بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۶۵۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
تدبیر24:  طی سال های اخیر جامعه ایران با رشد پدیده تک فرزندی در خانواده مواجه شده است.با تشدید روند شهرنشینی و بیشتر به این علت که والدین دو شغله شده اند برای تامین هزینه های زندگی وقت زیادی را صرف می کنند از این رو اغلب خانواده های ایرانی ترجیح می دهند برای تداوم زندگی مشترک همان یک فرزند را داشته باشند.

دکتر کاظم قجاوند جامعه شناس و مدرس دانشگاه با اشاره به دلایل ازدیاد تک فرزندی در خانواده های ایرانی در گفت و گو با خبرنگار آستان گفت:گران شدن قیمت مسکن،بالا رفتن سن ازدواج،پایین بودن متراژ آپارتمان ها،افزایش هزینه های آموزش و بهداشت و حتی افزایش قیمت وسایل ضروری مانند پوشاک باعث شده است تا اغلب خانواده ها به داشتن یک فرزند راضی باشند.

وی ضمن اعلام این مهم که تک فرزندی در کلانشهرها رشد یافته است ادامه داد:خانواده ها در کلانشهرها به سمت و سوی تک فرزندی بیشتر تمایل دارند .طی تحقیقات اخیر که با گروه عمده ای از زوج ها صورت گرفته اغلب این زوج های جوان اعتراف کردند که داشتن یک فرزند مناسب نیست و بیشتر نسبت به آینده فرزند خود نگرانی هایی را مطرح کردند .

این استاد دانشگاه افزود:از نگاه جامعه شناختی تغییرات و تحولات اساسی و گسترده ای در سال های اخیر در نهاد خانواده به وجود آمده و خانواده های تک فرزند با توسل به این عقیده که بهتر است همه امکانات و خدمات و حتی توجه والدین معطوف یک فرزند شود تا بتوانند او را به بهترین شکل در جامعه تربیت کنند،مانعی است که زوج ها را از آوردن فرزندان پشیمان می کند.

قجاوند با اشاره به تبعات منفی که در سال های آینده گریبان جامعه و خانواده را می گیرد افزود:تک فرزندی در سال های آینده دشواری های اقتصادی،اجتماعی ،فرهنگی و حتی سیاسی برای کشور به همراه دارد .رشد ناخالص ملی به دلایل منفی شدن جمعیت در دهه های آتی نگران کننده خواهد بود .از سوی دیگر از نظر اجتماعی خانواده های تک فرزند تعاملات و مشارکت های اجتماعی ضعیفی را به نسل بعد انتقال می دهند.

به گزارش آستان،وی بیان کرد:در خانواده به دلیل نبودن فرزندان دیگر این تک فرزند با فقدان بازی های اجتماعی رو به رو خواهد شد و در آینده این کودکان افرادی پرتوقع،مصرف گرا ،منزوی و دارای روحیه تعاملی پایین خواهند شد.خانواده های تک فرزند بیشتر توجه شان را صرف تامین نیازهای کاذب فرزند می کنند و از بازی کردن و صرف وقت کافی برای فرزند خود خودداری می کنند.

به گفته این استاد دانشگاه،مطابق با نتایج تحقیقات گوشه گیری،افسردگی،اعتماد به نفس و عزت نفس پایین و عدم برخورداری از مهارت های اجتماعی و حتی روابط بین فردی ضعیف در خانواده های تک فرزند بیشتر دیده می شود.

وی در ادامه تاکید کرد:بروز اختلالاتی مانند نافرمانی،افت تحصیلی،گرایش شدید به گروه های همسالان و... به دلیل تنهایی در خانواده است.همچنین از دست رفتن مفاهیمی چون خاله،عمو،عمه،پسرخاله،دختر دایی و.... از اختلالات دیگر خانواده های تک فرزند است.این کودکان چون حسرت داشتن خواهر و برادر را به همراه دارند اعتراضات خود را در قالب پرخاشگری ،ناکامی و نافرمانی در خانواده نشان می دهند.

منبع:آستان
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها