بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۶۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
گزارشی از نشست رمضانه رئیس جمهوری با اساتید و پزشکان
نمایندگانی از اساتید دانشگاه‌ها بار دیگر در فرصت ماه مبارک رمضان با رئیس‌ جمهوری دیدار کرده و طرح دیدگاه‌های جامعه علمی کشور را در حضور شخص اول اجرایی و وزرای علمی کشور نمایندگی کردند.
تدبیر24 :با وجود آنکه وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آئین حضور داشتند، اما وزرا وقت ارائه گزارش و سخنرانی را به اساتید اختصاص دادند تا منتخبان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دغدغه‌هایی نظیر تداوم روند رو به جلوی توسعه علمی کشور، حفظ فارغ‌التحصیلان نخبه و سرمایه‌های انسانی کشور، ضرورت‌های تحول علوم انسانی و ... را مطرح کنند.
علاوه بر وزرای علمی کابینه، دیگر وزرای دولت تدبیر و امید که استاد دانشگاه هستند نیز در این مراسم حضور پیدا کردند؛ اعم از محمود گودرزی استاد دانشگاه تهران و وزیر ورزش و جوانان، دکتر محمود علوی استاد دانشگاه صدا و سیما و وزیر اطلاعات و علی اصغر فانی استاد دانشگاه تربیت مدرس و وزیر آموزش و پرورش.
نیمی از سخنرانان مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند که روند تحول نظام سلامت در پی اجرایی شدن طرح تحول سلامت را تشریح کردند.
دکتر علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در آغاز سخنانش به کسب رتبه نخست ایران در زمینه تولید علم در خاورمیانه با 41 هزار مقاله و 17 هزار ارجاع؛ و همچنین کسب رتبه 74 بین‌المللی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه آموزش اشاره کرد و درباره برخی موانع پژوهش در کشور، گفت: مالیات 20 درصدی برای طرح‌های پژوهشی می‌تواند به پژوهش کشور آسیب بزند.
وی در اشاره به ماموریت‌های بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز با بیان اینکه شهرستان‌های ری و اسلامشهر در حال حاضر تحت پوشش 99درصدی شبکه بهداشت اولیه قرار گرفته و شهر تهران تا پایان سال 95 به طور کامل تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرد، به مطالبه 600 میلیارد تومانی از بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: این درحالیست که 540 میلیارد تومان نیز بدهی به پرسنل و پیمانکاران و بخش خصوصی داریم. بنابراین اگر برای محل تأمین منابع مالی بیمه سلامت یک فکر اساسی صورت گیرد، این موفقیت مقطعی می‌تواند به دستاوردی بزرگ و دائمی تبدیل شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه، واکنشی صریح نسبت به تسری پرونده «فیش‌های حقوقی» به مسئولان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان داد و با ارائه توضیحاتی، گفت: «پرسنل، پزشکان، پرستاران و امور پشتبیانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بابت کارکردشان، کارانه دریافت می‌کنند. کارانه ها کاملا خارج حقوق است. متأسفانه دریافتی نیروهای علوم پزشکی طوری عنوان می‌شود که گویی این پرداخت‌ها مخفی و غیرعادی است.
در دانشگاه علوم پزشکی تهران یک هزار و 100 نفر کارانه‌بگیر وجود دارد که از این تعداد، 64 درصد کمتر از 10 میلیون تومان و 81 درصد کمتر از 20 میلیون تومان کارانه دریافت می‌کنند. عدد کارانه معادل حدود 40 درصد کارکرد فرد است .
فردی که تمام زندگی‌اش را در بیمارستان‌های دانشگاه می‌گذراند و از صبح تا شب کار می‌کند تا مریض کمتر پشت در بماند و اتاق عمل فعال شود. بی‌انصافی است اگر این طور نگاه کنیم که این افراد فقط برای پول کار می‌کنند.
جایی یک فیش حقوقی را منتشر کرد؛ که گفتند مربوط به یک عضو هیئت علمی پیمانی است و بعد گفتند برای وزیر بهداشت است که حقوق 228 میلیون تومانی می‌گیرد! این وزیر را چون عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، ابلاغ‌شان را بنده امضا می‌کنم؛ ایشان از دانشگاه حقوق 8 میلیون تومانی می‌گیرند (قبل از کسر مالیات) و بر طبق اطلاعی که کسب کرده‌ام ماهانه حدود چهار میلیون تومان نیز به عنوان فوق‌العاده مدیریت از نهاد ریاست‌جمهوری دریافت می‌کنند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگترین دانشگاه از نظر حجم عملیات بانکی در کشور است و همه آنچه که در دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود، شفاف و بر طبق تعرفه مصوب و واقعی است اما آنچه انعکاس داده می‌شود، قلب واقعیت است. بی‌انصافی است که یک چیزهایی را به هم وصل کنیم و خلاف آنچه که هست نشان دهیم.
بعضی‌ها به فیش حقوقی افراد خیلی علاقه دارند. فیش‌های دکتر هاشمی وزیر بهداشت هم موجود است که در اختیار روابط عمومی وزارتخانه قرار می‌دهم تا هر طور که صلاح دانستند منعکس کنند.
نماینده دیگر دانشگاهیان در حوزه علوم پزشکی، دکتر الهام طلاچیان استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) بود. طلاچیان در حالی که اجرای طرح تحول سلامت را دربردارنده پیام توجه بی‌سابقه دولت نسبت به ارتقای سلامت در کشور دانست، با مرور تجربیات و خاطره‌های خود عنوان کرد که تفاوت چشمگیری در ابعاد مختلف خدمت‌رسانی به بیماران در سه سال گذشته و پس از اجرای طرح تحول سلامت مشاهده کرده است. این طبیب و معلم دانشگاه، خاطراتش را این‌گونه بیان کرد:
«من از گذشته‌های دوران خدمت هرگز خاطره کودکی که تومور چشم مراجعه کرده بود و به دلیل نداشتن امکانات مالی و بخاطر مشکلات بستری، درمان خود را ناتمام گذاشت و پس از مدتی با گسترش تومور به بیمارستان بازگشت را فراموش نمی‌کنم. چهره شرمگین و غمناک پدری که به دلیل نداشتن بضاعت نتوانست سی تی اسکن فرزندش را انجام دهد و با رضایت شخصی او را از بیمارستان مرخص نمود از یاد نمی‌برم. اکنون پس از اجرای طرح تحول سلامت سربلندیم که در بیمارستان خود همه کودکان نیازمند را تا انجام کامل اقدامات تشخیصی و درمانی حمایت می‌کنیم. اینها اسباب دلگرمی ماست».
دکتر محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دیگر نماینده پزشکان و استادان علوم پزشکی کشور، سخنان خود را با ذکر مواردی نظیر مشکلات مردم بویژه نیازمندان در دسترسی به خدمات سلامت بخصوص در سال‌های تشدید تحریم‌ها، کمبود امکانات و تجهیزات و دارو در مراکز دولتی، بیمه نبودن بیش از 10 میلیون نفر از مردم بخصوص حاشیه‌نشینان، اخذ مبالغ بالا به عنوان زیرمیزی و سقوط ده‌ها هزار نفر به زیر خط فقر بخاطر پرداخت هزینه‌های خدمات سلامت به عنوان برخی مشکلات جامعه قبل از اجرای طرح تحول سلامت آغاز کرد.
ایمانیه در ادامه از تدبیر دکتر روحانی بخاطر انتخاب وزیری توانمند، با اخلاق و وقت‌گذار و مورد اعتماد رهبری و مردم جهت سکانداری وزارت بهداشت و اجرای طرح تحول سلامت قدردانی نمود. وی که در سه دولت هشتم تا دهم عهده‌دار قائم‌مقامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده است، مواردی را به عنوان مشخصه‌های نظام سلامت پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت نام برد و عنوان کرد که مردم با اجرای این طرح به کفایت و کارآمدی نظام امیدوارتر شده‌اند. برخی شاخصه‌های نظام سلامت پس از اجرای طرح تحول این چنین ذکر شد:
* بیمه شدن رایگان 11 میلیون ایرانی
* کاهش پرداخت مردم به کمتر از شش درصد هزینه‌های بیمارستانی
* حذف زیرمیزی در اکثریت قریب به اتفاق استان‌ها
* رایگان شدن زایمان طبیعی و کاهش سزارین
* ماندگاری متخصصین در شهرستان‌ها و کاهش ارجاع بیماران به مراکز استان و شهرهای بزرگ
* ساخت و تجهیز صدها تخت مراقبت‌های ویژه
* بهره‌برداری از هزاران تخت بیمارستانی و ایجاد بخش‌های شیمی درمانی
* ساخت و تاسیس کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی
* کاهش واردات دارو، کاهش قیمت تجهیزات پزشکی علی رغم تورم سالیانه و ...
ایمانیه از ساخت و بهسازی هزاران خانه بهداشت و مرکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهری، سه برابر شدن اقلام دارویی در اختیار روستائیان، افزایش درآمد پزشکان خانواده روستایی جهت ماندگاری‌شان در روستاها، ساخت و تجهیز مراکز جامع سلامت، توجه ویژه به سلامت حاشیه‌نشین‌ها از طریق استقرار پزشک خانواده و مراقبان سلامت، بکارگیری صدها کارشناس تغذیه و روانشناس بالینی، جدی‌تر شدن نظارت بر ایمنی و سلامت مواد غذائی و توجه خاص به سلامت دهان و دندان بویژه برای دانش‌آموزان و مادران باردار به عنوان اهم خدمات نظارت سلامت در حوزه بهداشت نام برد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین، کمبود منابع برای پرداخت مطالبات بخش سلامت را چالشی جدی دانست و گفت: این چالش جز با تدبیر، دخالت فوری و قاطع شخص رئیس‌جمهوری قابل حل نخواهد بود. تاخیر در این دخالت نیز باعث خواهد شد که برخی رفتارهای غیراخلاقی که با اجرای طرح تحول سلامت از صحنه کشور حذف شده بودند، مجددا ظهور و بروز پیدا کنند و این همه رضایتمندی شهروندان را خدشه‌دار کند.
وی در بخش دیگر سخنانش، فضایی که طی آن درآمد محدود اکثر پزشکان بویژه اعضای هیئت علمی را به عنوان دریافت حقوق‌های میلیونی زیر سوال برده‌اند، فضایی غیراخلاقی توصیف کرد و افزود: اگر منظور حقوق است که اعداد معلوم است اما اگر منظور کارانه پرداختی به اساتید است؛ اگر همین استاد در غیر دانشگاه و در غیر دولت فعالیت کند، بیش از چند برابر درآمد خواهد داشت؛ آنگاه مردم می‌مانند و نیازمندان و اجبار به پرداخت‌های آنچنانی.
رضا صراف معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز از دیگر سخنرانان به نمایندگی از اساتید بود که در آغاز سخنانش از رئیس‌جمهوری دعوت کرد تا 16 آذر امسال را در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شود.
این استاد دانشگاه، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور در رشته‌های فنی و مهندسی را تحت عنوان کالاهایی نام برد که هر قدر هم صادر شوند بیشتر خریدار دارند. صراف در عین حال تحقق اقتصاد مقاومتی در عمل را مستلزم حفظ نیروهای انسانی کشور بخصوص در رشته‌های فنی و مهندسی دانست.
در ادامه، فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه آماری از سهم جهانی ایران در زمینه تولید علم، یکی از مهمترین قوای محرکه توسعه علمی کشور را توسعه تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و به نقش دانشگاه آزاد در توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره نمود.
دکتر احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز پس از برشمردن چالش‌های موجود در مسیر تحول علوم انسانی، در جمع‌‎بندی سخنانش گفت: چیزی که ما را در حوزه علوم انسانی نگران می‌کند این است که با دانش‌هایی مواجه باشیم که زبان و متد و مبانی معرفتی فردی دارند و قابل درک برای دیگران نیستند.
دکتر روحانی نیز دقایقی را به طرح دیدگاه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو اختصاص داد و حل مشکلات کشور را در گروی تقویت پیوند دانشگاه و دولت و بهره‌گیری از تخصص دانشگاهیان دانست.
در خاتمه این مراسم که علاوه بر اساتید برجسته و چهره‌های ماندگار، روسای دانشگاه‌ها، معاونان وزرا و مسئولان ارشد آموزش و پژوهش کشور حضور داشتند، نمایندگان دانشگاهیان کشور در محل سالن اجلاس سران با رئیس‌جمهوری افطار کردند.
برچسب ها: تدبیر24 ، فیش حقوقی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها