بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
تدبیر24: سایت تحلیلی "المانیتور" در این باره می نویسد:"در روز 15 ژوئن گزارش های منتشر شده حاکی از آن بود که در نواحی کردنشین ایران اعضای حزب منحله دموکرات کردستان ایران با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد درگیری های مسلحانه شده اند در برخی از شهرها به خصوص در پیرانشهر. اما پرسش اساسی در اینجاست که چرا تقریبا پس از دو دهه به طور ناگهانی این حزب منحله سلاح بر دست گرفته است؟ حزب دموکرات کردستان از زمان تاسیس در سال 1945 میلادی همواره در حال اقدام مسلحانه با حکومت مرکزی در تهران بوده است اما در سال 1996 میلادی جنگ را متوقف کرد. اعضای این حزب منحله می گویند که این تصمیم را برای عدم تحمیل شرایط دشوار بر اقلیم کردستان عراق و زمامداران آن که میزبان اعضای این گروه بوده اند اتخاذ کردند. اعضای حزب منحله دموکرات کردستان ایران که برای سال ها در اردوگاه های پناهجویان در کردستان عراق همراه با خانواده های شان زندگی می کردند نمی توانستند تصور کنند که روزی دوباره وارد رویارویی نظامی شوند". 


به گزارش خرداد، این سایت در ادامه با طرح این پرسش که چه چیزی باعث تغییر ناگهانی خط مشی حزب منحله دموکرات کردستان در این بازه زمانی شده است می نویسد:"اکثر مردم بر این باورند که کشورهای منطقه ای و قدرت های جهانی در پشت سر تجدید حیات فعالیت های گروه های شبه نظامی کرد هستند". 

این سایت در ادامه به نقل از "صدیق حسن سوکرو" تحلیلگر سیاسی که در اربیل عراق زندگی می کند اشاره می کند که درگیری های اخیر نشانه ای از آغاز عصری جدید است. او می گوید:"حزب دموکرات کردستان ایران صدای بلندی در ایران ندارد و من فکر نمی کنم این منازعه ادامه پیدا کند. این حزب روابط خوبی با ترکیه، عربستان و هم چنین حزب دموکرات کردستان در شمال عراق دارد. درگیری تاریخی میان عربستان سعودی و ایران وجود دارد. ایران می خواهد رهبری منطقه را در دست داشته باشد همانند عربستان سعودی. اسرائیل نیز در خفا در منطقه عمل می کند. اسرائیلی ها خواستار تغییر نقشه خاورمیانه از طریق داعش بودند اما این سیاست کارآمد نبود. داعش در حال باختن است. این گروه نمی تواند به قدرتی در خاورمیانه و جهان تبدیل شود و در قالب یک گروه تروریستی باقی خواهد ماند. کسانی که در حال حاضر از آنان حمایت می کنند می خواهند هر چه زودتر از شرشان خلاص شوند. اکنون آنان می خواهند محافظه کاران کرد در سوریه، ترکیه و ایران و عراق را تحت پوشش کردی متحد کنند اما زمان برای  این کار خیلی دیر است. این اقدامات کارکردی برای آنان نخواهند داشت. این پروژه که از سوی قطر، عربستلان سعودی و برخی از کشورهای اروپایی دنبال می شد شکست خورد چرا که افراط گرایان مذهبی ظهور کردند. اکنون اردوغان، اسرائیل و سعودی ها خواستار ایجاد یک دولت  وهابی سلفی در عراق و سوریه هستند. ترکیه از آنان می خواهد تا علیه پ ک ک بحنگند در حالی که اسرائیل و عربستان از کردها می خواهند که علیه ایران بجنگند. این نقشه ها کارکردی ندارند". 


این تحلیلگر سیاسی باور ندارد که حزب منحله دموکرات کردستان ایران بتواند به حملات خود ادامه دهد. او می گوید:"من فکر نمی کنم که آنان بتوانند عملیات بزرگی را انجام دهند. این موضوع را با توجه به واقعیت های نظامی و سیاسی می گویم. آنان ها در سرتاسر دهه های 80 و 90 میلادی در ارتباط با ایران بوده اند. ایران تاثیر قابل توجهی بر حزب دموکرات کردستان عراق دارد. همه آنان جوانانی قوی نیستند. بسیاری از آنان مهاجر هستند. آنان دو ماه می جنگند و به خانه می روند. اگرچه تجزیه طلبان کرد از داخل خاک اقلیم کردستان عراق علیه ایران حمله می کنند اما ایران مراقب است که آسیبی به روابطش با اقلیم کردستان عراق وارد نشود". 

این سایت در پایان می نویسد که اگرچه حزب منحله دموکرات کردستان ایران اعلام کرده که به اقدامات مسلحانه ادامه می دهد اما با فرارسیدن فصل زمستان و سرمای هوا در عمل کار برای آنان دشوارتر خواهد شد. 
برچسب ها: تدبیر24 ، کردنشین
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها