بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۶۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
 تدبیر24داشتن یک برنامه دقیق و حساب شده برای هزینه های مالی و اقتصادی یکی از شاخص های شکل گیری یک خانواده موفق به شمار می رود.

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کارشناسان امور اقتصادی مدیریت درست اقتصادی در خانواده را یک مهارت معرفی می کنند گفت:همان اندازه که در خانواده رشد عاطفی ،هیجانی و شناختی فرزندان توسط والدین مدیریت می شود و حائز اهمیت است به همان میزان نیز مدیریت اقتصادی در خانواده مهم بوده و باید به فرزندان آموزش داده شود.

دکتر قربانعلی ابراهیمی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار آستان افزود:در دنیای مدرن عصر جدید والدینی موفق به حساب می آیند که همگام با تامین نیازهای مادی و تربیتی فرزندان شان راه و مسیر درست مدیریت منابع مالی و اقتصادی نیز آموزش دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد:متاسفانه نوع عملکرد و کارکردهای خانواده باعث شده است تا فرزند سالاری در خانواده های ایرانی رو به گسترش باشد از این رو فرهنگ مصرف گرایی بر نظام خانواده چیره گشته است.اغلب خانواده ها مدیریت خرید نداشته و همین مسئله بر بحران مصرف گرایی می افزاید.

به گفته دکتر ابراهیمی؛آگاه نبودن والدین از نیازهای فردی فرزندان در خانواده نیز در نظام اقتصای خانواده ناهماهنگی و خدشه وارد کرده است.بررسی ها نشان می دهد زمانی خانواده با آسیب رو به رو می شود و درون خانواده فضای خستگی،کسالت،فرسودگی مشاهده می شود که اعضای خانواده درک درستی از مدیریت اقتصادی و هزینه کردهای خود ندارند.

به گزارش آستان،این جامعه شناس با اشاره به اینکه عدم آگاهی والدین از روش های مدیریت اقتصادی باعث شکل گیری این ضعف در خانواده می شود تاکید کرد:آمارهای اعلام شده حاکی از این است بین 10 تا 35 درصد درآمد خانوارها به صورت ماهیانه صرف هزینه های غیرضروری می شود و اغلب خانواده ها به دلیل نداشتن مهارت اقتصادی درست نمی توانند مانع از آسیب هایی شوند که از این طریق به خانواده وارد می شود.

وی افزود:پدر و مادر با نصحیت کردن و سرزنش نمی توانند مانع خریدهای مازاد و غیرضروری فرزندان شوند بلکه باید فرزندان یک الگوی عملی برای یادگیری درست داشته باشند.نهادینه کردن فرهنگ مصرف به معنی خرج کردن نیست بلکه اعضای خانواده باید یاد بگیرند کدام نیازهای در اولویت است و به آنها بها دهند.

این جامعه شناس با اشاره به راهکارهای پیشنهادی دیگر برای مدیریت منابع اقتصادی خانواده خاطر نشان کرد:گام موثر در مدیریت اقتصاد خانواده پایه گذاری فرهنگ پس انداز است.کارشناسان امور اقتصادی بر این باورند چنانچه خانواده از درآمد ماهیانه اش فقط 2 درصد را به پس انداز اختصاص دهد ظرف مدت طولانی به بودجه خانوادگی دست می یابد که از این طریق می توانند اهداف خانواده را محقق کنند.

دکتر ابراهیمی در پایان بیان کرد:گام موثر دیگر در نهادینه سازی فرهنگ پس انداز و مدیریت اقتصادی خانواده تشکیل جلسات هفتگی با اعضای خانواده و تهیه یک لیست از لوازم ضروری است از این طریق می توان به ضروریات دست یافت و هزینه های خانواده را کنترل کرد تا کمتر با بحران بی پولی و حتی قرض کردن از دیگران رو به رو شد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها