بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰
تدبیر24 :هستی قاسمی-ظریف و کری سیاستمداران نام آشنای قرن بیست و یک میلادی که هر یک در ایران و آمریکا تحت فشار مخالفان داخلی برجام بودند این بار دراسلو پایتخت نروژ به دیدار و گفت‌وگو پیرامون رفع موانع بانکی و مالی پرداخته تا بدین وسیله اطمینان لازم را به بانک‌های غربی برای مبادلات مالی و پولی با ایران داده و با رفع این موانع شک و تردید بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران زدوده شود. چراکه در دوران تحریم‌ها بسیاری از بانک‌های بین‌المللی به دلیل ارتباط با ایران، توسط آمریکا جریمه‌ شده و به همین دلیل نیز توافقنامه‌هایی را با این کشور مبنی بر عدم همکاری با بانک‌های ایرانی امضا کردند. به همین علت مسئولان وزارت خارجه و در راس آن محمد جواد ظریف و همچنین پیش تر ولی ا... سیف رئیس بانک مرکزی در این باره بارها مذاکراتی با وزارت خارجه آمریکا و مسئولان بانکی این کشور انجام داده‌اند. اکنون نیز ظریف با تیم همراهش برای گفت‌وگو و دیدار با همتای خارجی اش وارد اسلو پایتخت نروژ شده تا اقدامات و چانه‌زنی‌های لازم را برای رفع موانع بانکی و اطمینان لازم به غرب انجام دهد. بر اساس خبرهای دریافتی فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف صبح روز سه‌شنبه قبل از دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با جان کری و پیش از آغاز اجلاس اسلو دیدار و گفت‌وگویی دوجانبه حول محور رفع موانع بانکی جهت تسهیل مبادلات مالی و تجاری غرب و ایران داشتند. شایان ذکر است که پیش تر وزرای خارجه ایران و آمریکا طی ۲ سال اخیر سه بار در شهر نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. اولین دیدار وزرای خارجه ۲ کشور در مهر ماه ۱۳۹۲ و در حاشیه پنجاه و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود. اواخر شهریور ماه نیز وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و همزمان با هفتمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

این بار دیدار ظریف و کری در اسلو

بر اساس این گزارش وزیران خارجه ایران و آمریکا برای چندمین بار در چهارماه گذشته درحالی روز گذشته با یکدیگر دراسلو پایتخت نروژ دیدار کردند که همچنان نگرانی‌ها و انتقادات مقامات ایرانی در عالی‌ترین سطوح نسبت به رفع نشدن موانع بر سر راه رفع تحریم‌‌های بانکی هم‌چنان به قوت خود باقی است. مقام معظم رهبری در آ‌خرین اظهارات خود سه‌شنبه شب در جمع کارگزاران نظام اظهار کردند که «وظیفه طرف مقابل، برطرف کردن تحریم‌ها بود اما به این وظیفه عمل نکرده یعنی بخشی از تحریم‌ها را به نحوی برداشته‌ اما در عمل تحریم‌ها برداشته نشده است.» مذاکرات دو جانبه هیات وزارت خارجه ایران و آمریکا به سرپرستی محمد جواد ظریف و جان کری قرار بود ساعت ۱۱ به وقت تهران آغاز و با یک ساعت تاخیر در هتل «رادیسون بلو» شهر اسلو برگزار شد. آخرین بار وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات سوریه در وین در ۲۸ اردیبهشت با یکدیگر دیدار کردند اما بعد از گذشته یک ماه از آخرین دیدار هنوز گشایش قابل توجهی در تعاملات بانکی ایران و اروپا و دیگر کشورها اتفاق نیفتاه است. همچنین گفته می شود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه قبل از دیدارش با جان کری با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اسلو دیدار ودرباره رفع موانع اجرایی شدن برجام و همکاری ایران و اروپا به گفت‌وگو پرداختند .در این دیدار، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام و مجید تخت ‌روانچی معاون وزیر امورخارجه از ایران و نیز هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند.

چانه‌زنی برای رفع موانع برجام

محمد جواد ظریف و جان کری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا صبح روز گذشته در نشستی دوجانبه روند اجرای برجام و عمل به تعهدات طرف‌های مقابل را بررسی کردند. ظریف نیز در حاشیه اسلوفروم ۲۰۱۶ با فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد. همچنین سید‌عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر با هلگا اشمید معاون موگرینی مذاکره کردند. عمده‌ترین محور گفت‌وگوهای دیپلماتهای کشورمان در این مذاکرات اجرای کامل تعهدات طرف مقابل درباره رفع موانع پیش روی مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران بوده است. در حالی که با اجرایی شدن برجام تحریم‌های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران برچیده شده است، به دلیل تداوم فضای تحریم نهادهای مالی و بانک‌های غربی در مبادلات با ایران تردیدهایی دارند. به گفته دیپلمات‌های کشورمان اجرای کامل تعهدات طرف مقابل در این خصوص نیازمند جدیت بیشتر و تلاش‌های فشرده‌تری است. وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته نیز در نشست خبری مشترک با هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بورگه برنده وزیر خارجه نروژ در حاشیه اسلوفروم ۲۰۱۶ بر ضرورت جدیت آمریکایی‌ها در برچیده شده فضای روانی ناشی از سال‌های تحریم ایران تاکید کرد. گفته می شود اکنون محمد جواد ظریف تحت فشارهای داخلی مخالفان قرار دارد و رفع موانع بانکی می تواند کمک بسیاری به فعالان اقتصادی و تجار خارجی و ایرانی در مساله صادارت و واردات و اجرای قراردادهای اخیر میان ایران و اتحادیه اروپا و سایر کشورها و جذب سرمایه‌های خارجی کرده و در نهایت شکوفایی اقتصاد داخلی و حل مشکلات معیشتی مردم ایران و اشتغالزایی را می تواند به دنبال داشته باشد.

بیانیه آمریکا در خصوص دیدار ظریف و کری

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ضمن تایید دیدار ظریف و کری در حاشیه اجلاس اسلو عنوان کرد که دو طرف در این دیدار در خصوص روند اجرای برجام گفت‌وگو کرده‌اند و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرده است: دو طرف در دیدار خود در اسلو درباره پیشرفت تداوم اجرای برجام شامل مسائل مربوط به بانکداری و لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کردند. بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا این بیانیه نشان می‌دهد که در این دیدار که هفتاد دقیقه پشت درهای بسته انجام شده، جان کری بر اهمیت نقش ایران و نفوذش در دولت سوریه برای تضمین انتقال کمک‌های بشردوستانه و لزوم حفظ آتش بس با مخالفان میانه‌روی سوریه تاکید کرده است. ظریف نیز در این نشست تاکید کرد که آمریکا باید برای ترغیب بانک‌ها و تجار برای تعامل با ایران پس از رفع تحریم‌ها جدیت بیشتری از خود نشان دهد.

برچسب ها: تدبیر24 ، ظریف ، کری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها