بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
تدبیر24: ديروز سالن اجلاس با روزهاي گذشته تفاوت داشت و چهره‌هايي به آن وارد مي‌شدند كه اين روزها بيش از ساير مسئولان درگير پرونده‌هايي اعم از بابك زنجاني، دكل گمشده، حقوق نجومي و غيره هستند. ديروز همايش سراسري قوه قضائيه با حضور سران قوا برگزار شد و آيت‌ا... آملي‌لاريجاني رئيس قوه قضائيه، علي لاريجاني رئيس مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني رئيس‌جمهور، آيت‌ا... احمد جنتي رئیس مجلس خبرگان و جمعي از مسئولان كشوري و لشگري و تعدادي از قضات و مسئولان عالي قضائي هم به اين سالن آمده بودند. در رديف نخست آيت‌ا... صادق آملي لاريجاني به عنوان رئيس قوه قضائيه، در كنار او حجت‌الاسلام حسن روحاني به عنوان رئيس قوه مجريه و در نهايت علي لاريجاني رئيس قوه مقننه نشسته بودند. موضوعاتي كه روز گذشته مطرح شد، طعم شيرين وتلخ داشت؛ شيرين بود، چون مسئولان به دستاوردهاي قضائي اشاره داشتند و تلخ آن هنگام بود كه از شايعات و اخبار نادرست گلايه مي‌كردند. ديروز روساي قوا درباره موضوعاتي مانند جرم سياسي، پرونده حمله به سفارت، نحوه مواجهه با فيش هاي حقوقي كلان و غيره سخن به ميان آوردند.

برخورد با حمله‌كنندگان به سفارت

رئيس‌جمهور نخستين رئيس قوه‌اي بود كه ديروز به پشت تريبون رفت و گفت: مردم مي‌خواهند بدانند قوه قضائيه چگونه با كساني كه خودسر و بر خلاف قانون و امنيت ملي كشور به سفارتي حمله كردند، برخورد مي‌كند. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني با اشاره به اينكه عاملان و آمران حمله به سفارت يك كشور روشن هستند، اظهار كرد: مردم منتظرند ببينند چگونه اجراي حكم اين افراد خودسر به سمع و نظر آنها مي‌رسد. وي در ادامه افزود: هر كشوري مسئوليت تامين امنيت سفارت‌خانه‌هاي خارجي را دارد و امنيت آن را بر دوش گرفته است. اگر مردم ما نسبت به اينگونه مسائل به خوبي و با شفافيت اطلاع پيدا كنند، و بدانند قوه قضائيه چه كرده است به همان نسبت اعتماد مردم و اعتماد جهاني به دستگاه قضائي بيشتر مي‌شود. ما دنبال اين نيستيم كه ديگران براي ما كف بزنند، ولي براي ما مهم است كه پيش وجدان خود و در نزدافكار عمومي جهان چگونه عدل اسلامي را به رخ آنها مي‌كشانيم. رئيس‌جمهور با بيان اينكه قوه قضائيه پيش از رسيدگي به شكايات مردم بايد مورد اعتماد جامعه باشد خاطرنشان كرد: ‌هر مقدار اعتماد مردم به قوه قضائيه بيشتر شود در آن جامعه امنيت قضائي هم بيشتر مي‌شود. ممكن است يك قوه قضائيه سالم در كشوري فعال باشد، اما از نظر مردم اعتماد آور نباشد، اين يعني مهم‌تر از قضاوت، نحوه بيان فعاليت قوه قضائيه، و شفافيت كار قضائي براي جلب اعتماد مردم است. روحاني در ادامه افزود: مردم مي‌خواهند بدانندچگونه اموال مردم پول بيت المال، و پول نفت را عده‌اي به تاراج بردند و اين اقدام چگونه سازماندهي شده؟ چه كساني مجوز صادر كردند؟ اين پول چگونه در اختيار اين افراد قرار گرفته است؟ اين پول كجا رفته و كجا مصرف شده است؟ وي تاكيد كرد: آنچه براي مردم مهم است ختم اين سوالات است. قوه قضائيه هم بايد پرونده‌ها را ختم كند و هم به اين سوالات پاسخ دهد كه نتيجه اين عمل جلب اعتماد بيشتر مردم نسبت به دستگاه قضاست، اما اگر اعتماد مردم به نظام حاصل نشود، يا اين اعتماد تضعيف شود بي‌ترديد ما بزرگ‌ترين سرمايه خود يعني سرمايه اجتماعي را از دست داده‌ايم. وي تاكيد كرد: ‌ما امروز به يك قوه قضائيه قوي، به روز و چابك نيازمنديم كه بتواند پناهگاهي براي مردم ما باشد. امنيت امروز جامعه به دليل وجود قوه قضائيه تواناست، در هيچ كشوري امنيت حفظ نمي‌شود مگر آنكه مردم در پناه يك قوه قضائيه بي‌طرف و عالم، و كارا باشند. ما بايد قدردان قوه قضائيه، مسئولان قضائي و قضات براي ايجاد امنيت در كشور باشيم. رئيس‌جمهور نخستين مسئوليت قوه قضائيه را ايجاد اعتماد ميان مردم دانست و اظهار كرد: مردم دلشان مي‌خواهد آخرين جايي كه فريادرس‌ آنها مي‌شود قوه قضائيه، قضات و دستگاه قضائي باشد. در جامعه ما مردم بايد احساس كرامت و عزت داشته باشند و حقوق شهروندي‌شان محترم شمرده شود. رئيس‌جمهور افزود: اگر مردم در جامعه ما احساس امنيت نكنند ممكن است به هر خيانت و گناهي دست بزنند. سالم‌سازي جامعه از احساس عزت و سربلندي خود مردم آغاز مي‌شود. آنها بايد احساس كنند كه به حقوق عمومي‌شان احترام گذاشته مي‌شود. وي همچنين تاكيد كرد: مردم بايد احساس كنند كه قوه قضائيه از آزادي، عدل و عدالت آنها دفاع مي‌كند. اگر اين رابطه ميان مردم و قوه قضائيه به وجود آمد آن وقت است كه به راحتي مي‌شود در جامعه به مبارزه با مفسدين پرداخت.

متخلفان درموضوع فيش‌هاي‌حقوقي را عزل مي‌كنيم

روحاني در ادامه تاكيد كرد: ما بايد كاري كنيم كه مانعي براي مديريت فعاليت اقتصادي ايجاد نشود و از سويي در اين زمينه شفافيت به وجود‌آيد. به طور مثال مساله فيش حقوقي برخي مديران نشان داد كه يك غفلتي انجام شده است. با اينكه ما بازرسي كل كشور، ‌ديوان محاسبات و ديوان عدالت اداري داريم اما سال‌ها حقوق‌هاي نامتعارف داده شد كه ما حتما با آن برخورد، متخلفان را عزل و نتيجه را به مردم بيان مي‌كنيم اما بايد حواسمان باشد كه ايثار، فداكاري و حيثيت بيشتر مديران مورد خدشه قرار نگيرد. در اين زمينه به همراهي دو قوه ديگر هم نيازمنديم. وي در بخشي هم گفت: در مساله قاچاق گازوئيل يك قدم بزرگ برداشته شد، يعني گازوئيل با پيمايش در اختيار افراد قرار گرفت و در طول يك سال ۹ درصد مصرف گازوئيل كاهش يافت، اما اين رقم همان درصد قاچاق گازوئيل بود. ما همچنين از فناوري جديد و علم براي مقابله با قاچاق استفاده كنيم.

دشمن اقتدار حكومت مركزي را نشانه گرفته است

پس از رئيس‌جمهور، رئيس مجلس به پشت تريبون رفت و اظهار كرد: ارزيابي ما اين است كه با همه مشكلات موجود در قوه قضائيه، اين قوه مسير تكاملي خود را طي مي‌كند. علي لاريجاني درباره موضوع برجام گفت: نظام با چشم بينا اين راه را انتخاب كرده ولي بايد ببينيم غرب و آمريكا در اين زمينه چه فكري دارند؟ به نظر مي‌رسد در اجراي برجام نقاط ضعفي را به جا گذاشته‌اند كه برخي از اينها به برچيدن تحريم‌ها به طور جامع مربوط است كه ما به ويژه در بانك‌هاي بزرگ اين نقص را مي‌بينيم. وي ياد آور شد: آنها همزمان با توافق هسته‌اي عمليات ديگري را از نظر سياسي سامان دادند كه نفوذ نظامي‌شان را در منطقه بيشتر كنند و تسلط‌شان در كشورها را بيشتر نشان دهند. آنها مي‌گويند كه نبايد بگذاريم نفوذ ايران در منطقه گسترش يابد. لذا تداركاتي ديدند و نوعي از تحريم‌هاي ديگر را سامان دادند كه بايد به اين رفتارها واكنش نشان داد. آنها در واقع براي اين امور در مقابل ايران طراحي دارند و بايد اين طراحي را شناخت. وي با بيان اينكه غربي‌ها ديپلماسي همراه با حضور نظامي در منطقه را دنبال مي‌كنند و در پي ممانعت از نفوذ ايران در منطقه هستند تصريح كرد: آنها از آتشي كه بين ايران و عربستان بر پا كرده‌اند بدشان نمي‌آيند. شايد علي الظاهر چيزهايي بگويند اما براي آنها بد نيست كه اين اختلاف ادامه يابد. ما با يك پديده سياسي نسبتا ميان مدت مواجه هستيم و با رفتارهاي شيطنت آميزي مواجهيم كه نقطه اصلي شان فشار بر ايران است. لاريجاني اظهار كرد: سعودي‌ها به خاطر عدم توفيق در يمن و سوريه نوعي نااميدي در رفتارهاي ديپلماتيك خود پيدا كردند و لذا چاره‌اي جز خلق بحران در منطقه نمي‌بينند. لاريجاني همچنين اظهار كرد: ‌اخباري كه به دست ما مي‌رسد نشان مي‌دهد آنها تلاش مي‌كنند با نفوذ عناصر تروريستي به داخل كشور حتي در حد در كردن يك ترقه بگويند در ايران مشكل امنيتي وجود دارد لذا فشارها را زياد كرده‌اند و با برخي از اين گروهك‌هاي بي‌آبرو و ضد انقلاب در منطقه شرق تماس داشتند و به آنها پول و امكانات دادند تا سر و صدا ايجاد كنند اما نتوانستند. با اين وجود تلاش آنها مخدوش كردن اقتدار كشور است و ما بايد در قوه قضائيه و بخش‌هاي امنيتي توجه كنيم كه دشمن اقتدار حكومت مركزي را نشانه گرفته است. لذا اگر لازم است بايد‌سازو كارهاي جديدي در نظر بگيريم. رئيس مجلس با بيان اينكه غربي‌ها علاوه بر مخدوش كردن اقتدار سياسي و امنيتي كشور به دنبال مخدوش كردن اوضاع اقتصادي در كشور هستند افزود: آنها مي‌خواهند سرمايه گذاري انجام نشود. پس ما در پس بحران‌سازي‌هاي تصنعي و فشارها بايد مولفه سياسي و اقتصادي را ببینیم. اراده مسئولان قوه قضائيه در اين زمينه باعث مي‌شود بخش‌هاي ديگر امنيتي و اقتصادي هم توجه بيشتري به اين موضوع داشته باشد.

 

رئيس قوه قضائیه نيز پس از علي لاريجاني پشت تريبون رفت و تاكيد كرد: در دستگاه قضائی كاستي‌ها و تقصيرهايي وجود دارد، ولي ما بايد از نقد سازنده استفاده كنيم و كدورتي نداريم. آيت‌ا... صادق آملي‌لاريجاني افزود: قريب به ۱۵ ميليون پرونده در دستگاه قضائی رسيدگي مي‌شود؛ در محاكم ۱۱ ميليون و در شوراهاي حل اختلاف حدود ۳/۵ رسيدگي مي‌شود كه در مجموع حدود ۱۵ ميليون مي‌شود. وي تاكيد كرد: در مبارزه با مفسدان اقتصادي قوه قضائیه كارنامه روشني داشته است. وي افزود: همه گفته‌اند كه از قوه قضائیه حمايت مي‌كنند و دو رئيس قوا هم امروز گفتند كه ما موظفيم به قوه قضائیه كمك كنيم. عملا اين حمايت‌ها واقع نشده يا كمرنگ بوده است و در حد برطرف كردن نيازها نبوده است.

كساني در انقلاب بودند و حالا اپوزیسيون هستند

رئيس دستگاه قضا تصريح كرد: كساني در انقلاب بودند كه حالا نقش اپوزيسيون را پيدا كرده‌اند و تمام محسنات انقلاب را زير سئوال مي‌برند. اميدهاي مردم را نااميد مي‌كنند؛ چرا؟ البته كاستي‌هايي وجود دارد ولي ما نظامي در دنيا بوديم كه با وجود ميل همه قدرت‌هاي دنيا با رهبري‌هاي امام (ره) ملت به پيروزي رسيد. وي بيان كرد: ۸ سال بهترين نيروهاي ما را از ما گرفتند و سرمايه‌هاي كلان كشور را اينچنين بردند. با اين وضعيتي كه داشتيم جمهوري اسلامي رو به جلو بوده است. آنهايي كه بعد از گذشت ۳۷ سال خودشان مسئول بودند حالا شده‌اند اپوزيسيون و ما خيلي متاسفيم. برخي اشرافي‌گري را در كشور راه انداخته‌اند. آنها به خودشان و آقازاده‌هايشان نگاه كنند. به سرمايه داراني كه با آنها ارتباط دارند نگاه كنند. رئيس قوه قضائیه خاطرنشان كرد: قوه قضائیه بناي سازش با متخلف ندارد. در استخدام كارمند معمولي دستمان بسته است. در استخدام قاضي در محدوديت هستيم. قاضي استخدام كرديم اما نه دفتردار دارد و نه آبدارچي. وي افزود: مكررا از رئيس‌جمهور و رئيس مجلس خواستم كه به اين موضوع توجه كنند؛ چرا كه اگر قوه قضائیه در كشور مقتدر باشد به نفع همه است. متاسفانه در مجلس و دولت در لايحه به اين موضوع توجه نشد. ما اخيرا براي بودجه با وجود اينكه دولت گفته است كه نمي‌تواند آن را بيشتر كند راه نشان داديم. نماينده دولت در كميسيون تلفيق مخالفت كرد. قواي كشور بايد با هم كار كنيم. دولت امروز بار كل دستگاه اجرايي را به دوش مي‌كشد و قواي ديگر هم بايد به دولت كمك كنند ولي بايد متقابل باشد. قوه قضائیه نبايد اين طور باشد كه فرصت‌هايش ضايع شود كه قاضي كم داشته باشد.

پاسخ رئيس قوه قضاییه به گلايه‌ها

رئيس قوه قضاییه با گلايه نسبت به ارزيابي عده‌اي از فعاليت قوه قضائیه گفت: عده‌اي گلايه‌هاي نادرست مي‌كنند. توهين و افترا مي‌زنند. اولا ما بايد به خودمان بگوييم گوشمان به انتقاد سازنده باز باشد و با ياد خدا كار كنيم. اگر با خدا معامله كرديم و هر روزمان، هر هفته، هر ماه و هر سال را با ياد حق تعالي آغاز كرديم، نتيجه آن را خواهيم ديد. وي مساله ديگر را سلامت دستگاه قضائی و ابزار نظارتي عنوان كرد و گفت: متاسفانه در گوشه‌اي مديري و كارمندي تخلفي مي‌كند و اين را به پاي تمام دستگاه‌ها مي‌گذارند. گاهي هم هيچ تخلفي ايجاد نمي‌شود ولي باز هم تخلفي را پاي دستگاه قضائی مي‌گذارند. سلامت دستگاه قضائی مطلب بسيار مهمي است. حتي كم آن هم براي ما مورد قبول نيست. دستگاه قضائی بايد از تهمت‌هاي ناروا پاك شود. رئيس دستگاه قضائی افزود: بعضا گفته مي‌شود من نسبت به وكلا نظر منفي دارم. اين حرف شرعا و عرفا نادرست است. خود وكلا نيز بايد شئونات را حفظ كنند. وي در ادامه گفت: «جرم سياسي» لايحه نبود طرح بود، اميدواريم بتوانيم اجرايي اش كنيم، البته نياز به اصلاحاتي دارد و اميدواريم مجلس بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد. رئيس قوه قضائیه با اشاره به موضوع حقوق بشر بيان كرد: ما با جنبه‌هاي بسيار در حقوق بشر روبه‌رو هستيم. در بحث حقوق بشر نمي‌توان بدون مراجعه به مبناي آن قضاوت كرد. مبناي ما و غربي‌ها در حقوق بشر متفاوت است. ما مبناي حقوق بشر را ديني مي‌دانيم كه اين تفاوت ما با آنها زمين تا آسمان است.

گزارش وزير دادگستري

همچنين ديروز حجت‌الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري در اجلاس بزرگداشت هفته قوه قضائیه، گزارش عملكرد يك‌ساله اين قوه را در حضور سران قوا ارائه كرد كه شامل بخش‌هاي پيشگيري از وقوع جرم و كاهش عناوين مجرمانه، اجراي قانون آيين دادرسي جديد، زندان‏زدايي و رسيدگي به امور زندانيان، سلامت قضائی، اداري و آموزشي و فرهنگي، نظام ثبتي كشور، مبارزه با قاچاق كالا و ارز و مبارزه با فساد اقتصادي و اداري و جلوگيري از جرايم زيست محيطي بود.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها