« به احتمال زیاد ریاست این فراکسیون به صورت دوره‌ای خواهد بود و شاید یک دوره بنده رئیس فراکسیون شوم ولی در سال اول نامزد نمی شوم.»جلودارزاده دلیل نامزد نشدنش در این دوره را چرخش نخبگان عنوان کرد و گفت: «نمایندگان زن این گونه بیشتر با مسئولیت‌های مجلس آشنا می شوند.»

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها