بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
تدبیر24 : بعد از کشته شدن ۱۹ نفر از سرباز‌های کشور در سانحه رانندگی، باز هم توجه جامعه به سمت زندگی دشوار سرباز‌ها جلب شد. این بار اما زندگی سرباز‌ها فقط معطوف به کیفیت نامطلوب خوراک، جای خواب و بهداشت نیست.

به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به وضعیت امنیت و سلامت آن‌ها شود. جوان‌هایی که غول سربازی بزرگ‌ترین مشکل زندگیشان است و سعی می‌کنند به هر شکلی از آن عبور کنند.

به گزارش رویداد۲۴، بعد از تشکیل کمپین «بهبود کیفیت سربازی» گویا تصمیمی جدی جوانه زد تا خدمت وظیفه عمومی متحول شود. این موضوع در حالیست که همیشه طرح‌هایی همچون، «سرباز معلم»، «سرباز صنعت» و... مطرح بوده و در ‌‌نهایت جوانان ۱۸ ساله به خدمت سربازی فرستاده شده‌اند و هیچ تغییری در روند این جریان شکل نگرفته است.

از سویی دیگربه دنبال حادثه تصادف نی‌ریز و جان باختن سربازان کشور، برخی اعضای فراکسیون امید مجلس دهم جهت حل معضل کیفیت نازل با مسوولان نظام وظیفه نشستی تشکیل خواهند داد.

سهیلا جلودار‌زاده درباره برنامه‌هایی که فراکسیون امید برای بهبود کیفیت سربازی قصد پیگیری آن را دارد به رویداد۲۴ می‌گوید: «آموزش‌های خدمت سربازی باید هدفمند باشد و زمینه های اشتغال بعدی جوانان را به بهترین شکل ممکن فراهم کند.»

جلودارزاده معتقد است به دلیل جای خالی مهارت آموزی جوانان در دوره سربازی عمر آن‌ها در دوره سربازی بدون خروجی مناسبی می‌گذرد. شاید همین مسئله دلیلی بر آن باشد که جوانان نسبت به سربازی احساس خوبی ندارند و معتقد هستند دوره سربازی خروجی ندارد مگر، تلف شدن عمرشان. همچنین هدف ما این است که دوره سربازی به سمت آموزش‌های هدفمند حرکت کند.

وی با تاکید بر این موضوع که دوره ۲۱ ماهه سربازی افزون بر فشار روحی و اجتماعی که بر جوانان وارد می‌کند، هزینه‌های بسیار سنگینی را هم بر دوش دولت متحمل می‌شود. از همین رو با نگاه منطقی‌تر به خدمت سربازی، کاهش مدت آن و نوع خدمت می‌تواند به نفع اقتصاد کشور هم باشد.

از سویی دیگر به اعتقاد جلودارزاده، نو نگری در خدمت نظام وظیفه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. از همین رو اگر جوانان دوره سربازی خود را در حوزه تحصیلی تخصصیشان ادامه دهند، می‌توان از این پتانسیل نیروی انسانی در صنایع، مراکز دولتی و مراکز آموزشی به بهترین شکل ممکن بهره برد.

جلودار‌زاده همچنین با ابراز تاسف نسبت به حادثه‌ای که باعث کشته شدن تعدادی از سربازان کشور شده است می‌گوید: نگاه کردن به تصویر فرزندان کشور که تنها یادگاری آن‌ها برای خانواده‌هایشان یک عکس سلفی است بسیار دردناک است و در اولین فرصت باید مقصر یا مقصران اصلی این حادثه شناسایی شوند.

بعد از واکنش فراکسیون امید در مجلس به وضعیت نظام وظیفه کشور باید منتظر بود تا شاید تغییراتی مثبت در راستای خدمت سربازی شکل بگیرد.

این اما در حالیست که غلامعلی جعفر‌زاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رویداد۲۴می گوید: «هر نماینده‌ای در مجلس فرصت اظهار نظر دارد، این اما به آن معنی نیست که می‌توان هر موضوعی را با اظهار نظر‌ها تغییر داد و یا بررسی کرد. طرح جدید خدمت وظیفه عمومی ۱۳۰ ماده دارد که بعد از رایزنی با دولت بررسی بیشتری درباره آن انجام خواهد شد، و در ‌‌نهایت بعد از مدت ۲ یا ۳ ماه امیدوارم به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.»

آنچه این روز‌ها در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد شاید نوید بخش موقعیت بهتری برای جوانان کشور باشد تا‌‌ همان ۲۱ ماه را که از آن گریز دارند به بهترین شکل و خروجی بهتر از سر بگذرانند و در ‌‌نهایت سربازی اتفاقی بهتر از آنچه هست، شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها