بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۶۵۷۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
شاپور کریمی کارشناس برجسته علوم سیاسی
جوامع توسعه یافته با مشارکت نهادهای مدنی وغیردولتی گامهای بلندی دررفع مشکلات اجتماعی و زیست محیطی برداشته اندکه باتوجه به وجود پتانسیل های بالقوه درمیان مردم امید است . . .
براساس شاخص های سازمان علمی وفرهنگی سازمان ملل متحد(یونسکو)وجود نهادهای مدنی ومردمی فعال و پویا یکی ازنشانه های جوامع توسعه یافته قلمداد می گردد که دراین خصوص دردوران اصلاحات گام های موثر و بلندی برداشته شد که در 8سال گذشته کلیه اقدامات انجام شده درراستای اجرای ماده 182قانون سوم کشورمبنی برتوسعه کمی وکیفی نهادهای مردمی و تشکل های غیردولتی باچالش های جدی مواجه گردید.

فقدان نگاه توسعه ای وزارت کشور،عدم وجودقانون مدون و مصوب نحوه تاسیس و فعالیت سازمان های مردمی وتقویت نگاه امنیتی و تک سویه ازسوی مدیران دولت به این نوع از موسسات مدنی منجربه تعطیلی و منزوی شدن نهادهای فعال و قدیمی وظهور و پدید تشکل های جوان با رویکرد حمایتی دولت در چارچوب موضوعات خاص گردید که بانگاه اجمالی به نوع پروانه های صادره موسسات در استانداری ها و ادارت ورزش وجوانان کشور به آسانی می توان به این واقعیت پی برد. درحالی که کشور در عرصه های خارجی وداخلی بابحران های جدی مواجه بوده وبه عقیده مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ،کار وتامین اجتماعی امواج سونامی هایی همچون اعتیاد,ایدز,طلاق و.....درآینده نه چندان دوردامن کشور را فرا خواهد گرفت تلاش دولت مردان درتاسیس بی حد و اندازه  موسسات مردمی درقالب یک موضوع این تصور را برمی انگیزد که موسسین آنها یا به دنبال کسب منافع مالی ومادی وقدرت از اعتبارات شاخص های فرهنگی استان ها وکشور هستند یا مدیران وقت که هم اکنون هم درمسند قدرت هستند از واقعیت های اجتماعی وفرهنگی جامعه به دورمی باشند.

اقدام یک سازمان مردمی درنصب غیرقانونی بنرهای صداقت آمریکایی نشان از وجود و فعالیت موسسات مشروحه دارد که باحمایت عده ای در مراکز قدرت برعلیه سیاست های جاری دولت اقدام به شبه افکنی نموده وبه جای تقویت دیپلماسی خارجی و تامین منافع ملی و رفع دغدغه های مردم آب به آسیاب دشمن می ریزند.

بدون شک یکی ازشاخص های موسسات مردمی پرهیز از انجام فعالیت های سیاسی است که دراین باب باید دستگاههای نظارتی و مراجع صدور مجوزفعالیت با اهتمام بیشتراقدامات آنها را رصدنموده تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری گردد.یکی دیگر از مصداق ها دراین مورد می توان به  گردهمایی موسسات مردمی درحمایت از زاکانی نامزد ریاست جمهوری اشاره کرد که در سکوت نهادهای ذیربط برگزارشد.

نقش نهادهای مدنی ومردمی به منزله حلقه های واسط ، مردم و دولت درتسریع فرایند توسعه و رفع مشکلات برکسی پوشیده نبیست و در این میان جوامع توسعه یافته با مشارکت نهادهای مدنی وغیردولتی گامهای بلندی دررفع مشکلات اجتماعی و زیست محیطی برداشته اندکه باتوجه به وجود پتانسیل های بالقوه درمیان مردم امید است مدیران منتخب دولت تدبیر و امید زمینه های بالفعل نمودن آنها را فراهم نمایند.جالب آنجاست که برخی ازموسسات درپی ایجاد کمپین جهانی درجهت محکومیت تحریم های وضع شده بر کشورمی باشند ولی عده ی انگشت شماری ازسمنهای نورچشمی مدیران وقت باستفاده از رانت های قدرت و اعتبار بیت المال برطبل مخالفت کوبیده وفقط اهداف کوتاه مدت شخصی وحزبی خود را دنبال می کنند.باتوجه به روند جهانی شدن و نقش آفرینی های سازمان های مردمی ومدنی منطقه ای وجهانی درتقویت واستحکام پایه های صلح ونوع دوستی وتلاش در راستای مبارزه باحقوق زنان وکودکان وهمچنین تنویر افکار جهانیان درخصوص مخاطرات وتهدیدات زیستی زمان آن فرارسیده است که نگاه به سمنهاتغییریافته وبا نظارت بیشتربراعمال آنان نسبت به نقش آفرینی آنهادرعرصه داخلی وخارجی اقدام نمود.     

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
KUWAIT
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
1
2
اين آقا كيه كه خودش رو برجسته مي خواند؟
آرمین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
1
0
مقاله جالب وزیبای باموضوع نهادهای مدنی بود.نویسنده مقاله ازصاحب نظران وکارشناسان خبره درخصوص نهادهای مدنی ومردمی می باشندکه به علت حمایت ازاین نوع ازنهادهامغضوب مسئو.لین استانداری قزوین قرارگرفته امیداست دولت مردان تدبیروامیددرراستای توسعه کمی وکیفی نهادهای مدنی ازایشان دروزارت کشوراستفاده نمایند.
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
0
1
اين آقاي به اصطلاح كارشناس برجسته تا حالا كجا تشريف داشتند؟احتمالا بوي كباب استشمام فرمودند و ميخواهند از نمد تدبير و اعتدال كلاهي براي خود دست و پا كنند.موفق باشي جناب كارشناس به اصطلاح برچسته
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها