بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۶۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تشریح کرد
مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای که علیه دولت شکل گرفته به تشریح دو یا سه ایراد اساسی که به تیم اطلاع رسانی دولت وارد است، پرداخت.
تدبیر24مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با اشاره به هجمه‌های رسانه‌ای که علیه دولت شکل گرفته به تشریح دو یا سه ایراد اساسی که به تیم اطلاع رسانی دولت وارد است، پرداخت.

بابک دربیکی، استاد دانشگاه و کار‌شناس ارتباطات، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴  درباره دلایل اثربخشی فضا سازی‌های رسانه‌ای مخالفان علیه دولت و اینکه آیا این مسئله ناشی از عدم اطلاع مجموعه دولت به ویژه شخص رییس جمهور نسبت به اهمیت رسانه برای پاسخ به حمله‌ها و هجمه‌ها است گفت: آقای روحانی خود یک فرد رسانه‌ای است و دستکم در خط مقدم ارتباط با رسانه‌ها حضور دارد. ضمن اینکه یکی از مجرب‌ترین افراد در دولت فعلی است که هم رسانه را می‌شناسد و هم از آن به خوبی استفاده می‌کند و هم گفتار رسانه‌ای دارد و می‌داند چه بگوید که در حوزه رسانه‌ای کارهای خود را انجام دهد.

کارشناس معاونت اجتماعی فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: آقای روحانی حتی در ادبیاتی که برای رسانه‌ها استفاده می‌کند بسیار دقیق است و در چارچوب رسانه صحبت می‌کند. در زمان حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک روی سرعت و دقت و شفافیت در اطلاع رسانی تاکید داشت و در حال حاضر در ریاست جمهوری هم همینطور است.

دربیکی دراتباط با هجمه‌هایی که علیه دولت به راه افتاده با انتقاد از تیم رسانه‌ای دولت گفت: این تیم دو یا سه مشکل اساسی دارد که این مشکلات هم ارتباطی به شخص آقای روحانی ندارد. در وهله اول مشکلات ساختاری مطرح است؛ سیستم رسانه جزیره‌ای عمل می‌کند و موازنه کاری در آن زیاد به چشم می‌خورد.

کار‌شناس پیشین معاونت اجتماعی فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه مشکل بعدی مربوط به شکل روی کار آمدن دولت آقای روحانی است، توضیح داد: این دولت یک دولت ائتلاف مدرن است و با وجود آقای روحانی نه در میان اصلاح طلبان و نه در میان اصولگرایان از پایگاه اجتماعی عجیبی برخوردار نبود، توانست در یک ائتلاف مدرن دولت را تشکیل دهد. در این جریان برخی از افرادی که وارد شدند، خیلی همسو با دولت نیستند.

وی در ادامه افزود: مشکل تیم اطلاع رسانی دولت این است که فدایی ندارد. یعنی ساختار ثابتی وجود ندارد که با بود یا نبود دولت مورد حمایت‌اش به کار خود ادامه دهد. در مورد یک دولت ائتلافی مانند دولت آقای روحانی، افرادی وجود ندارند که به صورت خودکار به فعالیت خود ادامه دهند و این فعالیت تداوم داشته باشد.

دربیکی تصریح کرد: آقای روحانی در زمان روی کار آمدن دو اولویت داشت: سیاست خارجی و اقتصاد. اولویت اقتصادی هم پیوند زیادی با سیاست خارجی داشت و حوزه‌های داخلی مثل محیط زیست، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی خیلی نمود بیرونی نداشتند. اما آنچه که می‌تواند برای دولت پیوند اجتماعی برقرار کند دقیقا همین حوزه‌ها است. این پیوند معمولا در حوزه‌های سیاست داخلی اتفاق می‌افتد. برای مثال در موضوع برجام اگر اطلاع رسانی گسترده هم نبود مردم حامی دولت بودند، چون مسئله عمومی بود اما دولت پس از برجام در حوزه‌های دیگر باید اقداماتی داشته باشد که مورد حمایت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از نهاد‌ها و رسانه‌های دولتی عملا حامی دولت نیستند و بار‌ها و بار‌ها مطالبی منتشر شده که در راستای منویات و سیاست‌های دولت آقای روحانی نبوده، گفت: تیم اطلاع رسانی دولت باید یک انسجام و خانه تکانی داشته باشد. الزاما همیشه نمی‌توان با رقیب کار کرد. همکاری با دیگران تا حدی معنا دارد. در برخی حوزه‌های تیم اطلاع رسانی دولت تحول اساسی یا درست اتفاق نیافتاده است. دولت باید در حوزه سیاست‌های داخلی و به ویژه حوزه اقتصادی برنامه‌های خاص، پیوندهای اجتماعی برقرار کند و این کار از دست مجموعه‌هایی که خود را چندان وابسته به دولت نمی‌دانند و منتظر پایان یافتن این دوره هستند، برنمی آید. ضمن اینکه موازی کاری در حوزه دولت زیاد است و انسجامی برای اطلاع رسانی به چشم نمی‌خورد.

دربیکی در خصوص مسئله اتاق فکر‌ها که از سوی نوبخت سخنگوی دولت مطرح شده بود گفت: اتاق فکر‌ها پیش از این سعی می‌کردند در سیاست کلان دولت را تخریب کنند و حال وارد حوزه‌های داخلی خاص شده‌اند، مانند مسئله فیش‌های حقوقی یا ریزگرد‌ها و حوزه‌هایی که مردم را نسبت به رایشان حساس کنند.

وی تاکید کرد: تنها راهی که دولت دارد این است که در حوزه‌های مختلف به طور منسجم ورود پیدا کند. این اقدام شجاعتی در اطلاع رسانی می‌خواهد که در دولت دیده نمی‌شود. جز آقای روحانی و چند تن از وزرا این شجاعت در دیگران دیده نمی‌شود که به مسائل عمومی بپردازند. این مصلحت اندیشی‌ها که بعضا به معضل دولت در اطلاع رسانی تبدیل می‌شود را باید کنار گذاشت و در فضایی شجاعانه مسائل روز مردم مطرح شود.

مدیر روابط عمومی ستاد مرکزی حسن روحانی اضافه کرد: مشکل اینجا است که در بسیاری از مواقع مسائل حاشیه را متن جلوه می‌دهیم و مسائل متن زندگی مردم را حاشیه‌ای. الان با زدن آقای احمدی‌نژاد و دولت قبل نمی‌توان سیستم را مدیریت کرد، سه سال از دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد گذشته، تا کی نقد به دولت قبل ادامه خواهد داشت؟ این انتقاد‌ها همه وارد است و قبول، اما مردمی که نگران نان شبشان هستند نمی‌توانند با انتقاد از دولت قبل زندگی کنند. دولت باید شجاعانه وارد حوزه‌های مورد اهمیت مردم شود و پیوندهای اجتماعی را ایجاد کند. اما اگر وارد این حوزه‌ها نشود و در مورد اقدامات خود در این حوزه اطلاع رسانی نکند و حتی تابو‌ها را در اطلاع رسانی نشکند، موفق نخواهد شد.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها