بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۶۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
 تدبیر24 نشست خبری دیروز اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، خالی از حاشیه نبود. ترکان در این نشست پرده از اختلاس در دوره قبلی نظام‌مهندسی برداشت. او با اشاره به تخلف ٤٠‌میلیاردتومانی در سازمان نظام‌مهندسی گفت: آنچه رئیس فعلی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، آقای بی‌طرف، به من گزارش داده‌اند این است که هیأت‌رئیسه دوره قبلی سازمان نظام‌مهندسی استان تهران بدون اطلاع سایر اعضا بخشی از منابع سازمان را نزد بانکی سپرده‌گذاری کرده است. ترکان ادامه داد: تا این مرحله موضوع معمول و متداول است اما تخلف اینجا صورت گرفته است که در برابر این سپرده‌گذاری، تسهیلاتی برای یک شرکتی که ارتباطی با سازمان نظام‌مهندسی نداشته اخذ شده است و این یعنی اختلاس، یعنی استفاده از مال غیر برای استفاده‌های نابجا. این موضو ع را به شورای انتظامی ارجاع داده‌ایم و قوه ‌قضائیه پیگیر آن است. رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان همچنین با تأکید بر اینکه آیین‌نامه کنترل ساختمان پیشنهادشده از سوی وزارت راه و شهرسازی خلاف قانون است، گفت: ما برای این ادعای خود استدلال‌های مختلفی داریم.
او درباره استدلال‌های سازمان مبنی بر خلاف قانون‌بودن آیین‌نامه کنترل ساختمان ادامه داد: کنترل نقشه ساختمان در سازمان نظام‌مهندسی انجام می‌شود اما این مأموریت در آیین‌نامه جدید حذف شده است.
ترکان افزود: تعیین مهندس ناظر هم از وظایف سازمان نظام‌مهندسی است که این وظیفه هم در آیین‌نامه جدید حذف شده است. همچنین صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان هم از مسئولیت‌های سازمان‌ نظام‌مهندسی است که این نقش را هم در آیین‌نامه جدید از سازمان نظام‌مهندسی گرفته‌اند و به‌طورکلی کنترل ساختمان از سوی سازمان نظام‌مهندسی در آیین‌نامه جدید دیده نشده است.
وقتی از ترکان درباره اختلافاتش با وزیر مسکن، راه و شهرسازی پرسیده شد، گفت: اختلافی با شخص آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، ندارم. اختلاف ما بر سر آیین‌نامه کنترل ساختمان است و اتفاقا در موضوع منشور اخلاق حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی خوب کار کرد. رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان همچنین در واکنش به سخنان وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه مسکن مهر مزخرف است، گفت: این پاسخ مردم نیست. مردم زندگی خود را فروخته‌اند تا خانه‌ای از واحدهای مسکن مهر بخرند. البته به مسکن مهر انتقاداتی وارد است. در دولت قبل از مهندسان ناظر برای نظارت بر ساخت‌و‌سازهای مسکن مهر دعوت نشد و مسکن مهر بدون مهندس ناظر ساخته شد.  دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حقوق شما چقدر است، گفت: بارها این را اعلام کرده‌ام من یک شغل دارم و به جز مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد، شغل دیگری ندارم و ریاست سازمان نظام‌مهندسی شغل موظفم نیست. در ابتدای کار دولت یازدهم از آنجایی که هنوز معاون اجرائی رئیس‌جمهوری منصوب نشده بود، سرپرستی چند واحد را به من واگذار کردند.  ترکان ادامه داد: در دو ماه زمان این واحدها را تعیین تکلیف کردم یکی از آنها معاون امور بین‌الملل بود که منحل شد؛ موضوع بعدی تعیین‌تکلیف دبیرخانه اجلاس عدم تعهد بود که به وزارت امور خارجه منتقل شد. موضوع بعد تعیین تکلیف سازمان فضایی کشور بود که به آقای شریعتمداری واگذار شد و درنهایت موضوع بعدی شورای‌عالی ایرانیان خارج از کشور بود که آقای شریعتمداری ادامه کار را انجام دادند. بابت همه این کارها حقوقی نگرفته‌ام و حقوق و مزایایم به دستگاه‌های اجرائی داده شده و هر وقت که صلاح بدانند فیش حقوقی مرا منتشر می‌کنند.  ترکان با بیان اینکه حقوق من کمتر از مدیران مناطق آزاد است، گفت: هروقت که لازم باشد رقم حقوقم را اعلام می‌کنم. البته او با بیان اینکه فقط یک منطقه آزاد است، که مدیرانش حقوق بالای ٢٣‌ میلیون دارند، ادامه داد: همه مدیران مناطق آزاد حقوق کمتر از ٢٠‌میلیون تومان دارند و این مجموع دریافتی‌هاست.
از طرفی رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با بیان اینکه سیستم ارجاع کار از سال ٩١ شروع شد، گفت: قبل از اینکه ارجاع کار انجام شود ٧٠ درصد کارهای استان تهران فقط به ٢٧ شرکت ساختمانی داده می‌شد. در آن زمان استان تهران ٧٠‌ هزار مهندس داشت که امروز این تعداد به صد‌هزار مهندس رسیده است.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها