بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
تدبیر24 :احسان اسقايي- هر اندازه به پايان سال ۹۵ نزديك مي‌شويم فضاي سياسي، انتخاباتي‌تر مي‌شود. ازسوي ديگر اصولگرايان به عنوان منتقدان دولت روحاني تا اين لحظه تحركي در جهت سازماندهي نيروهاي خود براي معرفي كانديداي اصولگرا انجام نداده‌اند. لذا مي‌توان نتيجه گرفت كه آنها زمان را از دست داده‌اند و احتمالا شكست زود هنگام را از هم‌اكنون از اصلاح‌طلبان و روحاني پذيرفته‌اند. از سوي ديگر سخنگوي دولت از تشكيل اتاق فكر عليه دولت خبر داده است. به بهانه بررسي شرايط دولت روحاني و با نگاه به رياست‌جمهوري۹۶، «آرمان» با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل ميبدي، عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم به گفت‌وگو پرداخته است.

ورود مجدد احمدي‌نژاد به قدرت شوخي است   اصولگرايان کسی را براي رقابت با روحاني ندارند

سخنگوي دولت از تشكيل اتاق فكر عليه دولت خبرداده است؛ تصور مي‌كنيد برنامه‌هاي اين اتاق براي تضعيف دولت در چه حوزه‌هايي تنظيم مي‌شود؟

 

اينكه در عرصه سياست هر حزب و جرياني يك اتاق فكر دارد امر معمولي است اما مشكل اينجاست كه اتاق‌هاي فكر بدل به مكاني براي تخريب، تهمت و گفته‌هاي بي‌اساس می‌شود. وقتي درنظام سياسي كشورمان، جرياني غير از جريان اصولگرايي حاكم و در دولت مستقر شود، تخريب‌هاي بسياري عليه آن دولت در برخي از جرايد، سايت‌ها و كانال‌هاي خبري صورت خواهد گرفت و نوع برخورد آنها هيچ گونه قاعده و منطقي ندارد.

 

 

 

 

اتاق‌هاي تخريب عليه دولت به نحوي يادآور فشارهاي مخالفان وتشكيل اتاق‌هاي فكر عليه دولت اصلاحات نيست؟

 

 

 

 

 

 

دولت تدبير و اميد چگونه بايد در مقابل جنگ‌هاي رواني اتاق‌هاي فكر عليه خود ايستادگي كند؟

دولت بايد درمقابل اين جريان ايستادگي كند و جريان‌هايي كه عليه منافع ملي عمل مي‌كنند را افشا كند. مردم آگاه هستند و شفاف‌سازي‌هاي دولت در اين زمينه را با جان و دل مي‌پذيرند. ضمن اينكه دولت بايد بكوشد هرچه سريع‌تر درباره برخي از حواشي، موضع‌گيري كرده و مواضع خود را با مردم در آن موارد در ميان بگذارد. به عنوان مثال بايد هر چه سريع‌تر به وضعيت حقوق‌هاي ميليوني رسيدگي كرده و نتيجه آن را به مردم اعلام كند؛ اگر اين اتفاق مربوط به عملكرد اين دولت است درباره آن به مردم توضيح داده، از آنها دلجويي كند و افرادي كه پرداخت اين‌گونه حقوق‌هاي نجومي را قانوني كرده‌اند را به مردم معرفي كند. دست اندازي به بيت المال محكوم است. اگر رئيس دولت تدبير و اميد، خود يا اعضاي كابينه‌اش مقصر هستند، بايد شخصا از مردم دلجويي كرده تا از اين طريق جلوي مكانيزم تخریب توسط اتاق‌هاي فكر گرفته شود. از سوي ديگر هر چند تورم به خوبي مهار شده است اما مساله ركود داراي ابعاد وسيعي دراقتصاد است و مشكلات زيادي براي واحدهاي توليدي ايجاد كرده و بسياري از كارخانه‌ها درحال تعطيلي هستند. اگر دولت اين مسائل را ساماندهي نكند اين موارد به سوژه‌ای براي اتاق‌هاي فكر مخالف دولت تبديل خواهد شد.

تشكيل اين اتاق فكر براي تخریب دولت نشانه‌اي براي ورود سازماندهي شده اصولگرايان براي رقابت باروحاني در سال ۹۶ است؟

 علائمي براي ورود تشكيلاتي اصولگرايان در انتخابات سال ۹۶ وجود ندارد زيرا اولا اصولگرايان داراي تشكيلات منظم و هماهنگ نيستند و داراي اختلاف‌هاي درون جناحي بايكديگر هستند، ثانیا اصولگرايان شخصي را براي معرفي به مردم در بين نيروهاي خود ندارند. افرادي كه در رقابت سال ۹۲ درمقابل روحاني شكست خوردند، نمي‌توانند بيش از آراي آن زمان رأي به دست آورند و در صورت ورود آنها به زمين رقابت با روحاني آراي كمتري درمقايسه با گذشته به دست خواهند آورد.

چه مشكلاتي وجود دارد كه اصولگرايان نمي‌توانند در مقابل روحاني متحد شوند؟

 به چند علت آنها اين قدرت را ندارند كه در برابر روحاني در سال ۹۶ به رقابت بپردازند. اولا اينكه اصولگرايان هيچ گونه گفتمان جديدي از خود ندارند جز اينكه رقباي خود در جناح اصلاح‌طلب را تخريب كرده و در عرصه بين‌الملل خوب ياد نگرفته‌اند كه چگونه با كشورهاي جهان تعامل كنند و همچنين برجام كه يك سند ملي است و اكثر مردم ايران آن را قبول دارند را بي‌اعتبار مي‌دانند و حمله آنها به برجام و تيم مذاكره‌كننده روي ديدگاه مردم به آنها تاثير منفي گذاشته است. بزرگان اصولگرا مانند لاريجاني، باهنر و ناطق نوري اصولگرايان مخالف دولت را طرد كرده‌اند و لذا علائمي وجود ندارد كه شخصي از سوي اصولگرايان مطرح شود و در عرصه انتخابات هم بتواند راي آورده و به پيروزي برسد.

برخي از اصولگرايان مانند آقاي ناطق از دولت روحاني ناراضي نيستند، اين امكان وجود دارد كه اصولگرايان هم درسال آينده در انتخابات رياست‌جمهوري از روحاني حمايت كنند؟

 اصولگرايان از روحاني حمايت خواهند كرد. اگر آقاي لاريجاني، ناطق نوري و ولايتي را اصولگرا بدانيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه اصولگرايان نيز در سال آينده از روحاني حمايت خواهند كرد. تلاش زيادي از سوي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل صورت گرفته است كه آقاي روحاني بتواند مجددا درسال ۹۶ پیروز شود. البته دولت از جايگاه خوبي در ميان مردم برخوردار است اما دولت روحاني بايد در عرصه اقتصادي تلاش كند تا آراي وي در سال آينده كمتر از ۹۲ نشود. اگر دولت نتواند اوضاع اقتصادي فعلي را سامان دهد بدون ترديد با مشكلاتي در انتخابات سال آينده روبه‌رو خواهد شد.

مخالفان دولت درحال القای اين موضوع هستند كه اصلاح‌طلبان از عملكرد روحانی رضايت ندارند و در سال ۹۶ كانديداي خود را به مردم معرفي خواهند نمود. تا چه اندازه اين امكان وجود دارد كه اصلاح‌طلبان در سال ۹۶ از روحاني حمايت نكنند؟

 اين شايعات دراتاق فكر اردوگاه مخالفان دولت ساخته و پرداخته شده است. اصلاح‌طلبان قصد ندارند شخصي را براي رقابت با روحاني معرفي كنند، نه عارف و نه شخصيت ديگري رقيب روحاني در سال ۹۶ نيست. روسای دولت‌های اصلاحات و سازندگي بر حمايت از روحاني اتفاق نظر دارند. هر چند اصلاح‌طلبان نقدهاي كوچكي به دولت دارند اما از روحاني عبور نخواهند كرد.

اين احتمال وجود دارد كه دولت روحاني دريك سال آينده برخي از مديران خود و استانداران و حتي وزرا را تغيير دهد، اين تغييرات مي‌تواند باعث تقويت پايگاه اجتماعي روحاني در سال آينده شود؟

يكي از مشكلات دولت اين است كه برخي مديران وي از كساني انتخاب شده‌اند كه نه تنها موافق دولت نیستند بلكه‌انگيزه اي براي اجرا كردن برنامه‌هاي دولت ندارند. برخي از فرمانداران، استانداران و مثلا عده‌ای در وزارت كشور از مخالفان روحاني هستند. آقاي روحاني از ابتدا بايد در اين موضوع دقت مي‌كردند و اگر لازم بود كه تغييراتي دربدنه مديرتي دولت در مركز و استان‌ها صورت مي‌گرفت بايد اين تغيير از قبل صورت مي‌گرفت. اين مشكل مكررا به رئيس دولت اعلام شده است حتي در معاونان وزرا مخالفان روحاني حضور دارند. اينكه چرا دولت روحاني تا اين لحظه تغييراتي در ساختار مديريتي خود انجام نداده است مشخص نيست. آقاي روحاني بايد در يك سال باقي مانده در سطح وزرا نيز تغييراتي صورت دهد.

بازگشت جريان قبلي حاكم در قوه مجريه مرتبا در رسانه‌ها اعلام مي‌شود.آیا این جریان مي‌تواند رقيب جدي‌اي براي روحانی تلقي شود؟

 ورود مجدد احمدي‌نژاد به عرصه سياست شوخي است. زيرا تخلفاتي كه در دوران وي صورت گرفته مشخص است. بسياري از افرادي كه سينه چاك احمدي‌نژاد بودند ديگر تمايلي به وي ندارند. تخلفات دوران احمدي‌نژاد ازنظر مالي، فرهنگي و اعتقادي فراوان است. تخلفات وي و اطرافيانش براي روحانيون سنتي قابل قبول نيست. احمدي‌نژاد در ميان روحانيون و بزرگان قم جايگاهي ندارد اما شعارهاي پوپوليستي وي قدرتمند است و ممكن است گروهي از مردم به سمت وي حركت كنند. جريان احمدي‌نژاد به صحنه سياسي باز نخواهد گشت. خسارت‌هاي دولت احمدي‌نژاد به كشور فراوان بوده و به زودي نيز نمي‌توان آن خسارات را جبران نمود. اين موارد براي تمامي سياسيون مشخص است. پرونده فساد معاون اول وي را نبايد ناديده گرفت، با وجود اين تخلفات بازگشت وي به نوعی تداعی توهين به جامعه است.

روحاني براي اينكه مجددا پيروز شود، به چه مواردي بايد توجه بيشتري داشته باشد.

 روحاني در عرصه عمل اولا بايد در روند اجرايي كشور تغييرات محسوسي ايجاد نمايد. مخالفان خود را حداقل در پست‌هاي كليدي قرار ندهد. همچنين بايد در تيم اقتصادي خود تغیيراتي ايجاد كند تا اوضاع اقتصادي را سامان دهد. البته آقاي روحاني بدون اين تغييرات هم راي زيادي دارد اما اگر تغييري در موارد فوق ايجاد نشود نارضايتي مردم باعث شكستن آراي وي خواهد شد. بسیاري از تجار و بازرگانان از وضعيت فعلي اقتصاد نگرانند لذا دولت روحاني همان طور كه در سياست خارجي با قاطعيت عمل كرد بايد با همان قدرت به وعده‌هاي خود در بعد داخلي عمل كند و اقداماتي در اين زمينه صورت دهد و اگر در اين راه سدی مقابل دولت وجود دارد، آن را با مردم در ميان بگذارد. در اين صورت دولت موفق خواهد بود اما اگرجريان رسانه‌اي دولت مانند حال حاضر ضعيف عمل كند، دولت با مشكلات زيادي روبه رو خواهد شد. ايستادگي در مقابل برخي از جريانات و اعلام نیت آنها به مردم موجب پیروزي روحاني در سال ۹۶ خواهد شد.
برچسب ها: تدبیر24 ، روحانی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها